مراکز استعدادیابی کودکان، مراکز تست هوش کودکان در تهران، سنجش استعداد کودکان در تهران و مرکز تست هوش و تست آی کیو خوب شامل غرب تهران، شمال، جنوب و شرق تهران، برای کسب اطلاعات بیشتر با مراکز سنجش تست هوش تماس حاصل نماید.

مرکز سنجش هوش ذهن آرا

بزرگترین و تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران، ارائه دهنده خدمات روانشناختی کودک،نوجوان و بزرگسالان و اجرا و تفسیر دقیق تست های هوش

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن آرا

مرکز سنجش هوش ذهن آرا شعبه قیطریه

بزرگترین و تخصصی ترین مرکز خدمات روانشناختی در تهران، ارائه دهنده خدمات روانشناختی کودک، نوجوان و بزرگسال و اجرا و تفسیر دقیق تست های هوش

مرکز روانشناسی ذهن آرا شعبه قیطریه

مرکز تست هوش نیک

مرکز تحقیق و توسعه هوش مالی کودکان و استعدادیابی، انجام تست هوش کودک و همچنین ارائه خدمات آموزشی-مشاوره ای به منظور تقویت هوش مالی کودک

مرکز سنجش هوش کودکان اکسیر

ارائه خدمات روانشناختی، ارائه خدمات استعدادیابی، انجام تست های مختلف هوشی و شناختی و تفسیر آن

مرکز هوش و استعدادیابی مکث

ارائه دهنده خدمات روانشناختی، انجام تست های هوش و روان شناسی و تفسیر آنها

مرکز رواشناسی مکث شمال تهران

موسسه هوش و استعداد فرزام

ارائه خدمات ارزیابی و درمان  توجه و تمرکز و اختلال یادگیری و مشکلات رفتاری کودک و نوجوان، اجرا تست هوش و تفسیردقیق آن

موسسه سنجش هوش و استعداد فرزام در تهران

مرکز تست هوش انتخاب موثر

ارائه دهنده خدمات روانشناختی، انجام کارگاه های روان شناسی و انجام تست های روانشناسی و تفسیر آنها

روش های انضباط موثر - کاهش تاثیر تنبیه بر کودکان 

هوش

هوش یکی از جذابترین فراینده های روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به میزان متفاوت مشاهده می شود. واژه هوش کیفیت پدیده ای را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست. همچنان که افراد بشر از نظر شکل و قیافه ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، از نظر خصایص روانی مانند هوش، استعداد، رغبت و دیگر ویژگی‌های روانی و شخصیتی نیز بین آنها تفاوتهای آشکار وجود دارد. ه علت دارا بودن چنین ویژگی تعریف آن مشکل است و از این رو تعاریف متعددی از آن ارائه شده است.به علت دارا بودن چنین ویژگی تعریف آن مشکل است و از این رو تعاریف متعددی از آن ارائه شده است.

بطور کلی تعاریف متعددی را که توسط روان شناسان برای هوش ارائه شده است، می‌توان به سه گروه تربیتی (تحصیلی) ، تحلیلی و کاربردی تفسیم کرد:

  • تعریف تربیتی هوش:
    به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می‌شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می‌رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می‌کنند که کودکان باهوش نمره‌های بهتری در دروس خود می‌گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی‌توان به نمره‌ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیتهای زندگی بستگی به میزان هوش دارد.
  • تعریف تحلیلی هوش:
    بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی ، هوش توانایی استفاده از پدیده‌های رمزی و یا قدرت و رفتار موثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است. شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله « دیوید وکسلر » ، روان شناس امریکایی ، پیشنهاد شده باشد که بیان می‌کند: هوش یعنی تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط.
  • تعریف کاربردی هوش:
    در تعاریف کاربردی ، هوش پدیده‌ای است که از طریق تستهای هوش سنجیده می‌شود و شاید عملی‌ترین تعریف برای هوش نیز همین باشد.

به طور کلی تعاریف متعددی از هوش صورت گرفته است و بنابر این اساس، طبقات مختلفی از انواع هوش نیز مطرح شده است:

انواع هوش در روانشناسی

۱. هوش عقلانی (IQ)

IQ یکی از مهمترین انواع هوش است که که هم‌اکنون بیشتر از سایر هوشها به عنوان ملاک موفقیت آموزشی شناخته می‌شود.

آی کیو (ضریب هوشی) که مخفف عبارت Intelligence quotient است، به معنای توانایی و اندازه گیری استدلال و منطق و زبان شناسی هر فرد است. در واقع آی کیو ، واحدی برای سنجش اطلاعات و منطق هر فرد برای پاسخ به سوالات است.

۲. هوش هیجانی (EQ)

هوش هیجانی باعث شناخت احساسات و بروز آن‌ها به صورت مطلوب می‌شود. همچنین از این هوش، برای مدیریت عواطف خود و دیگران استفاده می‌کنند که در موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای تاثیر به‌سزایی دارد. آگاهی احساسی شما و توانایی شما در کنترل احساساتتان می تواند میزان موفقیت و شادی شما را در همه جنبه های زندگی مشخص کند.

بالا بردن EQ تاثیر مستقیم بر سطح انرژی و آگاهی شما دارد. بنابراین، EQ مساوی است با تاثیرگذاری بین فردی. هرچه بیشتر بر دیگران تاثیر بگذارید، موفق تر خواهید بود.

۳. هوش معنوی (SQ)

SQ درک و توجه به جهان هستی و پاسخ دادن به سوالاتی درباره معنای زندگی و ارتباط انسان و جهان هستی است. همچنین هنگامی که انسان با کارهای معنوی تلفیق پیدا کند، از SQ خود استفاده کرده است. هوش معنوي نوعی سازگاري رفتاري براي حل مسأله می دانند که بالاترین سطح رشد را درزمینه هاي مختلف شامل می شود. فرد را در جهت رسیدن به یک تعادل درونی و بیرونی هدایت میکند. پرورش این هوش به فرد دید کلی در زندگی شخصی میدهد که برگرفته از آموزههاي دینی اسلامی است. SQ را میزان فهم افراد از واقعیت زندگی و فهم امور دانسته اند.

برخی از راه های افزایش هوش معنوی عبارت است از:

  1. از به زیر سوال بردن عقاید قدیمیتان ترس نداشته باشید. همیشه تشنه حقیقت باشید.
  2. به یاد داشته باشید زندگی شما میتواند با کمی تلاش و کوشش در جهت مثبت بهتر شود و اتفاقات خوبی را تجربه کنید.
  3. سحرخیزی و گاهی تماشای طلوع آفتاب میتواند ذهن انسان را به سوی خالق هدایت کند.
  4. یک دفترچه خودشناسی داشته باشید و سعی کنید بنویسید و از بیرون به تحلیل صفات شخصیتی خود بپردازید.
  5. تنفس شکمی را یاد بگیرید ، تنظیم ریتم تنفس و مدیریت آن باعث بالا رفتن سطح اکسیژن مغز می شود. عملکرد درست مغز باعث افزایش هوش معنوی شما می شود.

۴. هوش سیاسی (PoQ)

هوش سیاسی که به آن هوش تدبیری نیز گفته می شود. مفهوم این نوع هوش یعنی بهترین رفتار در مقابل هر فرد چیست. هوش سیاسی صرفا به روابط دیپلماتیک یا سیاست مربوط نمی شود. این نوع هوش در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی کاربردهای مهمی دارد. تشخیص تفاوت میان افراد و به‌ کارگیری بهترین شیوه‌ عملکرد در مقابل آنها هنر هوش سیاسی است. این نوع هوش توان درک طرف متقابل را در ما افزایش میدهد. هوش سیاسی یعنی این ‌که خودمان را با سواد مخاطب هماهنگ کنیم و از به ‌کار بردن سؤالات و عبارات نا به جا خودداری کنیم.

به ما یاد می‌دهد پیش از انجام هر کار یا گفتگویی کمی تدبیرکنیم، بیهوده بحث نکنیم، جدل بی حاصل بپرهیزیم و همچنین درکی از فرهنگ‌ ها و خرده‌ فرهنگ ‌ها داشته باشیم.

شاید مصرع معروف “هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد” بهترین تعریف برای این نوع از هوش می تواند باشد.

۵. هوش جسمانی یا فیزیکی (PhQ)

برای دستیابی به موفقیت در کار و زندگی شخصی و اجتماعی، باید روحی شاداب و ذهنی پویا داشته باشیم. این مهم مهیا نمی ‌شود مگر این ‌که جسم سالم داشته باشیم و بتوانیم از آن به خوبی مراقبت کنیم.

ورزشکاران حرفه ای هوش جسمانی بالایی دارند.علاوه بر این، افراد با هوش فیزیکی بالا از علائم بدن خود آگاهند. این افراد پیش از این که بیمار شوند، علائم را درک می کنند وحتی گاهی می توانند تشخیص دهند، بیماری شان چیست. گذشته از این افراد با هوش فیزیکی بالا، وزن متعادلی دارند، نه بسیار لاغرند و نه چاق. حتما شنیده اید که “عقل سالم در بدن سالم است” ، پس مراقب‌ سلامتی خود باشید و البته از ورزش غافل نشوید.

۶. هوش مدیریتی (MQ)

هوش مدیریتی به موضوعات مختلفی مانند مدیریت کارمندان، رفتار با مدیران دیگر و سایر مسائل مروبط می شود. همچنین به ما یادآور می‌ شود برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم. اکثر آدم‌ ها احساس می‌کنند برای شروع کار جدید و کار آفرینی به اندازه‌ کافی باهوش نیستند اما هیچ شواهدی مبنی بر این‌ که هوش بالا نیاز است وجود ندارد.

تست هوش

تست هوش ارزیابی است که طیفی از توانایی های شناختی را اندازه گیری می کند و نمره ای را ارائه می دهد که به عنوان معیاری برای سنجش توانایی های فکری و پتانسیل یک فرد در نظر گرفته شده است. تست‌ های هوش از پرکاربرد ترین تست های روانشناسی هستند.

اکثر آزمون ها، سنجش ها یا در واقع تست هایی که برای بررسی ضریب هوشی انجام می شوند؛ بهره هوش منطقی، ذهنی یا همان ریاضی افراد را می سنجند. هتر است بدانید هر فرد دارای چند نوع هوش مختلف مانند هوش عاطفی یا هیجانی، هوش اجتماعی، ریاضی و غیره است. ضریب هوشی که اغلب مردم به دنبال اطلاع پیدا کردن از آن هستند همان هوش ریاضی، منطقی یا ذهنی (IQ) است که اطلاع از نتیجه آن هم کاربردهای مختلفی دارد. بنابراین کسانی که قصد دارند هوش و توانایی های خود را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهند، بهتر است از انواع تست هوش استفاده کنند.

انواع تست هوش

  • تست هوش استنفورد بینه

تست هوش استنفورد بینه در سال، ۱۹۰۵ برای نخستین بار توسط روانشناس فرانسوی به نام بینه به همراه همکارش تئودور سیمون، ایده پردازی و طراحی شد. و در نهایت به دست، ترمن در دانشگاه استنفورد تکمیل و به شکل امروزی در آمد. این تست، اولین بار بر روی کودکان و نوجوانان که در سنین سه تا هجده سالگی قرار داشتند انجام شد. تست هوش استنفورد بینه، آزمون سنجش ضریب هوشی، برای شناسایی و ارزیابی کودکان تیزهوش و یا کودکانی که دارای نقص ذهنی می باشند است. در سال ۱۹۰۴ هنگامی که معاون آموزش و پرورش کشور فرانسه از بینه در تقاضا کرد؛ که بر روی کودکان عقب مانده ذهنی تحقیق کند. تا بتوانند؛ برای این کودکان روش های مناسبی برای تحصیل و اشتغال تنظیم و اجرا کنند. همین موضوع باعث شد؛ تا ایده ی طراحی این تست به ذهن یه برسد. و در سال ۱۹۰۵ آن را عملی کند. تست هوش استنفورد بینه (Stanford-Binet test) از اولین و مهم ترین تست های سنجش IQ در کودکان است. تنها در میزان سه سال، تست ارزیابی استنفورد بینه قادر به جمع‌آوری داده‌های کافی و مناسب برای تشخیص وشناسایی میانگین کلی سطح هوش کودکان در همه گروه‌های سنی در فرانسه شد. که با توجه به نتایج این داده ها، مفهوم سن ذهنی شکل گرفت. این تست از زمان طراحی تا به حال تغییرات زیادی نیز به نسخه اولیه خود کرده است. و نسخه نهایی که امروز برای سنجش استفاده می شود؛ چهارمین نسخه تدوین شده است. 

در تست هوش استنفورد بینه، کودکان پرسش های تست ضریب هوشی را باید توسط متخصص برای سنجش دریافت کنند. متخصص، پرسش ها را بر اساس میزان دشواری و سختی سوالات آن ها را افزایش می دهد. تا جایی که کودک دیگر نتواند به یکی از این سوال ها پاسخ دهد. سوالات به دو دسته کلامی و غیر کلامی تقسیم می شود.

نمرات به دست آمده؛ در تست هوش استنفورد بینه بر اساس سن کودک یا نوجوان و همچنین بر اساس پنج عاملی که در بالا اشاره شد؛ محاسبه می گردد. میانگین کلی برای این تست عدد ۱۰۰ است. اعداد به دست آمده؛ به این شکل تقسیم بندی و تفسیر می شوند:

  • ۱۶۰-۱۴۵ (بسیار بااستعداد یا بسیار پیشرفته)
  • ۱۴۴-۱۳۰ (بااستعداد یا بسیار پیشرفته)
  • ۱۲۹-۱۲۰ (خیلی بالا)
  • ۱۱۹-۱۱۰ (متوسط رو به بالا )
  • ۱۰۹-۹۰ (متوسط)
  • ۸۹-۸۰ (متوسط رو به پایین)
  • ۷۹-۷۰ (نمره‌ی مرزی در اختلال یا تأخیر)
  • ۶۹-۵۵ (دچار اختلال یا تأخیر خفیف)
  • ۵۴-۴۰ (دچار اختلال یا تأخیر متوسط)
  • تست هوش وکسلر

آزمون وکسلر برای کودکان (WISC) آزمونی برای اندازه‌‌گیری بهره‌ی هوشی کودکان است که توسط دکتر دیوید وکسلر (۱۸۹۶-۱۹۸۱) رئیس بخش روانپزشکی بیمارستانی در نیویورک طراحی شد.

این آزمون اولین بار در سال ۱۹۴۹ تهیه شد و در طول زمان بارها دستخوش تغییر و ویرایش قرار گرفت. به طوریکه امروز جدیدترین نسخه آن مربوط به سال ۲۰۱۴ می شود گرچه هنوز در برخی مراکز روان‌شناسی، از نسخه‌های قدیمی‌تر نیز استفاده می‌شود. در جدیدترین نسخه‌ی وکسلر مقیاس‌هایی برای اندازه‌گیری معیارها و مفاهیم جدیدی به وجود آمده است از جمله:

  1. قابلیت فضایی- بصری
  2. استدلال سیال
  3. حافظه‌ی فعال بصری
  4. قابلیت نام گذاری
  5. حافظه توأم بصری- کلامی

دکتر وکسلر دو آزمون دیگر نیز برای اندازه‌گیری طراحی کرد یکی از آنها مقایس بزرگسالان وکسلر (WAIS) است. نسخه فعلی تست بزگسال وکسلر که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد شامل ده زیرمجموعه اصلی و پنج زیرمجموعه جایگزین است. همچنین آزمون وکسلر چهار (WAIS-IV) در چهار حوزه اصلی نمره را تعیین می‌کند. در دهه ۱۹۶۰ میلادی اجرای تست وکسلر از تست استنفورد – بینه پیشی گرفت. امروزه هم تست هوش وکسلر بیشترین استفاده را در بین نوجوانان و بزرگسالان دارد. بازه سنی در تست وکسلر بزرگسالان از ۱۶ تا ۹۰ سال و ۱۱ ماه را در بر می‌گیرد.

دیگری مقیاس پیش‌دبستانی وکسلر (WPPSI) که برای کودکان سنین ۳ تا ۷ سال مناسب‌ سازی شده است. آزمون هوش وکسلر برای سنجش نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان در زمینه هوش و توانایی ذهنی و شناختی آنان به کار می‌رود. همچنین آزمون، کودکان هم‌سن و سال را با هم مقایسه می‌کند

  • تست هوش ریون

آزمون ماتریس های پیشرونده ریون (که عمدتا آن را ماتریس های ریون می گویند) یا به اختصار RPM، مجموعه تست های غیر-زبانی (verbal) از ابزارهای رایج اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است. که معمولا در زمینه های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. ماتریس های پیشرونده استاندارد:

    این نوع آزمون، اصلی ترین حالت ماتریس ها است که در سال ۱۹۳۸ منتشر شد.

    دفترچه سوال این نسخه شامل پنج مجموعه (A-E) است که هرکدام ۱۲ آیتم دارند (برای مثال A1 تا A12) و این آیتم ها به تدریج سخت تر می شوند که به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم ها با رنگ مشکی و با پس زمینه سفید مشخص شده اند.

  2. ماتریس های پیشرونده رنگی:

    برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله، افراد بالغ و افرادی که محدودیت فیزیکی و ذهنی دارند، طراحی شده.

    این آزمون شامل دو مجموعه A و B با ماتریس های استاندارد به اضافه ۱۲ آیتم قرار داده شده در میان دو مجموعه با عنوان Ab است. بیشتر آیتم ها با زمینه رنگی مشخص شده اند تا آزمون از لحاظ بصری برای پاسخ دهندگان محرک باشد. با این وجود برخی از آیتم های بخش B به صورت سیاه و سفید مشخص شده اند. بر این اساس اگر این موضوع انتظارات آزمون گیرنده را برآورده سازد، مجموعه های C، D و E ماتریس های استاندارد راحت می شود.

  3. ماتریس های پیشرونده پیشرفته:

    نوع پیشرفته از ماتریس ها شامل ۴۸ آیتم است که به صورت یک مجموعه ۱۲ تایی (مجموعه ۱)، و مجموعه ۳۶ تایی دیگری (مجموعه ۲) معرفی شده اند.

    آیتم ها دوباره به صورت زمینه سیاه و سفید با رنگ مشکی طراحی شده اند که سطح دشواری سوالات به تدریج افزایش پیدا می کند. این آیتم ها مناسب افراد بزرگسال و افرادی است که سطح بالایی از هوش عمومی را دارند. علاوه بر این، نوع آزمون های موازی ماتریس های پیشرونده رنگی و استاندارد در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است.

 
  • تست هوش آدمک گودیناف

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenough  است. در سال ۱۹۲۰ در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود. در فرانسه نیز دکتر فای(Fay) در این زمینه کار کرده است.

این آزمون را زمانی به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم. علاوه بر این، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند. برای هر یک ازاجزا آدمک در صورتی که توسط کودک ترسیم شده باشد یک نمره منظور میشود.

  • تست هوش کتل

تست ۱۶ عامل شخصیت کتل توسط ریموند کتل طراحی شده است. ریموند کتل، روانشناس انگلیسی، در تحقیقات خود متوجه شد كه تغییرات در شخصیت انسان را می توان با استفاده از یك روش آماری شناخته شده به عنوان تحلیل عاملی با مدلی كه دارای شانزده متغیر (ویژگیهای شخصیتی) است، توضیح داد. پس از این کشف، وی به ساخت و ترویج پرسشنامه ۱۶PF پرداخت. این تست شامل ۱۷۸ جمله در مورد فرد است.

 به طور کلی بیشترین کاربرد تست شخصیت کتل درانتخاب شغل و رشته، انتخاب پرسنل و استخدام، مداخلات درمانی، مشاوره ازدواج برای پیش بینی سازگاری و رضایت از ازدواج و مشاوره تحصیلی می باشد.

ست هوش IQ کتل (Cattell) استانداردترین تست هوش تصویری نسبت به تست های مشابه نظیر تست هوش ریون (Raven) می باشد. این تست هوش  یک آزمون بین المللی است که هوش غیر کلامی را سنجیده و از اعتبار و روایی بالایی بر خوردار است.
فرم دوم هوش کتل اندکی دشوارتر است و با استفاده از این فرم می توانید مقدار دقیق هوش خود را بسنجید.

  1. مقیاس ۱: (فرم A و B) برای کودکان ۴ تا ۸ سال و افرادی که معلولیت ذهنی دارند.
  2. مقیاس ۲: (فرم A و B) برای کودکان ۸ تا ۱۴ سال و همین طور افراد بزرگسال معمولی
  3. مقیاس ۳: (فرم A و B) برای نوجوانان ۱۴ به بالا و همین طور بزرگسالان باهوش
  • تست هوش چندگانه گاردنر

تست هوش چندگانه گاردنر نشان می دهد که دیدگاه های روانسنجی سنتی نسبت به سنجش هوش بسیار محدود است. گاردنربرای اولین بار در کتاب خود در سال ۱۹۸۳ با عنوان “چارچوب های ذهن: نظریه هوش چندگانه” نظریه خود را تشریح نموده و در آنجا اظهار می دارد که همه افراد انواع مختلفی از هوش را دارند.

گاردنر ابتدا هشت هوش را مطرح نموده اما پس از آن هوش هستی شناختی را نیز پیشنهاد می کند. تستی که ای سنج برای ارزیابی هوش چندگانه انتخاب نموده است آخرین نسخه پرسشنامه استانداردی می باشد که توسط والتر مک کنزی تهیه شده است.

تست هوش گاردنر یک آزمون هوش چندگانه است که با استفاده از آن می توانید ۹ جنبه مختلف هوش خود را ارزیابی کنید:

  1. هوش موسیقیایی
  2. هوش منطقی ریاضی
  3. هوش طبیعت گرا
  4. هوش هستی شناسی
  5. هوش بین فردی
  6. هوش بدنی جنبشی
  7. هوش تجسمی
  8. هوش کلامی/زبانی 
  9. هوش درون فردی

تست هوش گاردنر آزمون بسیار پرطرفداری در سراسر جهان است. این تست بیش از اینکه یک آزمون هوش باشد، تست استعدادسنجی است. در زیر بیشترین کاربردهای تست هوش گاردنر را می آوریم:

  •  انتخاب شغل :آگاهی از توانایی ها و ویژگی های برجسته برای انتخاب شغل مناسب
  •  مشاوره تحصیلی: انتخاب رشته با توجه به استعدادها و ویژگی های بارز
  • مدیریت کارکنان: غربالگری و مدیریت بهتر پرسنل بر اساس توانایی ها و استعدادها
  • خودشناسی: آگاهی از قابلیت های فردی خود برای داشتن  زندگی بهتر و سنجیده تر
  •  مطالعات و پژوهش ها:  بررسی های علمی و کشف تاثیر انواع هوش بر سایر ویژگی ها

سوالات متداول در زمینه تست هوش

تست هوش یک روش ارزیابی است که برای سنجش توانایی‌های شناختی و تعیین بهره هوشی طراحی شده است. این آزمون‌ معمولاً شامل مجموعه‌ای از سؤالات یا کارهایی است که توانایی‌های مختلف مانند حل مسئله، استدلال منطقی، حافظه و درک کلامی را ارزیابی می‌کند.

IQ مخفف ضریب هوش است و نوعی نمره استاندارد است که نشان می دهد یک فرد از گروه همسالان خود چقدر بالاتر یا پایین تر از توانایی ذهنی خود قرار دارد. ضریب هوشی (IQ) یک نمره کل است که از مجموعه ای از آزمون ها یا خرده آزمون های استاندارد شده به دست می آید که برای ارزیابی هوش انسان طراحی شده اند. مخفف “IQ” توسط روانشناس ویلیام استرن برای اصطلاح آلمانی Intelligenzquotient ابداع شد.

۷ سالگی به بعد بهترین سن برای انجام آزمون هوش کودکان است.اما باید بدانید از سن ۳ سالگی امکان انجام تست هوش وجود دارد.

اصلی ترین هدف تست هوش پیش بینی موفقیت تحصیلی در افراد می باشد. برنامه ریزی مدارس و موسسات آموزشی برای آموزش بهتر دانش آموزان و دانشجویان. اطلاع خانواده از توانایی تحصیل کودک و برنامه ریزی برای زندگی بهتر . آزمون های هوشی کمک کننده در تشخیص اختلال یادگیری، ضعف توجه و تمرکز، اختلال حافظه و یکسری موارد دیگر است. آزمون های هوشی موفقیت کاری افراد را در شغل هایی که بیشتر به تفکر نیاز دارند پیش بینی می کند. یک آزمون عصب شناختی در نیروی انسانی و HR محسوب می شود. تست های هوشی عموماً توانایی تفکر انتزاعی را مشخص می کند . ( تفکر انتزاعی یعنی توانایی های بازآفرینی اتفاقات و راه حل ها در ذهن بدون اتفاق عملی ).  تست هوش برای تشخیص مشکلات شناختی به کار می رود . تست هوش می تواند مشخص کند چه شغل هایی برای افراد مناسب است . شغل هایی با تفکر انتزاعی بیشتر یا با تفکر عملی بیشتر.