هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته ۲۴ بارداری، مغز کودک شما به سرعت در حال رشد است و حواس او به رشد خود ادامه می دهد. جوانه های چشایی زبان آنها حساس تر می شود، چشمانشان به نور واکنش نشان می دهد و می توانند صداهایی را از بیرون رحم بشنوند. ریه های آنها نیز در حال رشد است. آنها در حال رشد شاخه ها هستند و برای تولید سورفکتانت آماده می شوند، ماده ای که به ریه های آنها کمک می کند تا زمانی که کودک شما نفس می کشد منبسط شود. شما در هفته ۲۴ بارداری برخی از ناراحتی های اواخر بارداری را تجربه می کنید مانند گرفتگی پا ، کمر درد و تورم پا.

کودک در ۲۴ هفتگی چقدر بزرگ است؟

در هفته ۲۴، کودک به اندازه یک طالبی است. وزن جنین ۱۱.۸ اینچی شما اکنون حدود ۱.۳ پوند است.

۲۴ هفته باردار چند ماه است؟

اکنون که ۲۴ هفته باردار هستید ، شش ماهه باردار هستید.

علائم شایع در هفته بیست و چهارم

علائم بارداری ۲۴ هفته ای شما احتمالاً کمی شبیه این است:

  • تورم : اگر پاهای شما پف کرده است، آنها را در حالت نشسته بلند کنید. بلند شدن و پیاده روی اغلب می تواند به شما کمک کند. کمی ورم کاملاً انتظار می رود اما تورم صورت، تورم شدید در دستان، یا ناهموار (در یک پا و نه در پای دیگر) یا تورم ناگهانی از بین نمی روند. در حقیقت، اینها علائم پره اکلامپسی، یک عارضه خطرناک بارداری است، بنابراین اگر تورمی را تجربه کردید که به نظر می رسد غیرعادی است ، به پزشک متخصص خود بگویید.
  • گرفتگی عضلات پا: پاهای تنگ، دردناک یا پرشدار می تواند نشانه کمبود آب بدن باشد، بنابراین بررسی کنید که مقدار زیادی آب می نوشید. پاهایتان را مرتباً دراز کرده و زیاد پیاده روی کنید. به پزشک خود اطلاع دهید که گرفتگی پا دارید. از نظر آنها احتمالاً مسئله ای نیست، اما گاهی اوقات گرفتگی می تواند نشانه یک مشکل دیگر مانند کمبود تغذیه باشد، بنابراین لازم است که مراقب باشید.
  • کمر درد: شما هنوز درد کمر را تجربه می کنید و حتی ممکن است بدتر شود. این به این دلیل است که هرچه کودک بزرگتر می شود، رحم شما نیز بزرگتر می شود، و رحم شما به ستون فقرات فشار می آورد و باعث خمیدگی و کشیدگی آن می شود. به علاوه، عضلات کمر شما برای تحمل وزن اضافی باید بیشتر کار کنند. هرگونه درد شدید (سیاتیک) را به پزشک خود بگویید.
  • Linea nigra: این خط تاریکی است که از مرکز شکم شما عبور می کند. تحت تأثیر هورمون های بارداری، خط قرمز سیاه باید طی چند هفته تا چند ماه پس از زایمان محو شود.
  • علائم کشش: این “نوارهای ببر” ممکن است همچنان کشیده شوند که پوست شما بیشتر کشیده شود. اگر ۲۴ هفته باردار با دوقلو هستید، احتمال ابتلا به آنها وجود دارد.

وضعیت بدن در هفته ۲۴ بارداری

در هفته ۲۴ بارداری، احتمالاً حداقل چند هفته است که  لگد زدن کودک را احساس می کنید، اما اکنون آنها قویتر و قویتر می شوند. در واقع، شریک زندگی شما یا دیگران که شکم شما را لمس می کنند نیز ممکن است به زودی این لگد زدن ها را حس کنند.

افزایش وزن توصیه شده در ۲۴ هفته بارداری حدود ۱۴ تا ۱۶ پوند برای مادران با BMI طبیعی است. اگر مقداری بیشتر از اینها به دست آورده اید، نگران نباشید، این افزایش وزن شدید یا ناگهانی است که باعث نگرانی می شود؛ اما برای سالم ترین بارداری ممکن است بخواهید راه هایی برای کنترل وزن اضافه کنید.

آیا می دانید ۲۴ برای مادران دوقلو یک عدد جادویی است؟ توصیه می شود که زنانی که ۲۴ هفته باردار هستند و دوقلو دارند، اکنون ۲۴ پوند وزن اضافه کرده اند. در واقع اگر شما این وزن را داشته باشید، خطر زایمان زودرس را کاهش داده اید.

سونوگرافی هفته بیست و چهارم

در داخل شکم ۲۴ هفته باردار شما ، کودک در حال بزرگ شدن است. این فقط در مورد موارد آناتومیک نیست. این نیز در مورد به نظر می رسد پوست بینای ۲۴ ساعته جنین شما به تدریج مات می شود و به لطف مویرگهای کوچکی که اخیراً تشکیل شده، درخشش صورتی و صورتی تازه ای به خود می گیرد.

حدود ۲۴ هفته بارداری، پزشک برای تعیین اینکه آیا در معرض خطر دیابت حاملگی هستید یا خیر، آزمایش غربالگری چالش گلوکز که یکی از آزمایش های قبل از تولد است را تجویز می کند. این آزمایش برای دیدن چگونگی پردازش قند در بدن شما طراحی شده است، بنابراین از شما خواسته می شود مایعی شیرین به نام Glucola (که ما را به یاد Gatorade می اندازد) بنوشید و سپس به مدت یک ساعت در خارج از خانه باشید. وقتی ساعت تمام شد، خون شما گرفته می شود و سپس آزمایش می شود تا ببینید که بدن شما چگونه قند را پردازش کرده است.
اگر پزشک نتایج غیرطبیعی پیدا کند، ممکن است مجبور شوید یک آزمایش پیگیری بنام تست تحمل گلوکز انجام دهید (Hunker). این روش چگونگی پردازش قند بدن شما را در طی سه ساعت اندازه گیری خواهد کرد تا ببینید آیا واقعاً به دیابت بارداری مبتلا هستید یا خیر. اگر این کار را انجام دهید ، پایان دنیا نیست. پزشک در مورد چگونگی کنترل وضعیت خود به شما مشاوره می دهد تا بقیه دوران بارداری شما سالم بماند. و شما و نوزاد ممکن است تحت نظارت بیشتری قرار بگیرید و سونوگرافی زیادی لازم باشد تا انجام دهید.

چک لیست بارداری در ۲۴ هفته بارداری

  • تست چالش گلوکز خود را انجام دهید.
  • برای ویزیت ۲۸ هفته ای قبل از تولد برنامه ریزی کنید.
  • برای وسایلی که نوزادتان در آینده نیاز دارد، لیستی تهیه کنید وآن را فراهم کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.