هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

شما تازه وارد جمع مادران باردار شده اید! دلیلش این است که تاکنون احتمالاً فهمیده اید که قاعدگی خود را از دست داده اید و بعد هم فکر کرده اید، اوه، شاید من باید یک تست بارداری بدهم! بعلاوه، در هفته پنجم بارداری، افزایش سطح هورمون ها ممکن است علائمی را برای شما ایجاد کند که نادیده گرفتن آنها دشوار است، مانند درد سینه، حالت تهوع و خستگی. خوب، بنابراین ممکن است “گروه مادران باردار” در سایت های مختلف در حال حاضر خیلی سرگرم کننده نباشد، اما در نهایت از عضویت در آن بسیار خوشحال خواهید شد.

اندازه جنین در هفته پنجم چقدر است؟

در هفته پنجم بارداری ، کودک به اندازه یک دانه سیب است. بله ، جنین شما اکنون قابل اندازه گیری است. اگرچه در هفته پنجم بارداری ، از طوقه تا ریپوک ۰.۱۳ اینچ است (و از یک سر تا یک دست انداز دیگر) – و کودک در حال رشد برای رشد بیشتر است. در واقع ، در هفته آینده اندازه آنها تقریباً دو برابر خواهد شد. بزرگ شو عزیزم ، رشد کن!

در پنجمین هفته بارداری ، وارد ماه دوم بارداری خود می شوید. بله ، شما تازه کشف کردید که باردار هستید و یک ماه دیگر در کتابها هستید! به این دلیل که بیشتر پزشکان از اولین روز آخرین قاعدگی شما شروع به شمارش بارداری می کنند. اما نکته اینجاست: در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند بارداری ۹ ماه طول می کشد ، اما در واقع ۴۰ هفته طول می کشد. اگر چهار هفته تا یک ماه حساب کنید ، این ۱۰ ماه جمع می شود! البته بعضی از ماه ها پنج هفته وقت دارند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان ماهانه از پیگیری بارداری اجتناب می کنند و هر هفته به پیشرفت شما مراجعه می کنند.

علائم بارداری در هفته پنجم

علائم بارداری که در هفته پنجم احساس می کنید تنها آغاز تغییرات بدن شماست. بدون توجه به آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد، ترس از کل بارداری وجود دارد: بسیاری از مادران آینده سخت را تصور می کنند، برای پیشگیری از روزهای سخت در این میان، مراقب خود باشید و استراحت کافی داشته باشید، درست غذا بخورید و سبک زندگی سالم را پیش گیرید. نشانه های هفته پنجم بارداری در زیر لیست شده است:

درد در سینه ها:  تهوع صبحگاهی تمام توجه فرد را به خود جلب می کند، اما سینه های دردناک ممکن است در هفته پنجم بارداری شایع ترین علامت باشد.

بیماری صبحگاهی: این حالت بسیار نامناسب نامگذاری شده است. چرا که حالت تهوع در اوایل بارداری می تواند در هر زمان از روز اتفاق بیفتد، نه فقط صبح. و متأسفانه، بعضی از مادران باردار تقریباً در تمام طول روز احساس آرامش نمی کنند. در حقیقت، اگر شما ۵ هفته با دوقلو باردار هستید، ممکن است به شدت دچار بیماری صبحگاهی شوید. استراتژی های مختلفی آزمایش کنید تا بدانید چه چیزی به شما کمک می کند تا به بهترین شکل با این مشکل کنار بیایید. خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر یکی از راه های خوب است. همچنین ممکن است ویتامین B6، کپسول های زنجبیل، قرص ها یا آب نبات مخصوص کاهش حالت تهوع و مچ بندهای طب فشاری را امتحان کنید.

خستگی: در هفته پنجم بارداری، طبیعی است که مثلا وسط جلسه هیئت مدیره، در حین شام، و تقریباً هر زمانی چرت بزنید.

تکرر ادرار: ممکن است در اوایل بارداری بیشتر اوقات دچار تکرر ادرار شوید. این علامت در ۵ هفتگی بارداری تا حدی زیاد است زیرا کلیه های شما در واقع در حال گسترش هستند.

گرفتگی عضلات: در حدود ۴ یا ۵ هفتگی، گرفتگی می تواند نشانه ای باشد که جنین به خوبی در پوشش رحم شما قرارگرفته است. یا می تواند نشانه ای از گسترش و کشش رحم شما در رباط ها باشد. اگر در ۵ هفتگی بارداری احساس گرفتگی بسیار شدید یا دردناک است، با پزشک خود تماس بگیرید و بررسی کنید تا مطمئن شوید که این نشانه ای از مشکل نیست.

لکه بینی: هنگامی که در هفته پنجم بارداری هستید، لکه بینی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما کمی خون روی لباس زیر نیز می تواند نشانه کاشت باشد. ممکن است بعد از رابطه جنسی کمی لکه بینی کنید، زیرا اکنون که باردار هستید دهانه رحم حساسیت بیشتری دارد. این کاملا طبیعی است، اما اگر در ۵ هفته بارداری چیزی بیش از لکه بینی و بیشتر شبیه خونریزی دارید، با پزشک تماس بگیرید.

برخی از مادران در هفته پنجم بارداری به هیچ وجه علائمی احساس نمی کنند. یا ممکن است احساس کنند، در هفته پنجم، علائم از بین رفته است. اینها مشکلی نیست! فقط به این دلیل که احساس بیماری یا درد نمی کنید به این معنی نیست که بارداری شما مشکلی دارد. این فقط به این معنی است که خوش شانس هستید!

وضعیت بدن در هفته پنجم بارداری

در ۵ هفتگی بارداری ممکن است بدن و شکم شما بدون تغییر به نظر برسد، یا ممکن است کمی نفخ کرده باشید یا احساس کنید که نسبت به قبل یک پوند وزن (حدودا نیم کیلو) اضافه کرده اید. همچنین، ممکن است چنان احساس بیماری داشته باشید که حس کنید نمی توانید غذا بخورید و نگران باشید یک کیلو از دست داده اید. تمام این سناریوها کاملاً طبیعی و کاملاً خوب در نظر گرفته می شوند! زنان باردار متفاوت هستند و نحوه تغییر بدن آنها در طول بارداری بسیار متفاوت است.

احتمالاً شما در مورد افزایش وزن کلی بارداری کمی شگفت زده خواهید شد. پاسخ کوتاه این است: شما هنوز نیازی نیست خیلی نگران تغییر وزن خود باشید. پزشکان فقط پیش بینی می کنند در طی سه ماهه اول (که بعد از هفته ۱۳ به پایان می رسد) چند پوند (به طور دقیق ۱ تا ۵ پوند) اضافه خواهید کرد، و احتمالاً بدون اینکه زیاد به آن فکر کنید اتفاق می افتد.

همچنین هفته پنجم بارداری زمان خوبی است که از همسرتان ماساژ بخواهید.

سونوگرافی هفته پنجم بارداری

به نظر نمی رسد جنین در هفته پنجم بزرگتر از یک بچه قورباغه باشد، اما جنین در حال شروع به تشکیل اندام های اصلی (قلب، معده، کبد و کلیه ها) و سیستم ها (هضم، گردش خون و عصبی) هست.

اگر سابقه پزشکی نداشته باشید که شما را در معرض خطر بیشتری برای عوارض بارداری قرار دهد، احتمالاً سونوگرافی هفته پنجم نخواهید داشت. در عوض، احتمالاً دکتر زنان، شما را مجبور خواهد کرد که برای اولین ملاقات قبل از تولد خود در حدود هفته ۸ یا ۹ قرار ملاقات بگذارید و فقط باید بی صبرانه منتظر بمانید. کمی سخت است!

هنگامی که اولین سونوگرافی را انجام می دهید، پزشک یا تکنسین می تواند تاریخ تولد شما را بر اساس اندازه کودک تنظیم کند (که در هفته بارداری تغییر می کند). برای اطمینان از اینکه حال شما و کودک خوب است، تعداد زیادی آزمایش خون و آزمایش ادرار خواهید داشت.

چک لیست هفته پنجم بارداری

  • یک رژیم غذایی سالم تنظیم کنید.
  • نوشتن یک ژورنال بارداری را شروع کنید.
  • طرحی برای پس انداز برای کودک خود ارائه دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.