هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

سلام به بهترین مادر دنیا! اکنون که با رعایت همه توصیه ها به هفته دهم بارداری رسیده اید، ممکن است کمی خسته شده باشید! به همین دلیل هفته دهم زمان خوبی برای کمی خرده خرید است. هنگام خرید، تعدادی لباس های جدید و گشاد، و شاید اولین لباس بارداری را تهیه کنید. خیلی زیاده روی نکنید! چرا که بدن شما در آینده تغییرات دیگری نیز خواهد کرد.

در این هفته، شما و کودک یک موفقیت بزرگ کسب کرده اید: کودک شما دیگر رسماً یک جنین است. این بدان معناست که او هر روز بیشتر شبیه کودک می شود.

اندازه جنین در هفته دهم بارداری

در هفته ۱۰ بارداری، کودک به اندازه توت فرنگی بزرگ است، طول آن تقریباً ۳ سانتیمتر و وزن آن نزدیک به ۴۰۰ گرم است. طول بدن کودک ۱۰ هفته ای شما در سه هفته آینده تقریباً دو برابر می شود. همینقدر شگفت انگیز!

هفته دهم بارداری یعنی چند ماه؟

در هفته دهم بارداری، حدوداً دو ماه و دو هفته باردار هستید، اما به یاد داشته باشید، پزشکان ترجیح می دهند بارداری را هفته به هفته دنبال کنند، نه ماه به ماه. این به این دلیل است که بارداری معمولا ۴۰ هفته طول می کشد، همانطور که از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه شده است، و این معمولا کمی بیش از ۹ ماه می شود!

علائم و نشانه های هفته دهم بارداری

در ۱۰ هفته بارداری چه اتفاقی می افتد؟ با رشد کودک، رباط ها و عضلات شما در داخل شکم شروع به کشش می کنند، سینه های شما بزرگتر می شوند و تغییرات اساسی دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در اینجا برخی از شایع ترین علائم بارداری در هفته دهم اشاره می کنیم:

  • درد رباط: اگر در شکم خود احساس درد کردید، تعجب نکنید! زیرا کودک شما در حال رشد است. برخی از مادران باردار واقعا این دردها را احساس نمی کنند یا متوجه آنها نمی شوند، اما برخی دیگر این احساسات را، به نام “درد دور رباط”، کاملاً دردناک می دانند. اگر درهفته دهم بارداری، دوقلو باردار باشید، درد رباط می تواند حتی بیشتر قابل توجه باشد. اگر ناراحتی شما شدید است به متخصص خود اطلاع دهید.
  • پستان های در حال رشد: سینه های شما احتمالاً در هفته دهم بارداری بزرگتر شده اند، زیرا هفته هاست که برای شیردهی آماده می شوند!
  • بیماری صبحگاهی: تهوع و استفراغ در ۱۰ هفتگی بارداری بسیار شایع است. خبر خوب این است که احتمالاً به زودی پس از ورود به سه ماهه دوم، فروکش می کنند.
  • نوسانات خلقی: تغییر در هورمون های شما ممکن است علت اصلی این تغییرات احساسات باشد.
  • خستگی: خستگی شما به این دلیل است: نه تنها بدن شما برای رشد کودک بسیار سخت کار می کند، بلکه ممکن است خواب شما با خواب های عجیب و غریب مختل شود و منجر شود تا خواب خوبی نداشته باشید.
  • افزایش ترشحات واژن: افزایش جریان خون در واژن شما همراه با افزایش تولید استروژن می تواند باعث ترشحات شفاف و بدون بو به نام لکوره شود. ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما این ماده صرفاً راهی طبیعی برای از بین بردن باکتری ها است. اگر رنگی، مایل به خون است، بوی بد می دهد یا باعث ناراحتی می شود، با پزشک خود تماس بگیرید. اینها می تواند نشانه چیز دیگری باشد.
  • رگه های قابل مشاهده: این رگه های آبی یک یادآوری مهم است: آنها نشانه ای از خون اضافی است که در بدن شما برای کودک در حال رشد شما گردش می کند!

بدن در هفته دهم بارداری

شکم ۱۰ هفته باردار شما احتمالاً تازه در حال نمایش است. این به این دلیل است که کودک شما به رشد سریع خود ادامه می دهد و بنابراین شکم شما شروع به ایجاد منحنی اضافی می کند. هنوز ممکن است از نظر افرادی که ملاقات می کنید باردار به نظر نرسید، اما ممکن است حدود ۱۰ هفته بارداری به برخی از شلوارهای دارای کمربند کششی و برخی از تاپ های گشاد نیاز داشته باشید.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که در طول سه ماهه اول وزن یک تا ۵ پوند برای زنان باردار با BMI طبیعی افزایش یابد. بنابراین اگر متوجه شدید که در ۱۰ هفته بارداری چند پوند وزن اضافه کرده اید، درست در مسیر خود هستید.

اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است پزشک توصیه کند در نیمه اول بارداری خود هر هفته حدود یک پوند وزن اضافه کنید، این بدان معناست که تا زمانی که به ۱۰ هفته بارداری با دوقلو رسیده اید می توانید حدود ۱۰ پوند وزن اضافه کنید. اما اگر اینقدر وزن اضافه نکرده اید و یا حتی اگر به دلیل تهوع صبحگاهی وزن کم کرده اید نگران نباشید. امیدوارم بتوانید در طی سه ماهه دوم که حالت تهوع کاهش می یابد ، وزن خود را افزایش دهید.

سونوگرافی در هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری یک نقطه عطف است: کودک دیگر رویان نیست یک جنین کامل است! این دو اصطلاح به سادگی مراحل مختلف رشد را تعریف می کنند. مرحله رویان در مورد تشکیل اندام های اصلی، از جمله مغز، قلب و ریه ها، به علاوه بازوها و پاها است. وقتی رویان تبدیل به جنین می شود، این اندام ها و قطعات تشکیل شده و اکنون در حال رشد و نمو هستند.

در هفته دهم بارداری، کودک دارای مفاصل بازو است و غضروف و استخوان در حال شکل گیری است. ناخن ها و موها نیز شروع به ظاهر شدن می کنند! و آیا می توانید باور کنید که کودک مشغول تمرین بلع و لگد زدن در داخل شکم شما است؟

اگر تصمیم به انجام آزمایش ژنتیکی در سه ماهه اول دارید، هفته دهم زمان مهمی است. آزمایش ژنتیک اختیاری است. اینکه کدام یک را انتخاب کنید یا دریافت نکنید به خود شما بستگی دارد، اما یک مشاور ژنتیک می تواند به شما کمک کند تا براساس سابقه خانوادگی و عوامل خطر تصمیم بگیرید.

غربالگری شفافیت حفره ای (معروف به NT Scan) معمولاً بین هفته های ۱۰ تا ۱۴ انجام می شود. این آزمایش جنین شما را از نظر ابتلا به سندرم داون و چندین ناهنجاری کروموزومی دیگر آزمایش می کند. برای این منظور، یک سونوگرافی بدون درد انجام خواهید داد، و شکاف حفره ای نوزاد (پشت گردن) برای علائم غیرطبیعی اندازه گیری می شود. NTS معمولاً به عنوان بخشی از “صفحه سه ماهه اول” انجام می شود که در آن خون شما آزمایش می شود و خطر شما براساس نتایج سونوگرافی و آزمایش خون ارزیابی می شود.

آزمایش DNA جنین بدون سلول، همچنین به عنوان آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) شناخته می شود، این تست یک آزمایش خون است که در هفته ۱۰ یا بعد انجام می شود. در این آزمایش خون مادر را از نظر علائم خطر سندرم داون، سندرم ادوارد، سندرم پاتائو و سایر ناهنجاری های کروموزومی غربال می کنند.

از آزمایشات تهاجمی دیگر – CVS و آمنیوسنتز – برای تشخیص ناهنجاری ها نیز می توان استفاده کرد. این موارد معمولاً در صورت داشتن خطر بیشتر در داشتن نوزادی با ناهنجاری کروموزومی انجام می شود، این مورد می تواند بر اساس سابقه خانوادگی، عوامل خطر یا نتایج NTS یا NIPT باشد.

CVS (نمونه برداری از پرزهای جفتی) بین هفته های ۱۰ تا ۱۳ انجام می شود. در این آزمایش از سونوگرافی برای تعیین محل جفت استفاده می شود. سپس، با استفاده از سونوگرافی به عنوان راهنما، پزشک هنگام جمع آوری سلول از جفت، سوزنی را از طریق شکم یا از طریق واژن وارد می کند. و در نتیجه آن سلول ها از نظر ناهنجاری های ژنتیکی مورد آزمایش قرار می گیرند.

اگر آمنیوسنتز را انتخاب کرده باشید، باید آن را برای هفته های ۱۵ تا ۲۰ برنامه ریزی کنید. غرق در همه آزمایش های سه ماهه اول و دوم هستید؟ به ما اعتماد کنید پس از اتمام این کار ها، می توانید تمرکز خود را بر روی کارهای جالب تر بگذارید.

چک لیست بارداری در هفته دهم

  • برای آزمایش CVS خود برنامه ریزی کنید.
  • برای غربالگری شفافیت هسته ای خود برنامه ریزی کنید.
  • کاهش فعالیت های ورزشی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.