شیردهی صحیح به نوزاد، نحوه صحیح شیر دادن

شیردهی صحیح به نوزاد آموختنی است. اگر در نخستین تجربیات شیردهی، احساس می‌کنید که ناشی هستید، نگران نباشید. شیردهی تجربه‌ای است که شما به همراه نوزادتان با هم یاد می‌گیرید و مدتی طول می‌کشد تا بتوانید به آن عادت کنید.

در موقعیت‌های مختلفی می‌توان شیر داد. تنها کافی است که موارد زیر را رعایت نمایید:

  • آیا راحت هستید؟ باید پیش از شیردهی، در موقعیت راحتی قرار بگیرید. در صورت لزوم از یک پشتی استفاده کنید. شانه‌ها و بازوان شما باید آزاد و راحت باشند.
  • آیا سر و بدن شما در راستای یک خط راست قرار دارند؟ اگر سر و گردن شما خم شده باشد، نوشیدن شیر برای نوزادتان مشکل خواهد بود.
  • آیا نوزادتان را به بدنتان چسبانده اید به طوری که روبروی سینه شما قرار گرفته باشد؟ با نگه داشتن گردن و شانه‌ها و پشت کودک، باید نوزادتان قادر باشد که سرش را به عقب کج کند و به آسانی شیر را فرو دهد.
  • همواره نوزاد را به سمت سینه‌تان بکشانید نه اینکه خودتان را خم کنید و پستان‌تان را درون دهان او فرو کنید.
  • کودک باید با دهان کاملا باز پستان شما را بگیرد. با قرار دادن نوک پستان در نزدیکی بینی کودک، نوزاد تحریک می‌شود تا دهانش را کامل باز کند و به خوبی به پستان بچسبد.
  • از گرفتن پشت سر کودکتان خودداری کنید تا او بتواند سرش را به عقب برگرداند. به این ترتیب، نوک پستان شما از کام سخت نوزادتان عبور می‌کند و در انتهای دهانش (در کنار کام نرم) قرار می‌گیرد.

مراحل شیردهی صحیح به نوزاد

نحوه صحیح شیر دادن

  1. کودکتان را طوری تنظیم کنید که نوک پستان شما در کنار بینی او قرا بگیرد
  2. آنقدر صبر کنید که کودک دهانش را کاملِ کامل باز کند و زبانش را پایین بیاورد. برای اینکه کودکتان را به این کار تحریک کنید، چند ضربه آرام به لب بالایی او بزنید.
  3. کودک را به سینه‌تان بچسبانید.
  4. کودک سرش را به عقب کج می‌کند و در ابتدا به قسمت پایینی پستان می‌رسد. به خاطر داشته باشید که گردن کودک را بگیرید نه پشت سرش را. او باید بتواند از پستان یک گاز بزرگ بگیرد. نوک پستان باید به سمت سقف دهان او باشد.

از کجا بفهمم که کودک سیر شده است؟

  • کودک پس از بیشتر وعده‌ها، راضی و خوشحال به نظر می‌رسد.
  • کودک باید سالم باشد و وزن او به طور طبیعی افزایش پیدا کند (البته در چند روز اول پس از تولد، کاهشِ اندکِ وزنِ نوزاد طبیعی است) اگر وزن کودک مطابق نمودار رشد، زیاد نمی‌شود و یا در حین شیر خوردن و یا پس از آن، مشوش است، با مشاورین مراکز بهداشت مشورت کنید.
  • پس از چند روز اول، کودک شما باید دست کم روزی شش بار ادرار کند.
  • پس از چند روز اول، کودک شما باید دست کم روزی دو بار مدفوع زرد (هر بار به اندازه یک سکه‌ی پانصد تومانی) داشته باشد.

تغذیه نوزادان بیمار یا نارس

اگر پس از تولد، کودک در بخش مراقبت‌های ویژه بوده، احتمالاً به شما توصیه می‌شود تا زمان بهبودی نسبی نوزادتان، همانند کانگرو از او او پرستاری کنید. این به این معنی است که در حالی که کودکتان تنها پوشک پوشیده است، او را زیر لباس خود نگه دارید. این تماس پوست به پوست، به شما کمک می‌کند تا با کودک نارس پیوند برقرار کنید و مقدار شیر هم افزایش یابد.


منبع: sitekudak

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.