هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

اوضاع در هفته ۱۲ بارداری به سرعت در حال تغییر است. هورمون های شما احتمالاً کمی آرام شده اند! امیدوارم همین مورد باعث شود احساس و اذیت های اولیه بارداری کمتر شود. این همچنین بدان معنی است که شما ممکن است آماده باشید تا خبر بارداری خود را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید. بسیار هیجان انگیز است!

اندازه جنین در هفته دوازدهم بارداری

در ۱۲ هفتگی بارداری، کودک به اندازه یک آلو است. طول جنین در ۱۲ هفتگی به طور متوسط ​​حدود ۵.۵ سانت و وزن آن حدودا ۱۴۰۰ گرم است. اکنون که تقریباً تمام اعضای مهم کودک بوجود آمده اند، کار اصلی آنها ادامه رشد است. برو که رفتیم!

هفته دوازدهم یعنی ماه چندم؟

در ۱۲ هفتگی بارداری، حدودا سه ماهه باردار هستید. به یاد داشته باشید، بارداری ۴۰ هفته طول دارد، و فقط دو هفته دیگر تا زمانی که بتوانید سه ماهه اول بارداری خود را رسما پشت سر بگذارید، وقت دارید!

علائم و نشانه های بارداری در هفته دوازدهم

یک خبر خوب درباره علائم هفته دوازدهم بارداری: تهوع و خستگی صبحگاهی ممکن است به محض آرام شدن هورمون ها، کمی کمرنگ شود. اما یک خبر بد؟ سردرد و سرگیجه ممکن است جایگزین آنها شود. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد آنچه در هفته ۱۲ بارداری برای بدن شما اتفاق می افتد:

  • افزایش ترشحات: این ترشحات شفاف ممکن است عجیب به نظر برسد، اما طبیعی است و یک هدف مهم دارد: محافظت از واژن در برابر عفونت. اما اگر در هفته ۱۲ بارداری ترشحات زرد، سبز، صورتی یا قهوه ای دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این رنگ ها می تواند نشانه ای از عفونت یا حتی سقط جنین باشد.
  • لکه بینی: لکه بینی یا خونریزی در بارداری در ۱۲ هفتگی می تواند نگران کننده یا بی مورد باشد! به عنوان مثال، دهانه رحم شما در دوران بارداری حساس تر است، بنابراین به سادگی داشتن رابطه جنسی می تواند باعث خونریزی سبک شود که بی ضرر است. اگر لکه بینی یا خونریزی دارید، قطعاً به پزشک خود بگویید. اگر خونریزی با گرفتگی همراه باشد یا جریان شدید باشد، این یک تماس فوری داشته باشید.
  • سردرد: این موارد ممکن است از حدود هفته ۱۲ بارداری تشدید شود. سردرد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، افت قند خون، کم آبی بدن، کمبود خواب یا استرس ایجاد شود. برای مقابله، به مواردی که باعث ایجاد سردرد می شود توجه کنید و سعی کنید از آن عوامل خودداری کنید. اگر متوجه افزایش شدید سردرد یا نوعی سردرد شده اید که قبلاً تجربه نکرده اید، یا اگر سردرد شما با علائم عجیب دیگری نیز همراه است، پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • سرگیجه: اوه جابجایی هورمون ها و تغییرات فشار خون می تواند باعث سرگیجه در حدود هفته دوازدهم بارداری (و حتی گاهی زودتر!) شود. شما می توانید با میان وعده منظم از سرگیجه جلوگیری کنید، از گرم شدن بیش از حد و نوشیدن مقدار زیادی آب جلوگیری کنید. در صورت احساس سرگیجه یا سبکی سر دراز بکشید و اگر شدید بود به پزشک اطلاع دهید.

اگر در هفته ۱۲، دوقلو باردار هستید، ممکن است هنوز تهوع صبحگاهی را تجربه کنید، نگران نباشید، بدانید که به زودی همه چیز بهبود می یابد.

بدن و شکم در هفته دوازدهم بارداری

در ۱۲ هفتگی، احتمالاً شکم باردار شما قابل توجه است. این یکی از دلایلی است که بسیاری از مادران آینده شروع به گفتن بارداری خود به دیگران می کنند.

اگر قبلاً عکس نگرفته اید، از ۱۲ هفتگی شروع به گرفتن عکس از شکم باردار خود کنید. به ما اعتماد کنید، پس از بارداری می توانید تغییرات بدنی خود را آنالیز کنید.

سونوگرافی هفته دوازدهم

جنین شما در ۱۲ هفتگی تقریباً در حال توسعه سیستم ها و اجزای مهم بدن است، به این معنی که همه چیز از این به بعد بزرگتر و بالغ تر است. بله، کودک در آستانه ورود به مرحله رشد و بلوغ است که در آن اندام ها و بافت ها به سرعت رشد و نمو می کنند.

کودک در ۱۲ هفتگی انگشتان خود را باز و بسته می کند و انگشتان پای خود را حلقه می کند. و مغز کودک در حال رشد سریع است!

کودک اکنون در حال ایجاد رفلکس است؛ اگر هنگام تماشای کودک در سونوگرافی شکم خود را فشار دهید، احتمالاً حرکتی را مشاهده خواهید کرد. اگر دوقلو باردار هستید، دوقلوی شما با سرعت مشابه نوزادان تک قلو در ۱۲ هفتگی در حال رشد هستند. بعداً، سرعت رشد آنها کمی کندتر خواهد بود.

قبل از پایان سه ماهه اول بارداری ممکن است یک معاینه قبل از تولد انجام دهید. اینکه شما سونوگرافی هفته دوازدهم را انجام دهید یا خیر ممکن است به ترجیح پزشک شما بستگی داشته باشد و همچنین ممکن است به آنچه بیمه شما تحت پوشش قرار می دهد بستگی داشته باشد. اگر در این زمان سونوگرافی انجام دهید، متوجه خواهید شد که این بار می توانید جنین ۱۲ هفته خود را با وضوح بیشتری مشاهده کنید.

خیلی دوست دارید تا بفهمید پسر است یا دختر؟ ما از این که حامل خبر بد باشیم متنفر هستیم، اما در سونوگرافی بارداری در هفته دوازدهم، جنسیت مشخص نمی شود. معمولا تکنسین شما می تواند جنسیت کودک را در اسکن آناتومی در اواسط بارداری (حدودا هفته ۲۰) مشاهده کند.

حدود هفته ۱۲، ممکن است بخواهید درباره سلامتی کودک خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این صورت آزمایش ژنتیکی انجام دهید تا خطر نقص مادرزادی یا سایر مشکلات را مشخص کنید. این می تواند کمی ترسناک و گیج کننده باشد.

چک لیست بارداری در ۱۲ هفتگی بارداری

  • غذای بارداری کودک را تهیه کنید.
  • تصمیم بگیرید که چگونه اعلان بارداری خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می گذارید:)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.