آزار جنسی نوجوانان و پیشگیری از آن

آزار جنسی نوجوانان بر خلاف تصور بسیار شایع است. نوجوانی سنینی است که بسیار دشوار است. حتی اگر اتفاق قابل توجهی نیفتد، نوجوانی سنین دشواری است، چه برسد به زمانی که با توجه به رشد بدنشان مورد توجه قرار گیرند یا مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. اذیت و آزار جنسی اتفاقی نیست که تنها برای کودکان یا بزرگسالن اتفاق بیفتد! برای نوجوانان نیز اذیت و آزار امری طبیعی است و چه بسا تاثیرات منفی بسیار بیشتری دارد. نوجوانان در این گونه موارد احساس می کنند جایی نیست که به مشاوره و کمک کردن بروند.

آزار جنسی در نوجوانان

رشد جنسی ناخواسته و ناسالم

سال های نوجوانی چه از نظر جسمی و چه از نظر عاطفی تغییرات زیادی را به همراه دارد. اگر چه تغییرات بدنی و جسمی برای نوجوانان خوشحال کننده و غرورآفرین است، اما آنها درک نمی کنند که ممکن است این تغییرات مورد توجه دیگران باشد و یا حتی ندادنند که با این توجه ها و نظرات دیگران چگونه برخورد کنند.

معمولا دختران بیش از پسران مورد توجه قرار می گیرند و معمولا دختران از این موضوع ناراحت تر هستند. بخصوص اینکه دختران بازخورد ها و نظرات همراه با سوء نیت ها را بهتر از پسرها تشخیص می دهند. اظهارات و صحبت های صریح جنسی برای نوجوانان بسیار اضطراب آور و ترس آور است. آزار و اذیت جنسی ممکن است توسط افراد غریبه انجام گیرد، اما تحقیقات نشان می دهد که آزار و ادیت جنسی بیشتر توسط افراد آشنا و افرادی که نوجوان با آنها سروکار دارد اتفاق می افتد.

آزار و اذیت جنسی در مدرسه

والدین نوجوان خود را برای آموزش به مدرسه می فرستند. اما زمانی که مورد اذیت و آزار جنسی قرار بگیرند، تمرکز کردن برای آنها بسیار دشوار است. معلمان، مربیان و والدین همیشه باید با هم همکاری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر رفتاری و نشانه ای مبنی بر آزار و اذیت اقدامات فوری را انجام دهند. در ابتدا مدارس باید سیاست هایی را در پیش بگیرند که این گونه رفتارها را به شدت منع کنند. در پایان نیز باید تدابیری اندیشیده شود که کودکان در صورت برخورد با چنین رفتارهایی با خیالی آسوده و عدم ترس از قضاوت شدن به مشاور و روانشناس مدرسه مراجعه کند و مورد حمایت قرار گیرد.

آموزش رفتار صحیح جنسی به نوجوان

پیشگیری از آزار جنسی

پیشگیری از آزار و ادیت جنسی در نوجوانان باید از خانه آغاز شود. ابتدا باید آموزش داده شود که با هر فردی با احترام صحبت کنند و در وهله دوم باید آموزش داده شود که در بیان احساسات و نظرات خود صریح و بدون ترس باشند. والدین معمولا در رابطه با صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود تردید دارند. ولی اگر آنها بدانند که خود صحبت کردن چقدر می تواند اثر گذار باشد، با فرزندان خود صحبت می کنند. والدین باید آموزش های لازم در رابطه با چگونگی طرح آموزش جنسی، به عنوان بخشی از بهداشت عمومی را یاد بگیرند. باید به کودکان آموزش داد که به نیازهای جنسی خود احترام بگذارند و از بیان آن هراسی نداشته باشند. اما در مقابل باید آموخت که رفع نیاز با سوء استفاده جنسی متفاوت است.

فراهم بودن سیستم پشتیبانی و حمایت یاورانه برای نوجوان

در حالی که کودکان ممکن است والدین خود را در مسائل شخصی وارد کنند اما معمولا نوجوانان دوست ندارند راجب مسائل بسیار شخصی با والدین صحیت کنند. نوجوانان باید آگاه شوند که می توانند در رابطه با هرنوع مسئله ای با بزرگسالان از جمله والدین صحبت کنند، به ویژه زمانی که مورد اذیت و آزار قرار می گیرند. والدین باید این نکته را بدانند که اگر بیشتر در کنار و دسترس نوجوان باشند، نوجوانان بیشتر تمایل دارند با انها صحبت کنند.


منبع: kids development

تهیه و ترجمه: مجله تخصصی کودک شید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.