6 فایده کلاس موسیقی برای کودکان

نواختن موسیقی و کلاس موسیقی برای کودکان می تواند مهارت های شنیداری را تقویت کند و همچنین می تواند تعاملات اجتماعی کودکا را ارتقاء دهد. اگر برنامه روزانه فرزند خود را با ورزش و تحصیل پر کرده اید. اگر تا حالا به این فکر نکرده اید که به فرزندانتان موسیقی آموزش دهید به فواید آموزش دادن موسیقی که در زیر لیست کرده ایم توجه کنید. پس با کودک شید همراه باشید.

6 فایده کلاس موسیقی برای کودکان

موسیقی مهارت های دانشگاهی را بهبود می دهد

موسیقی و ریاضی کاملا با یکدیگر ارتباط دارند. افراد با یادگیری ریتم های موسقی و بازشناسی الگوهای موسیقی یاد می گیرند که چگونه تقسیم کنند، کسی کنند یا الگوها را بشناسند. به گفته کلاینر، بنیاگذار نوع خاصی از موسیقی، موسیقی به درک سایر زمینه های ریاضی در کودکان کمک می کند. با بزرگتر شدن کودکان، آنها موسیقی می نوازند و آنها را تکرار می کنند، این کمک می کند که حافظه کوتاه مدت آنها و به تبع آن حافظه بلند مدت افراد تقویت شود. همچنین موسیقی می تواند کودکان را با فیزیک پایه آشنا کند. مثلا لرزش سیم های آلت های موسیقی می تواند چگونگی ارتعاش و تولید صدا را به کودکان آموزش دهد. حتی سازهای غیرسیمی مانند پیانو می تواد به کشف حقایق علمی منجر شود.

موسیقی مهارت های حرکتی را نیز بهبود می دهد

نواختن برخی از آلت های موسیقی مانند پیانو یا گیتار به هماهنگی بیشتر و کنترل هرچه بیشتر مهارت های حرکتی کمک می کند. نواختن آنها به حرکت پاها، دست ها و انگشتان نیاز دارد. کریستین رجیستر، مدیر پروژه کودکان در دانشگاه شیکاگو، می گوید که این نوع ابزارها می تواند برای بچه های پرانرژی عالی باشد. سازهای زهی و پیانو نیازمند هماهنگی هایی در دو دست می باشد. رینگستر می گوید: “مانند این است شما سر خود را بخارانید و همزمان شکم خود را مالش دهید”. همچنین این فعالیت ها کودکان را برای سایر زمینه ها مانند ورزش و رقص آماده می کند.

موسیقی مهارت های اجتماعی را پرورش می دهد

کلاس های گروهی به همکاری و تعامل کودکان در محیط های اجتماعی کمک می کند. در نواختن های گروهی اگر کودکی بخواهد سریع نوازش کن کار گروه خراب می شود، لذا مجبور است رفتار خود را با توجه به هم گروهی های خود تنظیم کند. رجیستر می گوید: “برای کودکان مهم است که بخش فردی خود را در یک گروه بزرگتر درک کنند”. کلاس های موسیقی چنین مهارت هایی را پرورش می دهد، در کلاس ها، مربیا دانش آموزان را به گروه های کوچک تقسیم می کنند و از هر گروه کار خاصی را طلب می کنند. در این مواقع کودکان در پی یک هدف مشترک هستند. به قول کلاینر: “اینها چیزی است که ما نیاز داریم، ما به تلاش گروهی و حل مسئله نیاز داریم”.

موسیقی نظم و انضباط و صبر را آموزش می دهد

موسیقی صبر کردن را آموزش می دهد. برای مثال یادگیری ویالن داررای یک منحنی یادگیری شیب دار است. قبل از اینکه فرد یاد بگیرد صدایی تولید کند، باید یاد بگیرد چگونه ویالن را در دست خود بگیرد. موسیقی به کودکان یاد می دهد که قبل از نواختن یک موسیقی با هم گروهی های خود، مقدمات دیگری را باید یاد بگیرد که این خود ساعت ها، هفته ها و یا ماه ها طول می کشد. در اجراهای گروهی کودکان صبر کردن را یاد می گیرند، چرا که باید یاد بگیرند که تا نوبت آنها نشده صبر کنند. همچنین یاد می گیرند که به نوبت هم گروهی های خود احترام بگذارند.

موسقی اعتمادبنفس را ارتقاء می دهد

کودکان در کلاس های موسیقی یاد می گیرن که اعتمادبنفس داشته باشند و انتقاد سازنده کنند. به گفته رجیستر، تبدیل بازخورد منفی به تغییر مثبت به اعتمادبنفس کمک می کند. کلاس های موسیقی به کودکان آموزش می دهد که هیچ کس به تنهایی کامل نیست. به گفته لارو: “ارائه خود در جمع بالاترین جلوه اعتمادبنفس است”.

موسیقی به شناخت فرهنگ های مختلف کمک می کند

موسیقی و فرهنگ های مختلف

با نواختن موسیقی های مختلف کودکان می توانند درک کنند که چگونه موسیقی در فرهنگ های مختلف تاثیر گذاربوده است. برای مثال، درست است که ویالن مدرن از ایتالیا ریشه گرفته است ولی نواختن آن به فهمیدن فرهنگ آلمانی و اتریشی کمک می کند. این بسیار مهم است که کودکان با فرهنگ های مختلف و سلیقه های مختلف آشنا شوند و پا را از فرهنگ خود فراتر گذارند.

در انتخاب یک ساز خوب برای موسیقی باید چه چیزی را مدنظر قرار داد؟

قبل از آورن یک ساز یا فرستادن کودک به کلاس موسیقی این سوالت را از خود بپرسید:

آیا فرزند شما با این ساز به هیجان می آید؟ آیا این ساز او را خوشحال می کند؟

آیا یادگیری آن ساز چالش برانگیز و جذاب است یا خیر؟

آیا آن ساز با خلق و خی کودک شما تناسب دارد؟

آیا هزینه نگهداری و تعمیرات از ساز را دارید؟

اگر کودک شما به ساز خاصی علاقه نشان می دهد، آن را ملاکی بر انتخاب ساز خود کنید.


منبع: parents

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.