هفت سالگی کودک

هفت سالگی کودک

تبریک میگوییم شما پله دیگری از رشد فرزندتان را پیمودهاید. بیرون رفتن برای هفت سالهها بسیار لذت بخش است. اکنون کمی از نیازمندیها و بلاتکلیفی آنها نسبت به سالهای قبل از بین رفته و اشتیاق و حس کنجکاوی آنها برای کارهایی که انجام میدهند، بیشتر شده است. مهارت‌هایی مانند خواندن و ریاضیات به فرزند شما اعتماد به نفس می‌دهد و اشتیاق او را به درس و مدرسه زیاد می‌کند.

هفت ساله‌ها زیاد سوال می‌پرسند، به دلیل این که آنها بینندگان بسیار مشتاقی هستند و دوست دارند درباره هر چیزی بدانند. آنها بزرگ شده‌ و پیشرفت می‌کنند و قادرند رفتارهایشان را نسبت به گذشته تغییر دهند. می‌توانند نظرشان را درباره بسیاری از چیزها بیان کنند. آنها به چهره‌های همسالان و بزرگ‌ترها نگاه می‌کنند تا بتواند نظرات‌شان را به آنها بگویند. اما پدر و مادر برای آنها همچنان مانند قبل است. آنها هنوز دوست دارند در آغوش گرفته شوند و محبتی که در سال‌های قبل وجود داشته و تقریباً از بین رفته را از سوی والدین‌شان دریافت کنند.

اگرچه فرزند شما بزگتر شده و نسبت به گذشته بهتر رفتار و صحبت می‌کند ولی هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده و همچنان مانند گذشته به راهنمایی‌ها و تربیت شما نیاز دارد. سعی کنید که انتظارهایتان به گونه‌ای باشد که با شرایط سنی او مطابقت داشته باشد.

آموزش آشپزی

بهترین کلاس در خارج از مدرسه برای فرزندتان چه کلاسی است؟ آشپزخانه شما. آشپزی به همراه فرزندتان مهارت‌هایی چون ریاضی و.. را که فرزندتان در مدرسه فراگرفته، تقویت می‌کند.

این که آشپزی چگونه به کودک‌تان ریاضی آموزش می‌دهد، چندان سخت نیست. اکنون کودک شما می‌تواند تا عدد ۱۰۰ را بشمارد و بنویسد، همچنین می‌تواند جمع و تفریق‌های ساده را انجام دهد. آشپزی نیز می‌تواند به او مفاهیم زیادی را آموزش دهد، مفاهیمی چون:

کسر ها- وقتی که در دستورالعمل غذا نوشته شده ۲/۱ پیمانه و شما دستور العمل را دو برابر یا نصف می‌کنید.

اندازه گیری- آیا فرزند شما قاشق و پیمانه‌های اندازه گیری را درست انتخاب می‌کند؟ کدام بزرگتر است؟ ۲/۱ یا ۴/۳ پیمانه؟ اجازه دهید تا او سایز قابلمه‌ای را که استفاده می‌کنید، اندازه بگیرد.

زمان- شیرینی‌ها به مدت ۱۰ دقیقه پخته می‌شوند و ۵ دقیقه گذشته است، چند دقیقه دیگر لازم است تا آنها پخته شوند؟

بهترین بخش آشپزی با فرزندتان چیست؟ این که شما و فرزندتان در پایان این درس‌ها یک چیز خوشمزه برای خوردن دارید.

آیا کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است که او را در خانه تنها بگذارید و خودتان به بیرون بروید؟ بسیاری از کارشناسان در پاسخ به این سوال جواب منفی داده‌اند. حتی اگر فرزند ۷ ساله شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، ممکن است قادر نباشد از پس برخی اتفاقات به طور ایمن و با احتیاط برآید.

مدیریت جمع آوری

یک کودک چه تعداد ماشین و حیوانات اسباب بازی باید داشته باشد؟ هفت ساله‌ها هر چه قدر اسباب بازی داشته باشند، باز هم کافی نیست. بسیاری از بچه‌ها در این سن به یک اسباب بازی علاقه خاصی نشان می‌دهند و آنها را برای مدت طولانی نگه می‌دارند.

اسباب بازی‌ها اغلب مایه غرور و آسایش فرزندتان می‌شود.

فرزندتان را تشویق کنید تا همه اسباب بازی‌هایش را تحت کنترل خود قرار دهد. قفسه، سبد یا هر چیز دیگری که به واسطه آن می‌توان این درهم ریختگی‌ها را جمع آوری کرد، برای او مهیا کنید. بچه‌ها در این سن دوست دارند وسایل‌شان را دسته بندی و جمع‌آوری کنند.

از او بخواهید که وسایل‌اش را خود جمع آوری کند و از جمع‌ کردن وسایل او در هر فرصتی، اجتناب کنید (حتی اگر از شما خواهش کرد.) و به او قول خرید چیز جدیدی را ندهید. در عوض به او بگویید که در ازای جمع آوری جایزه‌ای خواهد گرفت.

یک تغییر جدید در قوانین: دو لیست تهیه کنید، داخل یکی از آنها کارهایی را که فرزندتان انجام می‌دهد و در لیست دوم، کارهایی که مغایر با نظر و قوانین شما بوده ولی او آنها را انجام می‌دهد را یادداشت نمایید و هر زمان که او این کارها را انجام داد، لیست را به او نشان دهید. برای انجام هر کاری یک مقدار ارزشی قرار دهید و با انجام هر کاری(خوب یا بد) به او نمره دهید. برای مثال داشتن ۱ امتیاز به این معناست که او اجازه دارد با دوستانش بازی کند و داشتن ۵ امتیاز به معنای بیرون رفتن و بستنی خوردن است)

 درک شهروندی

آیا فرزندتان معنای یک شهروند خوب یا عضوی از جامعه بودن را درک می‌کند. انتظار می‌رود که او یک دانش آموز خوب و درست در کلاس باشد. به او کمک کنید که این رفتار خوباش را در هر جای دیگری مانند مدرسه، محله و جامعه تکرار کند.

به عنوان مثال با فرزندتان برای انجام کارهای خیر داوطلب شوید، یا او را تشویق کنید که به افراد میانسال کمک کند. اگر خودتان برای انجام کارهای داوطلبانه تمایل دارید، سعی کنید که برای فرزندتان هم این موقعیت‌ها را فراهم کنید. فراهم کردن موقعیت‌های این چنینی می‌تواند یک معلم قدرتمند برای فرزندتان محسوب شود.

برای فرزندتان وقت بگذارید و برای او نشانه‌های شهروندی و میهن‌پرستی را توضیح دهید. هنگام انتخابات فرزندتان را هم به محل برگزاری انتخابات برده و اجازه دهید که او ببیند شما چه کاری انجام می‌دهید. برای او توضیح دهید که این فرایند به چه صورت است و برای چیست. به فرزندتان درباره پرچم و سرود ملی کشورتان توضیح دهید.

برای تولد دوست فرزندتان می‌خواهید چه چیزی بخرید؟ اگر نمی‌خواهید برای دوست فرزندتان به عنوان هدیه اسباب بازی بخرید، می‌توانید شماره اشتراک یک مجله کودک را برای او خریداری کنید. بچه‌ها در این سن به اندازه کافی بزرگ شده‌اند که بتوانند کتاب بخوانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.