10 تکنیک تنبیه مثبت و اثرات آن

تکنیک تنبیه مثبت، در تربیت کودکان بسیار می تواند کارساز باشد. به عنوان پدر و مادر، طبیعی است که در مورد بهترین راه آموزش و تربیت کودکان فکر کنیم. مجازات کردن و تنبیه کردن آنها جالب نیست، اما گاهی اوقات برای تغییر رفتار لازم است انجام شود. همه در مورد چگونگی تنبیه کردن توافق ندارند، اما متخصصان اطمینان دارند که تکنیک مجازات مثبت بهترین رویکرد برای تنبیه است. در این مقاله از کودک شید، ما به تفصیل به تنبیه مثبت خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد که چگونه می تواند به شما کمک کند.

تنبیه مثبت

تنبیه مثبت چیست؟

زمانی که شما یک کودک سخت و خسته کننده دارید، تعیین بهترین روش برای تربیت کردن او دشوار است. شما می خواهید روشی داشته باشید که بدون شدیدتر شدن مؤثر باشد، اما هرچه کودک سرسخت تر باشد، کار شما سخت تر می شود. یکی از روش های موثر استفاده از مجازات مثبت است.

شاید فکر کنید که روش مجازات مثبت بهترین روش است، اما این روش هم همیشه پاسخگو نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر چه ثابت شده است که برخی از اشکال مجازات مثبت مؤثر است، برخی دیگر اما، ضرر بیشتری دارند. تنبیه مثبت به طور ساده بدان معنی است که شما به رفتار منفی با پیامد منفی پاسخ می دهید.

تفاوت بین تنبیه مثبت و منفی

بین تنبیه مثبت و منفی تفاوت کمی وجود دارد. تنبیه مثبت بدان معنی است که پیامد منفی برای رفتار منفی به وجود می آید. تنبیه منفی بدان معنی است که شما در پاسخ به رفتار منفی چیزی مطلوب را از کودک بگیرید. به عنوان مثال، نبردن به مهمانی یک مجازات منفی خواهد بود چرا که یک چیز مطلبو را از کودک گرفته اید.

برای پدر و مادر ها، تفاوت این دو چندان مهم نیست. شما فقط می خواهید بدانید که کدام بهتر عمل می کند. اگر در رفتار با فرزندتان مشکل دارید، بدانید که تنها نیستید. تقریباً ۸ درصد از كل كودكان دنیا دچار یك مشكل رفتاری هستند.

تکنیک های تنبیه مثبت

تکنیک های تنبیه مثبت فراوانی وجود دارد که می توانید در استراتژی نظم و انضباط خود استفاده کنید. همیشه خوب است که تنبیه شما متناسب با جرم باشد. اگر رفتار منفی کوچک و جزئی باشد، یک انزجار ساده کافی است. اما اگر رفتار منفی جدی یا مکرر باشد، باید یک مجازات شدیدتری در نظر بگیرید.

سیستم نشانگر

سیستم نشانگر راهی مناسب برای ترکیب تنبیه مثبت با تقویت مثبت است. این مشابه روشی است که در مدارس استفاده می شود. کودک نام خود را روی تخته می نویسد و تخته را دو قسمت می کند. هر بار که رفتار منفی داشتند، در قسمت رفتار بد علامت می زنید. اگر رفتار خوب داشته باشند، شما یک علامت بد را از بین می برید یا یک علامت در قسمت رفتار خوب می گذارید. اگر روزی قسمت خوب و بد بدون علامت به پایان برسد، کودک پاداش می گیرد.

سرزنش

این تنبیه مثبت ساده اغلب توسط والدین انجام می شود، بدون اینکه فکر زیادی روی آن بکنیم. سرزنش کردن می تواند به صورت عمومی یا خصوصی انجام شود که هر کدام طرفداران خود را دارد. بعضی از مدارس سرزنش کردن را پیش روی تمام کلاس اجرا می کنند، اما برخی روانشناسان معتقدند سرزنش کودک در ملاء عام می تواند یک تجربه شرم آور و آسیب زا باشد.

تنبیه بدنی آرام در حد تلنگر

این نوع مجازات و تنبیه بحث های زیادی داشته است. در حالی که نزدیک به ۷۰ درصد آمریکایی ها احساس می کنند که حرف زدن یک نوع مناسب از تنبیه است، اما بسیاری از روانشناسان با این عقیده مخالف هستند و می گویند صحبت کردن به تنهایی بی اثر و در نهایت مضر است.

اتاق تنهایی یا تایم اوت

بسیاری از روانشناسان این نوع مجازات مثبت را توصیه می کنند، اگرچه برای سن خاصی مناسب است. قاعده کلی تایم اوت برای هر سال سن کودک یک دقیقه است. اثربخشی تکنیک اتاق تنهایی بستگی به قوام و پایداری شما دارد.

نوشتن تکلیف

مدارس برای چندین دهه از این امر به عنوان نوعی مجازات مثبت استفاده کرده اند و این یک شکل مؤثر از نظم و انضباط است. شما می توانید به راحتی از این شکل نظم و انضباط در خانه خود نیز استفاده کنید و جملات و متن هایی به کودکان بدهید که بنویسند.

افزودن کار به لیست کارهای کودک

اضافه کردن کار به لیست کارهای کوذک نیز می تواند به عنوان نوعی مجازات مثبت استفاده شود. این تنبیه کودک را فعال نگه می دارد. همیشه لیستی از کارهای خانه داشته باشید که کودکان باید در آن سهیم باشند.

در اتاق نشاندن

در اتاق نشاندن یا در خانه نشاندن یکی دیگر از شایع ترین مجازات های مثبت است. وقتی فرزندتان را در خانه نگه می دارید و از رفتن آنها به رویدادها یا نزد دوستان خود جلوگیری می کنید، می توان مجازات منفی در نظر گرفت. قرار دادن فرزندتان به اتاق خود بیشتر با مجازات مثبت همخوانی دارد.

خواب بیشتر یا زود خوابیدن

خواب زود هنگام یا خواب اضافی یک مجازات مثبت مؤثر برای کودکان خردسال است. کودکان نمی خواهند بخوابند که بتوانند بازی کنند یا فعال باشند، بنابراین اجباراً خوابیدن تنبیه مهمی برای رفتار بد است.

زمان مطالعه بیشتر

زمان مطالعه بیبشتر یکی دیگر از روش های مؤثر مجازات مثبت است، به خصوص هنگامی که پاسخی برای انجام ندادن تکالیف یا انجام کار در کلاس باشد. زمان مطالعه بیشتر در واقع یک نتیجه طبیعی در این شرایط است.

پیامدهای طبیعی

عواقب طبیعی بهترین شکل مجازات مثبت است زیرا آنها به فرزندانتان زندگی می آموزند. پیامدهای طبیعی نیازی به اقدام والدین ندارد. اینها پیامدهایی است که به طور طبیعی در نتیجه رفتار بد اتفاق می افتد. به عنوان مثال، اگر کودک شما اتاق خود را تمیز نکرده و لباس های شسته شده خود را جمع نکرده است، بنابراین مجبور است لباس های کثیفی بپوشد.

نکات مجازات مثبت

قوام  و پایداری کلید مجازات مؤثر مثبت است. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند كه مجازات مثبت تنها در صورت تکرار و مداومت مؤثر است. این بدان معنی است که هر بار که رفتار منفی نمایش داده شود، باید همان نتیجه را داشته باشد. عدم سازگاری و متغییر بودن، مجازات را کمتر مؤثر می کند.

همچنین مهم است که از تکنیک های دیگری مانند تقویت مثبت در مقابل تنبیه مثبت استفاده کنید. اگر بیش از حد از تنبیه مثبت و بدون بهره مندی از سیستم پاداش برای رفتار خوب استفاده کنید، کودک ممکن است فکر کند که او صرف نظر از آنچه انجام می دهند، بازخورد منفی دریافت می کند.

همیشه آنچه را که انتظار دارید را برای کودک خود واضح توضیح دهید. آنها به مرزهایی احتیاج دارند تا خوب و بد را بشناسند.

نتیجه

مهم نیست که چه چیزی هستید، این واقعیت که شما در حال خواندن این مقاله هستید، نشان می دهد که شما در تلاش هستید که یک والد پربار و سالم باشید. با داشتن ابزار مناسب می توان رابطه عاشقانه برقرار کرد و هنوز هم دیر نیست. امروز اولین قدم را بردارید.

منبع: betterhelp

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.