نشانه های اوتیسم در کودکان زیر یک یا دو سال

نشانه های اوتیسم در کودکان زیر یک یا دو سال چیست؟ اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که با توجه به طیف وسیع نشانه ها و تفاوت های زیاد بین کودکانی که دچار این اختلال هستند، تشخیص سختی دارد. اهمیت تشخیص زود هنگام این است که هرچه تشخیص زودهنگام باشد و توانبخشی های لازم و درمان های لازم صورت گیرد کودکان بیشتر با اجتماع و دیگر همسالان خود سازگار می شوند. با این مقاله بسیار کاربردی با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید. همچنین قبل از شروع مطالعه این مقاله می توانید از تست آنلاین تشخیص اوتیسم استفاده کنید.

قبل از مطالعه مقاله نشانه های اوتیسم در کودکان مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که تنها با داشتن چند مورد از نشانه ها، کودک شما دارای اوتیسم نیست. تنها زمانی که نشانه ها تکرار بشه باید نگران شد. نکته اصلی پایداری و دفعات تکرار رفتار است.

نشانه های اوتیسم

نشانه های اوتیسم در کودکان

۱- فشار دادن مداوم دست ها

نشانه اول خیلی واضح است. بچه ها ممکن است در بعضی از مراحل رشد دست هایشان را فشار دهند. اما باید توجه کنید چقدر این رفتار طول می کشد، اگر کودک به مرور زمام مثلا تا سه سالگی این رفتار را ترک کرد جای نگرانی نیست. اما اگر کودکی این رفتار را ادامه داد باید نگران باشید. این یک نمونه رفتار خودتحریکی هست که به کودکان اوتیسمی کمک می‌کند تا آرام شود.

۲- راه رفتن مکرر روی پنجه پا

این نشانه کمی گیج کننده هست، همه آدمها زمانی روی پنجه پاهایشان راه رفته اند، باز هم باید دقت کنید کودک چقدر این کار را تکرار می‌کند، کودک ۹ ساله ای که اوتیسم دارد هنوز هم رو پنجه هایش راه می رود.

۳- کوبیدن مداوم سر

نشانه سوم می‌تواند کمی خطرناک باشد، این حرکت هم می تواند به آرام شدن کودک کمک کند. افراد اوتیستیک دوست دارند حرکات ضربه ای را به صورت مداوم انجام دهند. شاید بعضی وقت ها نیاز باشد تا یک کلاه ایمنی برای کودک خریداری شود.

۴- جیغ و داد در مکان های عمومی

این برای خانواده ها یک امر طبیعی هست چون در همه کودکان اتفاق می افتد، اما جیغ و داد کودک اوتیسمی به خاطر عدم دریافت خوراکی یا عروسک نیست بله به خاطر سرو صدای محیط است.تشخیص این دو سخت است، اما یک راه وجود دارد! وقتی به کودک چیزی رو که می‌خواهد می دهیم، آیا جیغ و دادش قطع می شود؟ اگر گریه قطع شود این یک امر طبیعی بوده است ولی اگر قطع نشود، به طوری که در حال درد کشیدن هست، این موضوع غیر طبیعی است و ناشی از مشکلات حسی کودک است.

۵- جابه جایی مایعات بین ظروف به صورت مداوم

همه کودکان بازی کردن با آب را دوست دارند، باز هم نکته اینجاست که چقدر این رفتار طول بکشد، معمولا در کودکان اوتیسمی این رفتار بین ۵ تا ۱۰ دقیقه حتی تا چند ساعت بسته به شدت اوتیسم تکرار می شود. پس به دنبال تکرار بیش از حد رفتار در کودکان باشید.

۶- رفتارهای بسیار خشن

همه بچه ها گاهی اوقات دعوا می‌کنند، اما آیا کودک شما بلافاصله بعد از تنبیه شدن این کار را می کند؟! به گونه ای که انگار از این کار لذت می برد، عجیب است ولی این یک نوع تحریک است. شما متوجه می شوید که کودک شما واکنش افراطی تری نسبت به دیگر کودکان نشان می‌دهد.

۷- عدم پاسخ به صدا

نشانه های اوتیسم در کودکان

کودکان عادی شاید به خاطر لج بازی به والدین توجه نکنند، ولی کودکان اوتیسمی به نظر در دنیای خود هستند، شاید والدین این مورد را با مشکل شنوایی اشتباه بگیرند، اما این بی تفاوتی است تا مشکل شنوایی، حتی کودکان اوتیسمی بیش از حد می شنوند، ولی در فیلتر کردن صداهای اضافی مشکل دارند.

۸- عدم برقراری ارتباط چشمی

این شناخته شده ترین نشانه اوتیسم است، کودکان اوتیستیک تا جای ممکن از تماس چشمی اجتناب می‌کنند و آن را دردناک توصیف می کنند. این نشانه یک نشانه قوی از وجود اوتیسم است که می تواند تا بزرگسالی به همراه فرد باشد.

۹- کم بودن مکالمات و جملات

باید بدانید که کودکان نرمال در هر سنی چه میزان واژه به کار می برند، در اینترنت سرچ کنید. اما به طور کلی اگر کودک در سه سالگی تنها چند کلمه را استفاده می‌کند جای نگرانی وجود دارد، یا اگر کودک ۴ یا ۵ ساله هنوز جمله های ابتدایی را نمی تواند بیان کند، نشانه بزرگی برای نگرانی است. و همچنین اینکه تکرار مداوم کلمات مانند یه دستگاه خراب هم می تواند نشانه دیگری باشد.

۱۰- مشکل با خوراک پوشاک و …

کودکان اوتیستیک ممکن است با غذا خوردن مشکل داشته باشند که با مشکلات حسی آنها گره خورده است. البته این رفتار در کودکان دیگر هم هست ولی در کودکان اوتیسمی شدیدتر است.

این کودکان روی بافت هایی مانند لباس های خارش آور حساس هستند. مثلا کودکی دوست دارد لباسش را برعکس بپوشد تا برچسب لباس به تنش برخورد نکند. یا کودکی جنس مخمل را دوست دارد یا دوس دارد برای دریافت حس امنیت کلا در سر داشته باشد.

امیدواریم این ویدئو از جعبه ابزار ذهنی راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد، اگر حس کردید یکی از عزیزانتان دچار اوتیسم هست حتما به روانشناس، نورولوژیست یا روانپزشک مراجعه کنید. شما می توانید به مرکز درمام اوتیسم در تهران مراجعه کنید.

اگر سوالی در رابطه با ترس کودک خود دارید در انجمن گفت و گو مطرح کنید.


منبع: www.mindtoolbox.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.