هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

به سه ماهه دوم خوش آمدید! هفته ۱۴ بارداری تغییرات زیادی را نشان می دهد. ممکن است احساس تهوع، گرسنگی و انرژی بیشتری داشته باشید. این به این دلیل است که شما در حال شروع مرحله ای هستید که به عنوان “مرحله ماه عسل” شناخته می شود. با شروع هفته چهاردهم بارداری، یعنی سه ماهه دوم، زمان انجام برخی تمرینات ورزشی، انجام کارهای لازم و تفریحات رسیده ​​است. لذت ببر!

اندازه جنین در هفته چهاردهم

در هفته ۱۴ بارداری، کودک به اندازه یک هلو است، یعنی حدودا ۸.۵ سانتیمتر و وزن آن حدودا ۴۳ گرم است. وزن کودک در هفته آخر تقریباً دو برابر شده و در هفته ۱۴ با سرعت فوق العاده ای رشد می کند.

۱۴ هفتگی یعنی چند ماه؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که بارداری نه ماه طول می کشد، اما در واقع ۴۰ هفته طول می کشد. به همین دلیل است که بیشتر پزشکان پیشرفت شما را به صورت هفتگی پیگیری می کنند. همانطور که گفته شد، ۱۴ هفتگی بارداری به این معنی است که شما سه ماه بارداری را کامل کرده اید و در ابتدای سه ماهه دوم هستید.

نشانه ها و علائم بارداری در هفته چهاردهم

در هفته چهاردهم بارداری، علائمی که در سه ماهه اول بارداری احساس کرده اید ممکن است کم رنگ شود. اما اگر بلافاصله ناپدید نشدند تعجب نکنید. صبور و راحت باشید! در اینجا برخی از علائم جدید بارداری که ممکن است در ۱۴ هفته احساس کنید وجود دارد:

  • درد رباط گرد هنگام کشش عضلات و رباط ها برای جا دادن کودک در حال رشد، احتمالاً احساس درد می کنید: در ۱۴ هفتگی بارداری، گرفتگی عضلات اغلب به دلیل درد در رباط گرد است، اما اگر هر گونه نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • افزایش انرژی: همانطور که از سه ماهه اول خارج می شوید، احتمالاً انرژی خود را دوباره بدست می آوردید.
  • افزایش اشتها: به محض اینکه تهوع صبحگاهی برطرف شود، ممکن است اشتهای خود را هم دوباره بدست بیاورید. به یاد داشته باشید آنچه می خورید باعث رشد سریع کودک می شود. باید روزانه حدود ۳۰۰ کالری اضافی بخورید. اگر در ۱۴ هفتگی دوقلو باردار هستید، اکنون که در سه ماهه دوم بارداری هستید، می بایست روزانه حدود ۶۸۰ کالری اضافی بخورید. تنقلات سالم زیادی را در کنار خود داشته باشید. البته چیزهای دیگر مانند کاسه بستنی گاه به گاه کاملاً خوب است:)
  • موهای ضخیم تر و براق تر: ممکن است متوجه ضخیم و براق شدن موهای خود شوید، یکی از (هزاران!) عوارض جانبی جذاب بارداری.

شکم در هفته چهاردهم

شکم باردار ۱۴ هفته ای شما ممکن است احساس درد کند، اما این فقط به این دلیل است که رحم شما گسترش می یابد تا کودک سریع رشد کرده شما را در خود جای دهد.

اگر افزایش وزن در هفته ۱۴ بارداری شروع به تسریع کرد، تعجب نکنید. اگر با BMI طبیعی کار خود را شروع کرده اید، پزشکان توصیه می کنند از هفته ۱۴ بارداری حدود ۴۵۰ گرم در هفته اضافه کنید. اگر شما در ۱۴ هفتگی دوقلو باردار هستید، هدف شما برای افزایش وزن باید تقریباً مشابه مادران تک قلو باشد تا هفته ۲۰ که باید کمی بیشتر بدست آورید. مطمئناً، اگر کم وزن یا BMI بالا را شروع کرده اید. البته این یک قانون عموم است. اگر وزن شما بیش از حد کم هست یا زیاد است حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر متوجه شدید که در طی سه ماهه اول از ورزش دور شدید، اکنون که انرژی خود را پس بدست آورده اید، زمان آن رسیده است که به مسیر درست خود برگردید. یک کلاس یوگا قبل از تولد را در نظر بگیرید یا به راحتی و بدون نگرانی برای پیاده روی بیرون بروید!

سونوگرافی هفته چهاردهم

به طور معمول، سونوگرافی هفته چهاردهم وجود ندارد. شما احتمالاً در سه ماهه اول خود سونوگرافی انجام داده اید و تا زمان اسکن آناتومی (همان سونوگرافی در اواسط بارداری)، که معمولاً بین هفته های ۱۸ تا ۲۲ انجام می شود، دیگر سونوگرافی نخواهید داشت.

اگر نیم نگاهی به داخل شکم ۱۴ هفته باردار خود بیندازید، می بینید که جنین انگشتان پا را در آنجا تکان می دهد. کلیه های جنین ۱۴ هفته ای در حال تولید ادرار هستند و کبد و طحال نیز کارهای خود را انجام می دهند.

در سونوگرافی هفته چهاردهم، تشخیص جنسیت جنین دشوار است. صبور باشید! اگر می خواهید بفهمید پسر یا دختر دارید، احتمالاً در چند هفته آینده در سونوگرافی خواهید فهمید.

چک لیست و مراقبت هایی برای بارداری در هفته چهاردهم

  • به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • روش های جالب برای اعلام بارداری خود را بررسی کنید.
  • در کلاس زایمان و آموزشی بارداری و زایمان ثبت نام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.