هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

تبریک می گویم پایان هفته سیزدهم پایان سه ماهه اول است! منظور پایان بی خوابی ها نیست، منظور ما این است که یک سوم بارداری را پشت سرگداشته اید! در هفته سیزدهم بارداری، جنینی رشد کرده است که دارای تارهای صوتی، دندان و حتی اثر انگشت است (وای!)، و احتمالاً این اخبار باورنکردنی (اکثرا) را مخفی نگه داشته اید در حالی که دوست دارید از پشت بام فریاد بزنید – یا حداقل، آن را بهانه ای برای دیر رسیدن به کار خود قرار دهید.

در حدود هفته سیزدهم بارداری، بسیاری از والدین آینده شروع به پخش این خبر می کنند که نوزادی در راه است. اما بدانید که هیچ قانونی درباره اینکه چه موقع باید راز خود را افشا کنید وجود ندارد. این موضوع کاملا بستگی به شما و شرایط شما دارد.

اندازه کودک در هفته سیزدهم بارداری

در ۱۳ هفتگی بارداری، کودک به اندازه یک لیمو است. جنین ۱۳ هفته ای شما در حدود ۷.۵ سانت طول و وزن تقریباً ۲۳۰۰ گرم  دارد، و از نظر تناسب، سر او اکنون به جای ۱/۲ اندازه بدن تقریباً ۱/۳ است.

۱۳ هفته باردار یعنی چند ماه؟

در هفته ۱۳ بارداری، شما سه ماهه باردار هستید، اگرچه پزشکان بارداری را هر هفته و نه ماهانه پیگیری می کنند. این هفته آخر سه ماهه اول است.

علائم و نشانه های هفته سیزدهم

ممکن است متوجه شوید که در حدود هفته سیزدهم بارداری، علائم شما کمی تغییر می کند. در واقع ممکن است بتوانید روز را بدون حالت تهوع (اگر نه اکنون به زودی) یا احساس نیاز به چرت زدن، پشت سر بگذارید. اما ممکن است چند مورد از این موارد را نیز تجربه کرده باشید:

رگ های قابل مشاهده. شما می توانید تمام رگ های آبی زیر پوست خود را ببینید زیرا جریان خون شما افزایش یافته است.

افزایش انرژی. سه ماهه دوم به عنوان کم علائم ترین و پرانرژی ترین دوره بارداری شناخته می شود. همانطور که احساس می کنید بیشتر شبیه خودتان هستید انرژی شما زیاد می شود، می خواهید یک سری کارها را به روتین زندگیتان بازگردانید. همچنین، اگر اخیراً خود را بیش از حد بیمار و خسته دیده اید که نتوانسته اید ورزش کنید، اکنون زمان آن است که به یک برنامه تناسب اندام برگردید. ورزش به درد شما و کودک می خورد و حتی می تواند زایمان را آسان کند. ارزشش را دارد!

افزایش میل جنسی. اگر شما از آن دسته خانم های باردار خوش شانس هستید که در ۱۳ هفته احساس افزایش میل جنسی می کنید، لذت ببرید! در حاملگی در ۱۳ هفتگی کمی لکه بینی طبیعی است زیرا حساسیت دهانه رحم شما بیشتر است. اما خونریزی شدید (مثل پریود) طبیعی نیست، بنابراین اگر بیشتر شبیه جریان خون است با پزشک خود تماس بگیرید.

متاسفانه، مادران دوقلوی آینده. اگر در ۱۳ هفتگی، دوقلو باردار هستید، ممکن است هنوز احساس تهوع و خستگی صبحگاهی داشته باشید. به این دلیل که مادران دوقلو می توانند مقدار بیشتری هورمون بارداری hCG در سیستم خود داشته باشند. اگر حالت تهوع و استفراغ بسیار شدید است. باید کمی بیشتر صبر کنید.

شکم در هفته ۱۳ بارداری

رحم شما در حال حاضر به اندازه کافی بزرگ است و از لگن خارج می شود. این بدان معنی است که شما واقعاً باردار به نظر می رسید. شما یک سوم راه را طی کرده اید.

بدانید که از اینجا به بعد بیشتر و بیشتر باردار به نظر می رسید، زیرا بارداری در ۱۳ هفتگی افزایش وزن را ضروری می کند. پزشکان توصیه می کنند که شما به سالم ترین شکل ممکن وزن خود را افزایش دهید – این بدان معنی است که در طول بارداری شما به آرامی و با ثبات است. در این مرحله دستورالعمل های افزایش وزن توسط کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) آورده شده است:

اگر کم وزن هستید (BMI زیر ۱۸.۵):

پیشنهاد ما به شما در کل بارداری افزایش وزن ۱۲۷۰۰ گرم تا ۱۸۱۴۳ گرم است.

در سه ماهه دوم و سوم ، هدف این است که هر هفته حدود یک پوند (به طور دقیق ۴۵۰ گرم تا ۵۸۰ گرم) وزن اضافه کنید.

اگر وزن طبیعی دارید (BMI 18.5 تا ۲۴.۹):

پیشنهاد ما به شما در کل بارداری افزایش وزن ۱۱۳۳۹ تا ۱۵۸۷۵ گرم است.

در سه ماهه دوم و سوم، هدف این است که هر هفته حدود یک پوند یا کمی کمتر (به طور دقیق ۳۶۲ تا ۴۵۳ گرم) وزن اضافه کنید.

اگر اضافه وزن دارید (BMI 25 تا ۲۹.۹):

پیشنهاد ما به شما در کل بارداری افزایش ۶۸۰۳ تا ۱۱۳۳۹ گرم است.

در سه ماهه دوم و سوم، هدف این است که کمی بیش از نیم پوند (به طور دقیق ۲۲۶ تا ۳۱۷ گرم) در هفته افزایش دهید.

اگر چاق هستید (BMI 30 و بالاتر):

پیشنهاد ما به شما در کل افزایش وزن بارداری ۴۹۸۹ تا ۹۰۷۱ گرم است.

در سه ماهه دوم و سوم، هدف این است که هر هفته حدود نیم پوند (به طور دقیق ۱۸۱ تا ۲۷۲ گرم) وزن اضافه کنید.

اگر در هفته ۱۳ هفته دوقلو باردار هستید:

پیشنهاد ما به شما در کل بارداری افزایش وزن ۱۶۷۸۲ تا ۲۴۴۹۳ گرم است.

در نیمه اول بارداری، هدف این است که هر هفته حدود ۴۵۳ گرم وزن اضافه کنید. در نیمه دوم، هدف این است که هر هفته کمی بیشتر از ۴۵۳ گرم وزن اضافه کنید.
البته، نیازی نیست در مورد این اعداد استرس داشته باشید. آنچه مهم است این است که شما یک رژیم غذایی سالم و پر از انواع غذاهای مختلف بخورید، روزانه حدود ۳۰۰ کالری اضافی (مغذی) بیش از آنچه قبل از بارداری انجام میدادید، مصرف کنید و بسیار ورزش کنید.

سونوگرافی هفته سیزدهم

سونوگرافی هفته سیزدهم می تواند جنسیت کودک را تشخیص دهد، اما از آنجا که تشخیص اعضای دختر یا پسر کوچک بسیار دشوار است، پزشک شما احتمالاً منتظر سونوگرافی اواسط بارداری (حدود هفته ۱۸ تا ۲۲) خواهد بود، زمانی که تشخیص دختر یا پسر بودن جنین، واضح تر است.

اگر برای آزمایش ناهنجاری های کروموزومی، آزمایش DNA بدون سلول قبل از زایمان را انتخاب کرده اید که به آن آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) نیز گفته می شود، می توانید جنسیت را از آن نیز متوجه شوید. پس در این هفته هست که شما متوجه می شوید که جنینسر است یا دختر. اوه اوه!

چک لیست بارداری در ۱۳ هفتگی بارداری

به رئیس و کارفرمای خود بگویید که باردار هستید.
شروع به فکر کردن درباره مراقبت از کودک کنید.
اگر فرزند بزرگتری دارید، آنها را برای ورود کودک آماده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.