10 فعالیت عالی و لذت بخش برای نوزاد تازه متولد شده

تبریک می گویم! انتظار شما به پایان رسیده است و نوزاد شما در نهایت به دنیا آمد. هیچ چیز نمی تواند از شادی پدر و مادری فراتر رود. هنگامی که شگفتی و حس و حال اولیه به یک روال روزمره و عادی تبدیل می شود، مراقبت از نوزاد می تواند یکنواخت و خسته کننده شود.

در ماه های اولیه، نوزاد شما بیش از همیشه به شما وابسته است. نحوه برقراری ارتباط با کودک در ماه های اولیه، نقش مهمی در شکل گیری زبان کودک، هوش اجتماعی، تفکر منطقی، ارتباط عاطفی و رشد کلی دارد. فعالیت هایی که شاید در آینده پیشگیری کننده مراجعه به روانشناس کودک یا مرکز روانشناسی کودک باشد. فعالیت های مختلفی برای نوزادان تازه متولد شده وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید و از شادی های مادری لذت ببرید.

۱۰ فعالیت برتر مادر و نوزاد

10 فعالیت عالی و لذت بخش برای نوزاد تازه متولد شده

اگر فکر می کنید که نوزاد تازه متولد شده شما فقط نیاز دارد بخورد، بخوابد و از خواب بیدار شود، وقت آن است که در رفتار خود تجدید نظر کنید! در اینجا ۱۰ فعالیت برتر برای مادران و نوزادان تازه متولد شده لیست کرده ایم:

۱. روز تعطیل با کودک

سفر کوچکی را با کودک خود برنامه ریزی کنید. این یک مکان دور نیست بلکه یک پارک در نزدیکی یا هر محیط طبیعی دیگری است. بگذارید کودک شما از فضای سبز لذت ببرد و هوای تازه را حس کند. حتی اگر کودک شما برای بازی کردن خیلی کوچک است، ممکن است او واقعاً از دیدن محیط رنگارنگ و بازی کودکان دیگر لذت ببرد.

۲. موسیقی درمانی

همه نوزادان به موسیقی علاقه دارند. ملودی ها تأثیر آرامش بخشی برای نوزادان دارند و باعث تقویت حافظه و همچنین مهارت های ذهنی می شوند. هنگامی که نوزاد بیدار است، ژانرهای مختلف موسیقی را پخش کنید و ببینید کدام موسیقی او را آرام می کند و کدام یک او را آزار می دهد. برخی از موسیقی ها ممکن است او را شارژ کند در حالی که برخی باعث خوابیدن او شود. حضور شما در هنگام پخش موسیقی ضروری است. لمس و صدای شما ممکن است مزایای موسیقی را برجسته کند. آواز بخوانید و کودک خود را نیز به این کار تشویق کنید! علاوه بر خوشحال کردن کودک، موسیقی به آرامش شما نیز کمک می کند.

۳. حرکت کودک خود را ضبط کنید

هر لحظه از زندگی کودک شما بی نظیر است و هرگز برنمی گردد، بنابراین مطمئن شوید که آنها را ضبط می کنید. لحظات خاص کودک خود را از طریق تصاویر یا فیلم ها ضبط کنید. از لوازم محیط و وسایل مختلف برای سرگرمی کودک خود استفاده کنید. او را مجبور به پوشیدن لباس مخصوص کنید، مدل موهای دیگری را امتحان کنید. کودک شما از توجه کاملاً لذت خواهد برد. عکس ها و فیلم های خود را با همسر خود و افراد نزدیک و عزیز به اشتراک بگذارید. تماشای این موارد در هنگام بزرگ شدن کودک شگفت انگیز خواهد بود.

۴. بیان متفاوت

وقتی کودک شما بیدار و بازیگوش است، او را نزدیک نگه دارید و سعی کنید با حرکات و عبارات مختلف صحبت کنید. صدای شما متفاوت است. شما متحیر خواهید شد که چگونه کودک نسبت به اقدام شما واکنش نشان می دهد. این به کودک شما کمک می کند تا احساسات را بیاموزد و بشناسد و باعث افزایش توجه کودک شود. این فعالیت می تواند به کودک شما در شناسایی زودهنگام زبان کمک کند و یک راه عالی برای تقویت ارتباط شما است.

۵. بازی مخفی کردن و جستجو کردن

پنهان کنید و با نوزاد خود جستجو کنید اما به روش عادی نباشد. برای مثال صورت خود را پشت دست یا پارچه خود مخفی کنید. با اسم یا سوت صدایی ایجاد کنید. شیرخوار شما صدای شما را تشخیص می دهد و تلاش می کند بفهمد صدا  از کجا می آید. این فعالیت می تواند هوشیاری را در کودک شما افزایش دهد. وقتی کودک شما را پیدا کرد، او را بردارید و با عشق در آغوش بگیرید. این یک پیوند عاطفی شاد ایجاد می کند.

۶. فعالیت هماهنگی

کودک خود را با اسباب بازی ها و چیزهای رنگارنگ تنها بگذارید و اجازه دهید برای مدتی هر فعالیتی که دوست دارد انجام دهد.

۷. تحریک احساسات و حواس کودک

بگذارید کودک شما همه چیز را احساس کند. هر فعالیتی را که با کودک خود انجام می دهید عجله نکنید. اگر شیرخوار خود را حمام می دهید، به او آب پاش بدهید و با آن بازی کنید. اگر در حال تغذیه هستید، به او اجازه دهید بطری را احساس کند. این باعث می شود کودک از حواس مختلف استفاده کند و سعی کند جهان اطراف خود را درک کند. چنین یادگیری ای برای رشد کلی ذهنی، جسمی و عاطفی او ضروری است.

۸. معرفی چیزهای جدید

درست مثل شما، کودک شما نیز از تکرار متنفر است و برای سرگرمی نیاز به چیزهای جدید دارد. به یاد داشته باشید که این فعالیت های تازه پایه و اساس شناخت کودک است. کودک خود را به اطراف خانه و محیط داخل خانه ببرید و چیزهایی را نشان دهید که غیر خطرناک و ایمن هستند. بگذارید نوزاد اشیاء را نگاه کند و احساس کند. این یک احساس فوق العاده برای کودک شما و همچنین راهی برای افزایش قدرت حافظه او است.

۹. داستان تعریف کنید

البته كودك شما نمی تواند داستان شما را بفهمد اما با این وجود بخوانید. با اجرای همین مطلب با حرکات مختل، یک داستان بخوانید یا بگویید. انگشتان پا، انگشتان دستتان را لمس کنید، شکم او را خم کنید. در حین تعریف داستان بازی کنید.

۱۰. با کودک خود برقصید

مطمئناً کودک شما نمی تواند برقصد اما مطمئناً می تواندبه موسیقی گوش دهد. کودک خود را در آغوش خود بگیرید و چند قدم ساده را امتحان کنید. مراقب گردن کودک خود باشید و همیشه دست خود را پشت گردن کودک نگه دارید. این فعالیت به طور قطع می تواند شما و کودکتان را باطراوت کند. وقتی با کودک یا نوزاد متولد شده خود مشغول فعالیت می شوید، به او کمک می کند تا ضمن لذت بردن بیشتر، سریعتر یاد بگیرد. در صورتی که کودک شما به اکثر موارد فوق پاسخ ندهد یا زیاد گریه کند، حتماً این موضوع را با پزشک کودک در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.