هفته اول بارداری

هفته اول بارداریشاید عجیب باشد، در هفته اول بارداری انگار در واقع شما اصلاً باردار نیستید. اما چرا؟!

اغلب بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می کنند. دلیل آن این است که تشخیص دقیق تخمک گذاری و بارداری بسیار دشوار است، اما تشخیص علائم فیزیکی قاعدگی، بسیار آسان تر است. بنابراین طبق صحبت متخصصین، هفته اول بارداری به معنای این است که شما در پریود هستید و هنوز باردار نیستید. اگر تازه فهمیده اید که باردار هستید، احتمالاً حدود ۴ هفته هست که باردار هستید. چرا که تا ۴ هفتگی تشخیص بارداری بسیار سخت است و اغلب مادران باردار متوجه نمی شوند.

علائم هفته اول بارداری

در  هفته اول بارداری، به یاد داشته باشید، علائمی که تجربه می کنید از علائم قاعدگی است. این علائم ممکن است از سه تا هفت روز ادامه داشته باشد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

خونریزی واژن: بدن شما در حال ریختن پوشش رحم است که فقط در صورت بارداری تجمع پیدا کرده است.

کمردرد و گرفتگی عضلات: برای از بین بردن این پوشش، رحم شما منقبض می شود و باعث درد کمر و شکم می شود.

نفخ شکم: نوسان هورمون ها می تواند شکم شما را قبل و در طول دوره قاعدگی نفاخ کند.

نوسانات خلقی: این افزایش هورمون ها همچنین می توانند باعث تحریک پذیری شوند و احساسات شما را خراب کنند.

سردرد: بسیاری از زنان از میگرن قاعدگی که مربوط به هورمون ها است نیز شکایت دارند.

وضعیت بدن در هفته اول بارداری

در بدن یک خانم باردار یک هفته ای، بدن شما رحم ماه گذشته را رها می کند و شروع به تشکیل یک رحم جدید می کند که تخمک بارور شده ماه آینده را در خود نگه دارد.

واقعیت جالب: تخمک های انسان بزرگترین سلول های بدن هستند. چیزی معادل کوچکتر از یک تکه فلفل است. بدن شما یک (یا در موارد نادر دو) تخمک در بین روزهای ۱۰ تا ۱۹ چرخه قاعدگی آزاد می کند، یا حدود ۱۴ روز قبل از اینکه قاعدگی بعدی شما پیش بینی شود. بعد از آزاد شدن می تواند تا حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور شود. داشتن رابطه جنسی حتی قبل از آن نیز مفید است، زیرا اسپرم می تواند تا شش روز در بدن شما زنده بماند.

اولین علائم بارداری بلافاصله ظاهر نمی شود. در حقیقت، بسیاری از زنان قبل از اینکه احساس “متفاوت بودن” کنند، در هفته چهارم قاعدگی خود را از دست می دهند. اما برخی از علائم اولیه حاملگی در هفته های اول پس از لقاح شامل درد یا حساسیت پستان، حالت تهوع، خستگی و تمایل مکرر به کندن پوست است.

در هفته اول  بارداری (معروف به امیدواری برای حامله شدن)، احتمالاً در فکر این هستید که چگونه می توانید بدن خود را برای حمل کودک آماده کنید. ایده خوبی است که بارداری را با وزنی سالم و عاری از عادت های بد مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل شروع کنید. مصرف کافئین خود را به میزان یک یا دو فنجان قهوه کاهش دهید.

سونوگرافی هفته اول بارداری

احتمالاً در هفته اول بارداری سونوگرافی ندارید. اما اگر مدتی برای باردار شدن تلاش کرده اید و به یک متخصص زنان مراجعه کرده اید، ممکن است سونوگرافی را برای بررسی فیبروم انجام داده باشید، تا ببینید چه تعداد فولیکول (که به تخمک تبدیل می شوند) در تخمدان شما وجود دارد و یا ضخامت پوشش داخلی رحم خود را اندازه بگیرید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است یک روش درمانی بارداری را برای شما تجویز کند که می تواند به بارداری شما کمک کند.

چک لیست بارداری، در هفته اول

عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن و کافئین بیش از حد را کنار بگذارید.
روزانه یک ویتامین قبل از تولد با ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید.
چرخه خود را دنبال کنید تا بارداری خود را مشخص کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.