افسردگی پس از زایمان چیست و چقدر طول می کشد؟

افسردگی پس از زایمان (PND) گاهی اوقات با اندوه تولد اشتباه گرفته می شود. اندوه تولد زمانی است که در ۱۰ روز اول پس از زایمان احساس بدخلقی، گریه، خستگی یا اضطراب داشته باشید. این احساسات معمولاً ظرف چند روز از بین خواهد رفت. برخلاف اندوه تولد، افسردگی پس از زایمان اختلالی است که بعید است بدون کمک به سرعت بهبود یابد. اگر فکر می کنید ممکن است افسردگی پس از زایمان  داشته باشید مهم است که در اسرع درمان درستی دریافت کنید. علائم شما ممکن است ماه ها ادامه داشته باشد و تأثیر زیادی بر روی شما، نوزاد و خانواده شما بگذارد.

افسردگی پس از زایمان چیست و چقدر طول می کشد؟افسردگی پس از زایمان چقدر رایج است؟

افسردگی پس از زایمان به طرز شگفت انگیزی شایع است، در طی یک سال از هر ده مادر بیش از یک مادر درگیر این اختلال می شوند. و از آنجا که برخی از زنان به دنبال کمک حرفه ای نمی روند، یا تایید نمی کنند که PND دارند، نرخ واقعی حتی بیشتر از این است. افسردگی پس از زایمان همچنین می تواند پدر را تحت تأثیر قرار دهد.

نشانه های افسردگی پس از زایمان چیست؟

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان برای هر مادر متفاوت خواهد بود. ممکن است دوستان یا خانواده شما علائم را قبل از شما تشخیص دهند، اما علائم اصلی عبارتند از:

  • یک احساس مداوم غم و اندوه و روحیه پایین که ممکن است صبح ها بیشتر شود.
  • از دست دادن علاقه به دنیای پیرامون خود و دیگر لذت بردن از چیزهایی که قبلاً به شما لذت می دادند ، نیست.
  • کمبود انرژی و احساس خستگی مداوم
  • مشکل خواب شبانه و احساس خواب آلودگی در روز
  • احساس اینکه نمی توانید از کودک خود مراقبت کنید.
  • احساس بهم ریختگی
  • مشکلات تمرکز و تصمیم گیری
  • از دست دادن اشت ها یا افزایش اشت ها
  • احساس تحریک، تحریک پذیری یا بسیار بی احساس بودن
  • احساس گناه، ناامیدی و سرزنش خود
  • احساس اینکه با کودک خود پیوند مثبتی ندارید، شاید نسبت به او بی تفاوت باشید.
  • افکار ترسناک در مورد صدمه زدن به کودک
  • فکر کردن در مورد خودکشی و خودزنی

بیشتر مادرها حداقل بعضی از اوقات این احساسات را دارند. داشتن روزهای خوب و روزهای بد طبیعی است. اما اگر این علائم را زیاد احساس می کنید و بهتر نمی شوند، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

افسردگی پس از زایمان معمولاً چه زمانی اتفاق می افتد؟

افسردگی پس از زایمان اغلب در چند ماه اول پس از زایمان، به ویژه در پنج هفته اول مشاهده می شود. اما ممکن است در هر موقع از سال اول شروع شود. یک سوم زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان علائمی دارند که از دوران بارداری شروع شده و پس از تولد نیز ادامه دارد.

علت افسردگی پس از زایمان چیست؟

متخصصان به طور کامل کشف نکرده اند که چرا برخی از زنان افسرده می شوند و برخی دیگر نه. این احتمال وجود دارد که دلایل متفاوتی وجود داشته باشد.

شرایط خاص ممکن است کنار آمدن با تولد فرزند را برای شما دشوار کند، مانند:

  • شما در کودکی یا بعداً در زندگی سو استفاده فیزیکی، عاطفی یا جنسی شده باشید.
  • شما قبلاً افسرده را تجربه کرده باشید، یا از نظر روانی مشکل داشته باشید، یا در دوران بارداری قبلی افسرده شده باشید.
  • شما یک رویداد استرس زا یا سخت زندگی مانند بیماری یا مرگ در خانواده یا از دست دادن شغل را پشت سر گذاشته اید و از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار نیستید.
  • شما یک پناهجو یا پناهنده هستید.
  • شما دوقلو یا بیشتر به دنیا آورده اید.
  • شما یک بیماری مزمن یا مشکل پزشکی دیگری دارید.
  • شما شریک و حامی خوبی ندارید یا در روابط خود با مشکل روبرو هستید.
  • کودک شما قبل از موعد به دنیا آمده یا وزن کم دارد.

افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می شود؟

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، پزشک عمومی ممکن است بخواهد سلامت جسمی شما را بررسی کند، زیرا کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن می تواند احساس افسردگی را بدتر کند.

بسته به شدت افسردگی پس از زایمان، پزشک عمومی ممکن است یک یا ترکیبی از درمان های زیر را به شما توصیه کند:

خودیاری

اگر افسردگی پس از زایمان خفیف باشد، پزشک عمومی ممکن است یک مسیر راهنمایی برای کمک به خود را که از طریق کتاب یا یک دوره آنلاین حاصل می شود را، توصیه کند. این دوره های خودیاری معمولاً نه تا ۱۲ هفته طول می کشد.

پزشک عمومی شما ممکن است استراتژی های زیر را برای کمک به شما توصیه کند:

هر وقت ممکن است بخوابید یا استراحت کنید. اگر کسی هست که به مدت چند ساعت از کودک شما مراقبت کند، موسیقی آرامبخش بگذارید، یک نوشیدنی گرم بخورید و آرام باشید. سعی کنید وقتی کودک در خواب است چرت بزنید و مدتی کارهای خود را فراموش کنید.

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. با تمام خواسته های جدید بدن، خوب غذا خوردن مهم است. سعی کنید برای مدت طولانی بدون غذا نمانید، تا از افت سطح قند خون خود جلوگیری کنید. غذا به انرژی و سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند، بنابراین یک رژیم غذایی متعادل مانع از احساس خستگی می شود.

ورزش. ورزش به شما کمک می کند تا در ذهن و بدن احساس بهتری داشته باشید. شما می توانید در یک کلاس ورزشی شرکت کنید، یا ممکن است پزشک عمومی شما را به یک مربی شخصی یا یک برنامه ورزشی ارجاع دهد. رفتن به پیاده روی با کودک می تواند به بالا بردن روحیه شما کمک کند. اگر در دوران بارداری کلاس های یوگا یا پیلاتس می گذراندید، اکنون می توانید دوباره این کار را ادامه دهید.

با مادران دیگر ملاقات کنید. داشتن یک کودک می تواند منزوی کننده باشد، اما اگر افسردگی پس از زایمان داشته باشید، بیشتر احساس تنهایی می کنید. سعی کنید با مادران دیگر ارتباط بیشتری داشته باشید و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

با خودتان مهربان باشید. مراقبت از خود و کودک مهمترین موارد بعد از بارداری هستند. سعی کنید خود را با وظایفی که ضروری نیستند، خسته نکنید. در مورد آنچه می توانید به دست آورید واقع بین باشید و اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، خود را سرزنش نکنید. سعی کنید مثل یک دوست با خود رفتار کنید. فعالیت هایی را انجام دهید که برای شما آرامش بخش و لذت بخش است، مانند گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب یا حمام گرم.

رواندرمانی

اگرچه صحبت با شریک زندگی یا دوستتان می تواند به شما کمک کند، اما ممکن است درک آنها از شما دشوار باشد. اگر افسردگی پس از زایمان متوسط ​​تا شدید دارید، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک گروه پشتیبانی، مشاور یا روان درمانگر ارجاع دهد. وی همچنین ممکن است رفتار درمانی شناختی (CBT) یا درمان بین فردی (IPT) را پیشنهاد دهد. CBT می تواند به شما کمک کند تا چرخه تفکر غیر مفید یا غیر واقعی را که می تواند در افسردگی شما نقش داشته باشد، از بین ببرید. IPT بررسی می کند که آیا مشکلات در روابط شما با دیگران می تواند در افسردگی شما نقش داشته باشد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی می توانند با افزایش سطح ماده شیمیایی سروتونین، در مغز شما به بهبود حال شما کمک کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بخوابید، احساس تحریک پذیری کمتری داشته باشید و توانایی بیشتری در کنار آمدن با نیازهای مراقبت از کودک جدید خود داشته باشید.

بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند متوجه می شوند که علائم افسردگی پس از زایمان آنها طی چند هفته پس از شروع درمان کاهش می یابد. اگر یک دوره داروی ضد افسردگی برای شما تجویز شده باشد، به نظر می رسد در چند قرص اول فرقی در حال شما نمی کند، اما بعد از دو تا چهار هفته از مصرف آنها، باید احساس بهتری داشته باشید.

داروهای ضد افسردگی همیشه برای همه مفید نیستند و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اگرچه اعتیاد آور نیستند، اما علائم ترک را دارد، به خصوص اگر مدت طولانی است که آنها را مصرف کرده باشید. به همین دلیل توصیه می شود به جای قطع مصرف، دوز دارو را به آرامی کاهش دهید.

داروهای ضد افسردگی که معمولاً برای افسردگی پس از زایمان  تجویز می شوند شامل مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) هستند، مانند:

  • فلوکستین (پروزاک)
  • سرترالین (Lustral)
  • سیتالوپرام (سیپرامیل)

مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی در صورت شیردهی به شرطی که کودک شما سالم متولد شده باشد، بی خطر تلقی می شود.

سرترالین بیشتر از فلوکستین برای مادران شیرده توصیه می شود، زیرا مقادیر کمتری از این داروها به شیر مادر منتقل می شوند و با سرعت بیشتری از سیستم شما پاک می شوند. اگر کودک شما خواب آلود به نظر می رسد ، بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی علاقه ای به تغذیه یا تحریک پذیری ندارد ، با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

بسیاری از مادرانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند به شیردهی ادامه می دهند ، زیرا این امر اعتماد به نفس آنها را بهبود می بخشد و پیوند آنها با کودک را تقویت می کند. احساس نزدیکی به کودک می تواند به شما کمک کند تا با PND مقابله کنید.

با پزشک یا متخصص خود صحبت کنید تا درک درستی از خطرات و مزایای مصرف داروهای ضد افسردگی خاص داشته باشید. این مورد به ویژه در صورت شیردهی بسیار مهم است.

اگر این روش های درمانی برای افسردگی جواب نده چی؟

اگر PND شما شدید است و به درمان های فوق پاسخ نمی دهد، ممکن است به یک تیم متخصص بهداشت روان قبل از تولد ارجاع داده شوید. این احتمالاً شامل پرستاران متخصص و همچنین روانشناس یا روانپزشک می شود.

منبع babycentre

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.