هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

آیا فکر می کنید در هفته دوم بارداری هستید؟ شاید هم نباشید! در این مرحله، بررسی های بیشتری لازم است.

تعداد بسیار کمی از خانم های باردار زمان دقیق بارور شدن تخمک را می دانند. اگر در فاصله بین دو دوره عادت ماهانه تنها یک بار نزدیکی جنسی داشته باشید، دقیقا در همان روز باردار نمی شوید. ممکن است یک تا دو روز اسپرم ها تا زمان تماس با تخمک، در لوله های رحم باقی بمانند، سپس تخمک بارور و سلول تخم تشکیل شوند. به طور کلی نمی توان زمان دقیق تخمک گذاری و لقاح را مشخص نمود. بناربراین تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی برای تعیین زمان احتمالی زایمان به کار می رود. البته این تاریخ احتمالی است، زیرا زمان زایمان می تواند دو هفته زودتر یا دو هفته دیرتر از زمان تعیین شده، رخ دهد. اگر واقعاً در هفته دوم چرخه خود هستید و باردار هستید، توصیه هایی را برای شما داریم.

علائم هفته دوم بارداری

همانطور که در هفته اول بارداری مطالعه کردید، پیوند اسپرم و تخمک یک فرایند ۱۰ تا ۳۰ ساعته است. در هفته اول که باروری تخمک انجام می‌شود حدود ۲۵۰ میلیون اسپرم از سرویکس (دهانه رحم) وارد واژن می‌شوند. اما فقط  ۴۰۰ اسپرم برای نفوذ به تخمک می‌توانند وارد رحم شوند و فقط یک اسپرم  تخمک را بارور می کند. کروموزم‌های والدین حاوی مواد ژنتیکی هستند که کودک خصوصیات پدر و مادر را از طریق آنها به ارث می‌برد. هر انسانی ۶۴ کروموزم دارد که ۲۳ کروزموزم را از مادر و ۲۳ عدد دیگر را از پدر می‌گیرد. هر تخمک دارای یک کروموزوم X و هر اسپرم دارای یک کروموزوم  یا  است. ترکیب کروموزوم‌های و  y جنسیت کودک را مشخص می‌کند. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند حاوی  باشد شما صاحب یک دختر می‌شوید و اگر با خودش کروموزم Y را حمل کند طبعا نوزاد شما پسر می شود. ۲ روز بعد از باروری، تخمک از لوله‌های رحم یا همان فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند. تخمک بارور شده نطفه‌ نامیده می‌شود. در این مسیر ۵ تا ۷ روزه که تخمک از لوله‌ها به مقصد رحم حرکت می‌کند، تخمک بارور شده خود را تقسیم می‌کند تا توده سلولی به نام «بلاستوسیست» تشکیل ‌شود. بلاستوسیست به اندازه سر سوزن است و از ۳ قسمت لایه درونی، لایه بیرونی و بخش مایع تشکیل شده است. لایه درونی، جنین و لایه بیرونی، جفت نامیده می‌شود و بخش مایع مانند آن «کیسه‌آب» یا در اصطلاح پزشکی «کیسه‌آمنیوتیک» گفته می‌شود. بلاستوسیست خودش را به مخاط داخلی رحم به نام «آندومتر» می‌رساند و در این زمان بارداری تثبیت می‌شود. از این زمان به بعد کار هورمون‌ها شروع می‌شود. هورمون «استروژن» باعث ضخیم و پرخون شدن آندومتر می‌شود. «پروژسترون» هورمون دیگری که از تخمدان‌ها آزاد می‌شود آندومتر را ضخیم و پرخون نگه می‌دارد تا بلاستوسیست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی را از آن جذب کند. این روند «لانه گزینی» نام دارد.

اگر در هفته دوم بارداری این علائم را مشاهده کردید احتمالاً در مرحله تخمک گذاری هستید:

  • مخاط دهانه رحم
  • کمی ناخوشایند به نظر می رسد. مخاط دهانه رحم شما، مانند سفیده تخم مرغ، هنگام نزدیک شدن به تخمک گذاری، نازک، شفاف و رشته ای می شود. این سازگاری به سفر اسپرم به سمت تخمک کمک می کند.
  • حس بویایی بهتر می شود
  • باور کنید که درست است! تغییرات هورمونی توانایی شما را برای گرفتن رایحه های مختلف تقویت می کند، که احتمالاً راهی تکاملی است که به شما کمک می کند فرمون های نر را بهتر تشخیص دهید.
  • درد یا حساسیت در پستان
  • افزایش هورمون همراه با تخمک گذاری می تواند احساس ناراحتی در سینه ها را ایجاد کند. درد لگن هم امکان پذیر است. همانطور که تخمدان شما تخمک آزاد می کند، ممکن است در یک طرف شکم خود کمی لرزش احساس کنید. این پدیده معروف به Mittelschmerz است که به نام پزشکی که اولین بار آن را ثبت کرده است، نامگذاری شده است.
  • لکه بینی
  • تقریباً در زمان تخمک گذاری ممکن است یک رنگ قرمز یا قهوه ای روی لباس زیر خود مشاهده کنید. این لکه بینی شایع است، اما اگر در بین دوره ها، چیزی بیش تر از لکه دیدید و برای شما آزار دهنده بود، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • افزایش میل جنسی
  • در این دوره میلی جنسی به دلیل تخمک گذاری افزایش پیدا می کند.
  • تغییرات دهانه رحم
  • اگر دهانه رحم خود را به طور منظم بررسی کنید، متوجه می شوید که هنگام تخمک گذاری بالاتر، نرمتر و بازتر می شود.

وضعیت بدن در هفته دوم بارداری

اگر در هفته دوم بارداری باشید، علائم بارداری بلافاصله ظاهر نمی شوند. در حقیقت، تا زمانی که هورمون بارداری کافی در سیستم شما وجود نداشته باشد، نمی توانید به طور قطع بگویید باردار هستید. این اتفاق معمولا در حدود هفته ۴ اتفاق می افتد، در همان زمان شما احتمالاً قاعدگی خود را از دست خواهید داد. در این زمان، سطح هورمون ها بالا است و علائم قابل توجه بارداری را به شما نشان می دهد. برخی از زنان همچنین ادعا می کنند که علائم اولیه بارداری را قبل از هفته ۴ مشاهده کرده اند.در زیر مواردی هستند که می توانند علائمی از بارداری باشند:

لکه بینی. حدود ۵ تا ۱۰ روز پس از بارداری، ممکن است کمی لکه بینی مشاهده کنید. این امر ناشی از کاشت جنین در داخل رحم شما است.

تکرر ادرار. هورمون های بارداری باعث می شود در هفته های اول بارداری بیشتر به دستشویی بروید.

سینه های دردناک و یا نوک های تیره. تقریباً به محض اینکه این هورمون ها ظاهر می شوند، بدن زنان شروع به آماده سازی سینه خود برای شیردهی می کند.

خستگی. فرسودگی اولین سرنخی است که زنان از بارداری انتظار دارند. این به این دلیل است که بدن شما برای رشد کودک از شما  انرژی می گیرد.

بیماری صبحگاهی. احتمالاً مشهورترین علامت بارداری، حالت تهوع است که معمولاً از هفته ۴ تا هفته ۹ خود را نشان می دهد.

نفخ شکم. همانطور که بدن شما متوجه باردار شدن شما می شود، در تلاش برای رساندن مواد مغذی بیشتر به جنین، روند هضم را کندتر می کند. این می تواند کمی گاز و نفخ ایجاد کند.

سونوگرافی در هفته دوم بارداری

احتمالاً در هفته دوم بارداری سونوگرافی نخواهید داشت. اگر در زمان تخمک گذاری می توانستید داخل شکم خود را ببینید، کمی شبیه این بود: ابتدا تخمدان شما یک تخمک (کوچکتر از یک تکه فلفل آسیاب شده) را در لوله رحمی آزاد می کند، در آنجا طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور می شود. البته اگر در شش روز گذشته رابطه جنسی انجام داده باشید، و هنوز اسپرم زنده ای در درون شما وجود داشته باشد.

چک لیست بارداری در هفته دوم

یادآوری های هفته:

  • تست تخمک گذاری را انجام دهید.
  • به دنبال علائم تخمک گذاری باشید.
  • همانطور که نزدیک به دوره باروری هستید هر روز یکبار رابطه جنسی برقرار کنید.
  • مصرف ویتامین قبل از تولد با اسیدفولیک را ادامه دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.