ده ماهگی کودک

ده ماهگی کودک

 

 

کودک شما ۱۰ ماهه است!

احتمالاً متوجه تغییرات بزرگ زیادی شده اید. و ممکن است از اینکه نوزادتان با چه سرعتی به یک فرد کوچک مستقل تبدیل می شود که مانند یک حرفه ای دور می زند، بازی می کند و ارتباط برقرار می کند، شگفت زده خواهید شد. شما همچنین در حال حاضر شخصیت کودک خود را درک می کنید: ساکت یا صمیمی، آرام یا پرماجرا. شما بدون شک متوجه شده اید که کودک شما قبلاً چند کتاب، حیوانات عروسکی، آهنگ ها و بازی های مورد علاقه دارد. زندگی بسیار آشفته است زیرا کودک نوپایی دارید که به زودی در خانه شما حرکت می کند:)

توسعه رشد کودک ۱۰ ماهه

کودک بزرگتر و باهوش تر می شود. کودک احتمالاً به یاد می آورد که اسباب بازی های مورد علاقه اش کجاست و وقتی دستورالعمل های ساده به او می دهید می تواند درک کند. او بسیار بازیگوش است و ممکن است نشانه هایی به شما بدهد، مانند اینکه دستان خود را به هم بچسبانید وقتی که می خواهد در این بازی شرکت کنید.

وزن و قد کودک ۱۰ ماهه

وزن یک کودک ۱۰ ماهه چقدر باید باشد؟ وزن متوسط ​​کودک ۱۰ ماهه برای دختران ۱۸.۷ پوند و برای پسران ۲۰.۲ پوند است. قد متوسط ​​برای دختران ۲۸.۱ اینچ و برای پسران ۲۸.۹ اینچ است.

کودک ممکن است هر ماه حدود نیم اینچ رشد کند و ماهانه حدود ۵/۱ تا ۱ پوند وزن اضافه کند.

اگر به نظر می رسد کودک وزن زیادی ندارد، ممکن است از خود بپرسید که چگونه وزن کودک ۱۰ ماهه را افزایش دهید. با پزشک متخصص اطفال در مورد موارد خاص خود صحبت کنید اما به طور کلی اگر وزن کودک شما افزایش یابد، خوشحال و سالم به نظر برسد و همانطور که انتظار می رود در حال رسیدن به نقاط عطف رشد خود است، افزایش وزن کندتر از حد متوسط ​​مشکل ساز نخواهد شد. می توانید تعداد دفعاتی که بطری یا شیردهی ای که کودک در طول روز دارد را افزایش دهید. همیشه قبل از مواد جامد به او شیرخشک یا شیر مادر بدهید زیرا آنها بیشترین موادی هستند که باید سهم بیشتری در تغذیه کودک داشته باشند.

پنج حس

کودک نه تنها قادر به شنیدن صداهای روزمره است، بلکه آنها را نیز می شناسد مانند صدای شما، صدای خواهر بزرگترش، زنگ در و غیره.
او ممکن است به صداهایی که می داند مهم است توجه کند و صداهای بی اهمیت را نادیده بگیرد.
کودک همچنین می داند با دستان خود چه کند. وقتی جغجغه دارد، آن را تکان می دهد. وقتی دکمه اسباب بازی را می بیند، آن را فشار می دهد.

نقاط عطف رشد کودک ۱۰ ماهه

یک کودک ۱۰ ماهه چه کاری باید انجام دهد؟ نقاط عطف در این سن ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد، اما در اینجا می توان گفت که کودک در چه وضعیتی قرار دارد:

  • نشستن: کودک اکنون احتمالاً می تواند بدون هیچ حمایتی بنشیند حتی شاید تا زمانی که دوست دارد.
  • چهاردست و پا رفتن: نه ماه، میانگین سنی است که نوزادان شروع به چهاردست و پا رفتن می کنند، این بدان معناست که شما ممکن است این کار را فقط تا یک ماه انجام داده باشید یا هنوز منتظر شروع او هستید. چهاردست و پا رفتن ۱۰ ماهه معمولاً جای نگرانی ندارد. در حقیقت، پزشکان می گویند برخی از نوزادان کاملا سالم و رشد یافته هرگز نمی خزند – آنها مستقیماً راه می روند! کودک را با قرار دادن اسباب بازی مورد علاقه خود که درست خارج از دسترس او است، به چهار دست و پا رفتن تشویق کنید.
  • ایستادن: کودک ممکن است بتواند هنگام ایستادن بر روی یک مبلمان به صورت ایستاده بایستد.
  • مهارت دست: یک کودک ۱۰ ماهه اغلب می تواند با استفاده از انگشت شست و اشاره گر وسایل را برداشته و یاد بگیرد که چگونه (و هر چیز و همه چیز هیجان انگیز) را نیز نشان دهد.
  • صحبت کردن: حدود نیمی از کودکان ۱۰ ماهه برای صدا زدن والدین خود می گویند “مامان” یا “دادا”.

آیا کودک ۱۰ ماهه من سالم است؟

در اینجا برخی از سوالات مکرر در مورد سلامتی والدین کودک ۱۰ ماهه آورده شده است.

  • کودک ۱۰ ماهه من اسهال دارد. باید چکار کنم؟
  • کودک ۱۰ ماهه من یبوست است. باید چکار کنم؟
  • کودک ۱۰ ماهه ام سرفه می کند. باید چکار کنم؟
  • کودک ۱۰ ماهه من استفراغ می کند. باید چکار کنم؟
  • کودک ۱۰ ماهه من تب دارد. باید چکار کنم؟

غذای کودک ۱۰ ماهه

این فقط شما نیستید که به کودک غذا می دهید. او احتمالاً هم به خودش غذا می دهد! کودک ۱۰ ماهه شما ممکن است به خودش کمک کند تا یک بطری یا فنجان جرعه ای یا موزهای بریده شده روی سینی صندلی بلند خود را کمک کند. هرگز  کودک را در صورت خطر خفگی بدون مراقبت ترک نکنید.

یک کودک ۱۰ ماهه چقدر باید بخورد؟

تغذیه با بطری:

کودک ۱۰ ماهه چه مقدار فرمول باید بنوشد؟ یک بطری یا فنجان شش تا هشت اونسی، تقریباً چهار یا پنج بار در روز، تقریباً مناسب است.
امتنا کودک ۱۰ ماهه از بطری یک شکایت رایج است. این می تواند به دلیل درد دندان درآوردن باشد. یا شاید کودک فقط استقلال خود را اعمال می کند! مطمئن باشید اگر کودک سالم و گرسنه باشد غذا می خورد، اما به دنبال نشانه هایی از بیماری مانند تب و گرگرفتگی باشید. و اگر کودک واقعاً غذا نمی خورد و نمی نوشد، وقت آن است که به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

شیردهی:

تغذیه به طور معمول هر چهار تا پنج بار در روز است اما هر کودک شیرده ممکن است کمی متفاوت باشد. آنچه مهم است این است که به نظر می رسد کودک راضی است، به نظر می رسد سینه شما خالی شده است (نرم است) و کودک به سلامت وزن می گیرد.
مکیدن وگاز گرفتن یک کودک ۱۰ ماهه ممکن است به سکسکه شیردهی تبدیل شود. اگر کودک شما سعی دارد شما را در حین تغذیه نیش بزند، به کودک خود بگویید “نه” و تغذیه او را پایان دهید و او را زمین بگذارید. پس از چند تلاش ناموفق، او می فهمد که گاز گرفتن شما جواب نمی دهد!

پمپاژ:

نوزاد شیرده روزانه به حدود ۲۵ اونس شیر مادر نیاز دارد. بنابراین شما باید این تقسیم را بر تعداد تغذیه کودک به طور معمول تقسیم کنید. بنابراین اگر روزانه حدود پنج بار به کودک غذا می دهید ، مثلاً باید در هر بار تغذیه حدود ۵ اونس شیر مادر دریافت کند.

کودک ۱۰ ماهه چه چیزی می تواند بخورد؟
شما می توانید گزینه های غذایی سالم را به کودک خود ادامه دهید، هر سه یا چهار روز به یک غذای جدید بچسبید. حتی ممکن است کمی از آنچه که برای ناهار خود دارید به او غذا دهید.

پوره میوه ها و سبزیجات را دهید یا اگر نرم هستند، آنها را به قطعات کوچک برش دهید که کودک می تواند خودش را بگیرد و تغذیه کند. آووکادو، موز، زغال اخته، هلو و سیب زمینی پخته، سیب زمینی شیرین، هویج و لوبیا سبز را امتحان کنید. غذاهای انگشتی خوب دیگر برای کودک ۱۰ ماهه قطعات ماکارونی، غلات، کراکرهای برنج آب دهان و توفو است. کودک ممکن است گوشت هم بخورد. تکه های مرغ و بوقلمون های خرد شده را می توان برداشت و خورد. گوشت گاو را می توان با قاشق پخته، پوره و سرو کرد.

ایده های غذایی برای ۱۰ ماهه:

ایده های وعده های غذایی می توانند به تدریج متنوع شوند، زیرا کودک غذاهای جدید را امتحان می کند و دوست دارد. به خاطر داشته باشید که در هر وعده غذایی به او تعادل پروتئین، کربوهیدرات و چربی سالم بدهید، به او گروه های غذایی مختلفی را پیشنهاد دهید.

آیا کودک ۱۰ ماهه من می تواند تخم مرغ بخورد؟
بسیاری از والدین کودک ۱۰ ماهه در مورد تخم مرغ سوال می کنند. توصیه های قبلی این بود که از دادن تخم مرغ به نوزادان قبل از اولین تولد خودداری کنید، اما این توصیه در حال تغییر است. تخم مرغ یک ماده حساسیت زای رایج است و توصیه قدیمی گفت که زرده تخم مرغ حدود ۹ ماه خوب نیست اما باید منتظر بماند تا سفیده تخم مرغ (که به احتمال زیاد باعث واکنش آلرژیک می شود) باشد. اما تحقیقات جدید آلرژی غذایی نشان می دهد که نوزادان نباید به طور کامل از غذاهای حساسیت زا پرهیز کنند. و در واقع، این ممکن است برای کودک مفید باشد که زودتر آنها را بخورد و امتحان کند.
بنابراین پاسخ کوتاه این است: بله، شما می توانید در ده ماهگی زرده تخم مرغ به کودک بدهید. در مورد سفیده تخم مرغ، با پزشک کودک صحبت کنید و با هم تصمیم بگیرید. (ممکن است خطر آلرژی کودک وارد بدن شود.) و مانند دادن هر نوع ماده غذایی جدید، در روزهای بعد کودک خود را از نظر علائم واکنش آلرژیک زیر نظر داشته باشید.

خواب کودک ۱۰ ماهه

یک برنامه معمول خواب ۱۰ ماهه شامل حدود دو چرت است؛ یکی صبح و دیگری بعدازظهر. کودک شما ممکن است شبانه ۱۱ یا حتی ۱۲ ساعت بخوابد، شاید بیدار نشود.

کودک ۱۰ ماهه من نمی خوابد. کمک!
برخی از والدین شکایت دارند که کودک ۱۰ ماهه آنها ناگهان نمی خوابد یا کودک ۱۰ ماهه آنها از خواب بیدار می شود در حالی که قبلا هرگز این کار را نکرده است. در یک کودک ۱۰ ماهه، رگرسیون خواب ممکن است اتفاق بیفتد. از آنجا که کودک با یادگیری مهارت های جدید مانند چهاردست و پا رفتن، خود را به حالت ایستادن و بالا آوردن خود، می تواند تصمیم بگیرد که در نیمه شب می خواهد آنها را تمرین کند. بعد از آن همه فعالیت سخت است که میخوابد. نوزادان دیگر در نیمه شب به سادگی دل مادر و بابا را می برند و فقط می خواهند به شما نزدیک باشند.
خبر خوب این است که نوزادان در طی یک یا دو ماه به این ترتیب دچار عقبگرد می شوند. تا آن زمان، از برخی از این ترفندهای مادران استفاده کنید تا به کودک (و شما!) کمک کنید تا خواب آرام تری داشته باشد. اگر کودک ۱۰ ماهه شما شب را نمی خوابد، لزوماً مشکلی نیست. اما بعضی از والدین مشتاقند که یک خواب خوب برای خود داشته باشند! اگر می خواهید به خواب ۱۰ ماهه خود کمک کنید که به کشش های طولانی تر برسد، آموزش خواب را در نظر بگیرید.

برنامه  کودک ۱۰ ماهه

کودک ۱۰ ماهه شما بسیار متفاوت از چند ماه پیش به نظر می رسد. حرکت و شیارهای بیشتری وجود دارد! به دنبال کارهایی برای انجام یک کودک ۱۰ ماهه هستید؟ کودک ممکن است دوست داشته باشد با اسباب بازی های دکمه ای، درب، سوئیچ و دستگیره بازی کند. یک توپ دریافت کنید و آن را با کودک خود به عقب و جلو ببرید؛ این بازی ساده برای کودک ۱۰ ماهه سرگرم کننده است! شیرینی پاتی نیز همین طور است. او احتمالاً اکنون می تواند به او بپیوندد و شیرینی پزی را همراهی کند.

چک لیست و نکاتی برای کودک ۱۰ ماهه

  • اگر قبلاً این کار را نکرده اید، برای معاینه ۱۲ ماهه کودک برنامه ریزی کنید.
  • آهنگ های ساده ای را برای کودک بخوانید.
  • اگر یک مهمانی جشن تولد کودک را شروع کردید، برنامه ریزی را شروع کنید. شما می خواهید دعوت نامه ها را حدود یک ماه قبل ارسال کنید.
  • عکس کودک ۱۰ ماهه خود را کودک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.