هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته ۱۱ بارداری زمان مناسبی برای شروع برنامه ریزی برای جشن بچه دار شدن است: یک تفریح ​​عاشقانه با همسرتان. ما به شما توصیه می کنیم که در سه ماهه دوم به یک سفر بروید، زیرا در این هنگام است که بیشترین انرژی را خواهید داشت و شک نداریم که اگر وارد سه ماهه سوم شوید می خواهید سفرهای زیادی بروید. بچه دار شدن فقط یک بهانه برای جشن بارداری شما نیست. این فرصتی است که قبل از اینکه سه نفره شوید، با شریک زندگی خود رابطه برقرار کنید. سلام ، شاید شما هم کمی آرام شوید! بنابراین ذهن خود را برای برنامه ریزی برای یک سفر مفرح و شاد با همسرتان آماده کنید.

اندازه جنین در هفته یازدهم

جنین ۱۱ هفته ای شما تقریباً ۴ سانتیمتر طول و حدود ۷ گرم وزن دارد. نسبت اندازه سر به بدن جنین نسبت ۱ به ۱ است (که عجیب به نظر می رسد، اما این تغییر خواهد کرد!).

هفته ۱۱ بارداری یعنی چند ماه؟

بارداری ۴۰ هفته طول می کشد، بنابراین پزشکان تمایل دارند که پیشرفت کودک و جنین شما را هفته به هفته و نه ماه به ماه پیگیری کنند. اما اگر واقعاً می خواهید بدانید، در ۱۱ هفتگی حدود دو ماه و سه هفته باردار هستید. سه هفته دیگر، سه ماهه دوم را شروع می کنید.

 علائم بارداری در هفته یازدهم

حدود هفته یازدهم، بدن شما (و ذهن شما) هنوز کاملاً آرام است. احتمالاً احساس آرامش کردن برای شما در حال حاضر دشوار است، زیرا هورمون های شما هنوز در حال تغییر هستند و ممکن است احساس حالت تهوع زیادی داشته باشید. اما بدانید که در انتهای این عذاب و تاریکی نور وجود دارد. فقط چند هفته دیگر تا پایان سه ماهه اول باقی مانده است که مشهورترین زمان برای علائم بارداری است! در زیر بیشتر درباره آنچه در هفته ۱۱ بارداری احساس می کنید صحبت می کنیم:

  • خستگی: شما خیلی انرژی مصرف کرده اید، اما می توانید در سه ماهه دوم انتظار افزایش انرژی خود را داشته باشید. تا آن زمان، به خودتان بدون عذاب وجدان اجازه استراحت دهید.
  • حالت تهوع: ما می دانیم که شما از حالت تهوع و خستگی، خسته شده اید. اما به شما قول می دهیم که به زودی احساسات خوب را بیشتر احساس خواهید کرد.
  • گاز معده: مشکلات مربوط به شکم برای همه مادران اتفاق می افتد. رژیم غذایی خود را کاملاً تحت نظر داشته باشید و سعی کنید از غذاهایی که باعث گازدار شدن می شوند مانند لوبیا، کلم، غذاهای سرخ شده و دسرها خودداری کنید. مایعات و غذاهای غنی از فیبر نیز بنوشید.
  • نوسانات خلقی: برخی از تمرینات ذهنی یا بدنی مانند یوگا را امتحان کنید تا به شما در داشتن احساس خوب کمک کند. و در صورت امکان، از موقعیت های استرس زا (مانند مهمانی شلوغ خانوادگی) خودداری کنید.
  • گرفتگی عضلات پا: عضلات سفت و دردناک می توانند شب ها خواب شما را مختل کنند. نوشیدن آب فراوان می تواند از گرفتگی پا جلوگیری کند و همچنین کشش پاها در طول روز هم مفید است. همچنین می توانید نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی پتاسیم و منیزیم دریافت می کنید.
  • تیرگی پوست: یک روز صبح ممکن است بیدار شوید و ببینید، اوه! آن خط تاریک در مرکز شکم من چیست و چرا آنجاست؟ خوب، این یک علامت کاملا طبیعی بارداری به نام linea nigra است. این خط تیره به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود و معمولاً دائمی نیست، حتی گاهی ممکن است متوجه شوید که مدتی بعد از زایمان هم این خطوط  باقی مانده است، به خصوص اگر از شیر مادر برای تغذیه کودک استفاده کنید (به دلیل هورمون های مربوط به شیردهی).
  • افزایش ترشحات واژن: افزایش ترشحات واژه را می توان به طور کلی در طول بارداری انتظار داشت.

بدن در هفته ۱۱ بارداری

انتظار می رود شکم ۱۱ هفته ای شما شروع به برجسته شدن کند، اما تشخیص آن دشوار است! به خصوص اگر اولین بارداری شما باشد، ممکن است در ۱۱ هفتگی خود را نشان ندهد. برجستگی شکم در زنان باردار با نوزاد دوم و کسانی که در هفته ۱۱ بارداری دوقلو دارند بیشتر خود را نشان می دهد.

در حالی که ممکن است شکم شما تغییر محسوسی داشته باشد یا نداشته باشد، اما ممکن است از دیدن سینه های خود که به طور محسوسی تغییر کرده اند متعجب شوید. ما به شما توصیه می کنیم در این مرحله از بازی از سوتین های کش دار جدید، راحت و کشدار خرید کنید.

در ۱۱ هفتگی احتمال سقط جنین شاید در ذهن شما باشد. نگران کننده بودن دشوار است ولی ذات مادر شدن است، به مادر شدن خوش آمدید! اما اکنون که ضربان قلب کودک را مشاهده کرده اید، خطر سقط جنین شما به طور قابل توجهی کاهش یافته است و با ضربه زدن به شکم شما در سه ماهه دوم بارداری، این خطر کمتر از ۱ درصد خواهد بود.

سونوگرافی بارداری در هفته یازدهم

شما نمی توانید ببینید، اما جنین در داخل شکم ۱۱ هفته ای شما روان حرکت می کند. جنین ۱۱ هفته ای شما پوستی دارد که از بین خواهد رفت و شفاف است. در هفته ۱۱،  انگشتان کودک دیگر تار نمی شوند. جوانه های دندان، فولیکول های مو و بسترهای ناخن نیز تشکیل می شوند.

همین حالا، بین هفته های ۱۱ تا ۱۴، ممکن است آزمایشاتی بگیرید. این آزمایش ها ترکیبی از سونوگرافی خاص به نام Nuchal Translucency Screening (NTS) و آزمایش خون است. در طی سونوگرافی بارداری ۱۱ هفته ای، تکنسین یا پزشک پشت گردن کودک را اندازه می گیرند. اندازه غیر طبیعی می تواند نشانه ای از یک ناهنجاری کروموزومی باشد. سپس آزمایش خون میزان هورمون های بسیار پایین یا زیاد را بررسی می کند. با در نظر گرفتن نتایج آزمایش NTS و آزمایش خون، پزشک به شما خطر ابتلا به برخی اختلالات کروموزومی را می گوید. انتظار برای نتایج ممکن است اعصاب خردکن باشد، اما دانستن نتایج به شما آرامش می دهد.

برای خانم هایی که در ۱۱ هفته بارداری دوقلو هستند، در این مرحله سونوگرافی، بند ناف نوزادان یا یک یا دو جفت را نشان می دهد. اگر نوزادان جفت مشترک داشته باشند، احتمالاً جنین ها دوقلوهایی یکسان هستند. اگر دو جفت مجزا داشته باشند، ممکن است یکسان یا برادرانه باشند. دوقلوهای یکسانی که از همان جفت استفاده می کنند معمولاً به معاینات مکرر نیاز دارند تا مطمئن شوید که هر دو از تغذیه کافی برخوردار هستند. بله، حتی در رحم نیز این خواهر و برادرها باید یاد بگیرند که همه چیز به اشتراک بگذارند!

چک لیست بارداری در هفته یازدهم

  • لباس های بارداری شیک بخرید.
  • برای یک سفر خوب و مفرح برنامه ریزی کنید.
  • ثبت نام کودک برای آزمایشات را شروع کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.