چگونه وقت باکیفیت تری برای کودکان بگذاریم؟

اخبار ساعت ده شروع شده، حتی شما انقدر خسته هستید که در زمان گوش داد به اخبار خوابتان می برد. چه کسی حوصله بیدار ماندن دارد؟! کلی کار دیگر مانده است، اما شما خسته اید و تا حدی ارژی دارید که خود را به تخت خواب خود برسانید. این وضعیت روزها، هفته ها و ماه های فرزندان شماست.

از آن طرف سن کودکان نیز به سرعت سپری می شود. نوزاد ۵ ماه به سرعت ۲ ساله یمش ود و در یک چشم به هم زدن این کودک به ۵ سالگی می رسد. از روند رشد سریع یکی دیگر از ابعاد زندگی زناشویی زوج های جوان است. هر روز یک رشد جدید و یک توانایی جدید! اما دردسرهای بزرگسالی مانع از این می شود که ما با ظرافت های رشد کودکان آنا شویم و با آها روبرو شویم.

ما در رابطه با والدین آرام، والدین دلبسته و والدین خشن بسیار شنیده ایم، اما به گفته متخصصین و تجربه سال ها کار با کودک، به ما می گوید که کودکان باید وقت با کیفیتی را با والدین بگذرانند. آنها باید درک کنند که شما چه کسی هستید، زمان و زندگی خود را چگونه مدیریت می کنید، و در مقابل آها به شما کمک می کنند که درک درستی از خود داشته باشید و به زندگی شما معنا می دهند.

چگونه وقت باکیفیت تری برای کودکان بگذاریم؟

وقتی تمام زمان کودک با پرستار، در مدرسه، در خانه دوستان، یا در اردوهای گروهی می گذرد، زمان های باقی مانده بسیار اهمیت پیدا می کنند. تنها ۹۴۰ جمعه بین تولد یک نوزاد تا رفتن او به دانشگاه وجود دارد. ممکن است با خود بگویید ۹۴۰ شنبه خیلی زیاد است، اما تا الان از چند جمعه استفاده کرده اید؟! اگر کودک شما ۵ ساله باشد، ۲۶۰ جمعه را از دست داده اید!!! هر چه کودکا بزرگتر می شوند جمعه های آنها بیشتر با دیگران و دوستان است. بسته به شغل خود شاید در هفته یک یا دو روز فرصت داشته باشید که با کودک باشید. به جای اینکه زمان خود را صرف نگرانی و عذاب وجدان ناشی از عدم حضور کنار کودکان باشید می تواید همان زمان را با کودک خود باشید. معمولا می توان با مدیریت زمان، زمان باکیفیت خردید. همه ما دیدگاهمان نسبت تفریح و کار با کودک به رستوران ها و پارک ها در آخر شب یا آخر هفته محدود می شود. اما مسیر رساندن کودک به مهد می تواند یک زمان باکیفیت باشد.

این صحنه را با خود تصور کنید: زمانی که کودک شما بزرگ شده است، در خوشبینانه ترین حالت ازدواج کرده است و دیگر در خانه حضور ندارد. در هنگام سفر در ماشین شما نیست، اتاق او خالی است، اسباب بازی های او گرد و خاک خورده است! شما چه حسی با خود دارید؟ آیا دوست نداشتید زما به عقب برگردد؟ پس بدانید که زمان نامتناهی و زودگذر است.

قرار نیست هر روز با فرزندان به شادی بگذرد، اما سعی کنید با فرزندا طوری باشید که هنگام رفتن به خانه خود احساس رضایت داشته باشید و عذاب وجدان تجربه نکنید. باید هنگام خروج این حس را داشته باشید که تمام آنچه برای استقلال و موفقیت لازم است را به آنها آموزش داده اید. قبل از اینکه دیر شوذ می توانید اقداناتی را انجام دهید.

مدیتیشن های والدین را یاد بگیرید

شاید وقت داشته باشید ولی آنقدر فشار کار و استرس شما بالاست که تمرکز کافی برای وقت گذراندن با فرزندتان را ندارید. در این مواقع تکنیک های ریلکسیشن و ذهن آگاهی بسیار می تواند مفید باشد. مراقبه می تواند به شما کمک کند که فرزند خود را بیشتر درک کنید، به آنها بیشتر گوش کنید و قدر انها را بیشتر بدانید.

پیاده روی با لباس خانه

زمان قبل از خواب می تواند یک زمان پرتنش باشد. اما یک پیاده روی خوب در عصر می تواند شما را از تنش دور کند و همچنین یک زمان بسیار مفرح برای فرزند شما باشد. زمانی که کودکان می تواستند با تلویزیون بگذرانند را شما آها را به پیاده روی برده اید. اصلا نگران تشریفات و لباس پوشیدن نیز نباشید، می توانید با لباس خانه به پیاده روی بروید.

در هفته یک شب ویژه داشته باشید

جمع کردن همه اعضای فامیل در خانه می تواند بسیار مهیج باشد، فرقی نمی کند که شام چی باشد و چه غذایی داشته باشید، فارغ از این موضوع دور هم بودن برای کودکان بسیار لذت بخش است. در این زمان ها به اشتراک گذاشتن اخبار و وقایع روز پانه و هفتگی می تواند بسیار به رشد کودکان کمک کند.

همچنین در این زمان ها، درگیر کردن کودکان در امر آشپزی هم می تواند مهیج باشد و هم می تواند بسیار آموزنده باشد. در هنگام آشپزی با هم شعر بخوانید و از اتفاقات مدرسه و دوستانش از او سوال کنید.

خرابکاری ها را باهم درست کنید!

همکاری پدر با فرزند

می توانید هنگام تعمیر کرد ماشین، یا تعمیر کردن شیر آب یا رنگ زدن خانه و هر فعالیتی که مروبط به خانه است را با فرزند خود انجام دهید. در این مواقع کودک خلاقیت و قدرت عمل کردن را در خود پرورش می دهد و مهارت های زندگی کرد را می آموزد.

همه جا با ماشین نروید!

مسیرهای نزدیک می تواند فرصتی برای پیاده روی و بودن در کنار فرزندان باشد، به شرطی که سعی نکنید مسیرهای کوتاه را با ماشین شخصی بروید. می توانید با پای پیاده به همراه فرزند خود به خرید بروید و در مسیر کلی اتفاق های زیاد و جالب را تجربه کنید. در مسیر در رابطه با تجربیات کودک صحبت کنید.

همراه کودک بازی کنید

اگر می خواهید بازی های ویدئویی را برای فرزندتان بخرید، حتما خودتان آن را یاد بگیرید و صفر تا صد آن را بلد باشید. بعضی اوقات به بچه ها ببازید و بعضی وقت ها آنها را ببرید. همچنین سعی نکنید همه رویدادهای واقعی مانند تنیس بازی کردن، یا هر فعالیت دیگر را به صورت ویدئویی انجام دهید. اما محدودیت زمانی تعریف کنید.

بستنی و پاپ کرن را امتحان کنید!

همه می دانیم که چاقی بحران بزرگی است و در همه جوامع وجود دارد، اما گاهی لازم است کودک شد و از دیدگاه کودک به دنیا نگریست. سعی کنید از رفتارهای خاصی دوری کنید، در عوض سعی کنید قواین و چارچوب محکمی را در خانه پیاده سازی کنید.


منبع: Parents.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.