هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

 

اکنون که شما ۲۲ هفته باردار هستید، کودک شما که به سرعت در حال رشد است، فضای بیشتری از بدن شما را اشغال می کند. به همین دلیل نفس کشیدن ممکن است سخت باشد و  ممکن است احساس کشیدگی در پشت کمر خود احساس کنید. وقتی کودک رشد می کند، ممکن است او در هفته ۲۲ بارداری آنقدر به شکم شما فشار بیاورند که ممکن است شروع به گرفتن علائم کشیدگی کنید و حتی ممکن است بیرون زدگی ناف پیدا کنید! گرچه ممکن است همه این عوارض را دوست نداشته باشید، اما بیست و دو هفته زمان خوبی برای شروع برنامه ریزی جلسه پرتره بارداری است. شما می خواهید سه ماهه سوم بارداری را برای عکاسی بارداری در نظر بگیرید، ولی نباید خیلی دیر باشد که قبل از قرار ملاقات خود خطر زایمان را داشته باشید.

کودک در ۲۲ هفتگی چقدر بزرگ است؟

در ۲۲ هفتگی، کودک به اندازه یک نارگیل است. اندازه متوسط ​​کودک در ۲۲ هفته ۱۰.۹ اینچ طول (از تاج سر تا پاشنه پا) و ۱۵.۲ اونس است.

۲۲ هفته باردار چند ماه است؟

دقیقاً ۲۲ هفته در ماه چیست؟ شما حدوداً پنج ماهه باردار هستید، اگرچه پزشکان پیشرفت شما را هر هفته ذکر می کنند.

علائم شایع ۲۲ هفته بارداری

شایعترین علائم ۲۲ هفته بارداری مربوط به این واقعیت است که کودک (یا نوزادان، اگر ۲۲ هفته باردار با دوقلو هستید) چه مقدار فضا در بدن شما را اشغال کرده است. این شامل:

  • علائم کشش: این زخم ها وقتی ایجاد می شوند که پوست شما خیلی سریع یا به حدی کشیده شود که در واقع زیر سطح آن پاره شود. چیزی که خیلی جالب نیست این است که علائم کشش ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود ، اما بعد از زایمان رنگ آنها کمرنگ می شود ، بنابراین کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
  • بیرون زدگی ناف: با رشد جنین و بزرگ‌تر شدن رحم و شکم ممکن است ناف شما مثل یک دکمه بیرون بزند. بیرون زدن ناف در دوران بارداری، خصوصا در هفته ۲۲  یک عارضه معمول است، اما گاهی ممکن است این بیرون زدگی ناف در دوران بارداری یا بعد از زایمان نشان دهنده فتق باشد. اگر مادران دچار این فتق شده باشند،  می تواند موضوعی مهمی باشد.
  • افزایش میل جنسی: برخی از مادران آینده احتمالاً در حدود ۲۲ هفته افزایش میل جنسی دارند. این به این دلیل است که هورمونهای شما در این مرحله بسیار نامنظم هستند.
  • افزایش ترشحات واژن: این ترشحات نتیجه افزایش جریان خون در واژن است. این می تواند دلیلی برای عدم احساس انگیزه جنسی در مادران آینده در این مرحله از بازی باشد، اما ما فکر می کنیم باید سعی کنید به هر حال روحیه پیدا کنید. ما واقعاً شک داریم که شریک زندگی شما کمی روانکاری بیش از حد داشته باشد.
  • تورم دست و پا: اکنون که باردار هستید، میزان مایعات در بدن شما افزایش یافته است؛ بنابراین تورم جزئی کاملاً طبیعی است و به محض تولد کودک تقریباً از بین می رود. از طرف دیگر، تورم شدید یا ناگهانی طبیعی نیست. این می تواند نشانه ای از یک نشانه خطرناک بارداری به نام پره اکلامپسی باشد، بنابراین اگر با شروع ناگهانی فوق العاده متورم یا متورم هستید، فوراً به پزشک یا ماما خود بگویید.
  • کمر درد: کمر شما به دلیل فشار اضافی از طرف جنین و تحمل وزن اضافی شما درد می کند. پد گرم کننده، ماساژ قبل از تولد و یا خوابیدن با بالش بدن می تواند به کاهش درد کمک کند.
  • رشد مو: وقتی رشد موی شما طبیعی باشد، این یک علامت بسیار خوب است. اما اگر دچار ریزش شده اید و یا رشد مویتان طبیعی نیست، نگران نباشید؛ این ریزش و عدم طبیعی بودن می تواند ناشی از هورمان ها در دوره بارداری باشد.
  • مشکل در تنفس: کودک همچنان فضای ریه های شما را اشغال می کند و باعث می شود گاهی سخت نفس بکشید. به یاد داشته باشید که تمرینات خود را خیلی دست کم نگیرید و وقتی احساس ناخوشایندی می کنید، بلافاصله استراحت کنید.

قد و وزن ۲۲ هفته بارداری

یک شکم ۲۲ هفته باردار معمولی از استخوان لگن تا بالای رحم تقریباً ۲۰ تا ۲۴ سانتی متر اندازه گیری می کند، که به آن “قد بنیادی” گفته می شود. اگر ۲۲ هفته باردار با دوقلو هستید، حتی قد اساسی را نیز در نظر نگیرید، زیرا بارداری دوقلوها بسیار متفاوت است، در واقع “قد معمولی” واقعی وجود ندارد.
در هفته ۲۲ بارداری، افزایش وزن احتمالاً ذهن شما را درگیر می کند. پزشک یا ماما شما احتمالاً می گوید که بسته به نوع بدن به یک کاهش وزن آهسته و ثابت ادامه دهید، تقریباً یک پوند یا کمی بیشتر یا کمتر در هفته. برای انجام این کار، بسیاری از افراد توصیه می کنند روزانه حدود ۳۰۰ کالری اضافی بخورند. درباره کالری شماری یا هر چیز دیگری وسواس نداشته باشید بلکه این فقط یک راهنمای خوب است که باید بخاطر بسپارید.
سیصد کالری اضافی به این معنی نیست که شما باید دقیقاً سه وعده غذایی به علاوه یک یا دو میان وعده کوچک بخورید. در واقع، شما باید تغییر دهید و پنج یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید. به این ترتیب، ممکن است رعایت یک رژیم غذایی مناسب راحت تر باشد زیرا اکثر ما با وعده های غذایی خود انتخاب های سالم تری نسبت به میان وعده ها انجام می دهیم. بعلاوه، با خوردن وعده های غذایی کوچکتر و منظم تر، احتمال کاهش انرژی، سوزش معده، سو هاضمه و سایر مشکلات مربوط به آن بارداری ۲۲ هفته ای را کاهش می دهید.

سونوگرافی بارداری ۲۲ هفته

اکنون چشم ها و لب های کودک رشد کرده و بیشتر شبیه نوزادان شده اند. کودک در چرخه حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز می خوابد.  آن چرخه خواب ها احتمالاً آن زمانهایی هستند که هیچ لگدی احساس نمی کنید!

اگر هنوز سونوگرافی در اواسط بارداری خود انجام نداده اید، این هفته زمان آن است! این سونوگرافی حاملگی ۱۸ تا ۲۲ هفته ای نگاهی اجمالی به تمام اندام های اصلی کودک و سایر اعضای بدن دارد. شما احتمالاً در این مرحله بقیه آزمایشات ژنتیکی خود را پایان داده اید.

چک لیست در ۲۲ هفته بارداری

یادآوری های هفته:
  • یک عکاس بارداری پیدا کنید.
  • برای فرزند خود مهدکودک یا پرستار مناسب در نظر داشته باشید.
  • کمد لباس بارداری را مرتب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.