5 مورد از ویژگی‌های شخصیتی در کودکان

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان؛ کودکان مختلف شخصیت‌های مختلفی دارند و سر کردن با هر کدام روش خاص خود را دارد. اما همان‌طور که شخصیت ما بزرگ‌ترها به دسته‌هایی کلی تقسیم شده است، شخصیت کودکان نیز طبقه‌بندی خاص خودش را دارند که ما در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع مختلف ویژگی‌های شخصیتی در کودکان کدامند؟

انواع مختلف ویژگی‌های شخصیتی در کودکان را می‌توان با توجه به ویژگی‌های کلی شخصیتی طبقه‌بندی کرد. روانشناسان با توجه به تحقیقاتی که دراین زمینه انجام شده است، یک دسته‌بدی کلی برای ویژگی‌های شخصیتی در کودکان ارائه کرده اند.

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان به صورت زیر هستند:

۱. وظیفه شناسی

این ویژگی توسط کسی مشخص می‌شود که بسیار دقیق و مسئولیت‌پذیر است و کاری که به او محول می‌شود را به بهترین نحو و با رضایت انجام می‌دهد. چنین کودکانی ترجیح می‌دهند نظارت کمتری بر کارهای آن‌ها صورت بگیرد.

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان

۲. سازگاری

از ویژگی های بارز افراد این گروه اجتماعی بودن، تعاملات و برخوردهای مثبت اجتماعی‌ست. هنگام کار در یک گروه برای کمک به دیگران کار کرده و با آن‌ها در هر کاری همکاری می‌کنند. همچنین بیشتر اوقات محبت خود را به راحتی نشان می‌دهند.

۳. علاقه‌مندی به تجربه‌های مختلف

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی در کودکان، علاقه‌مند بودن به تجربه‌های مختلف است. فردی که مایل به تجربه کردن چیزهای جدید است انعطاف پذیر، خلاق، کنجکاو و ماجراجو می‌باشد. این افراد دوست دارند ذهن و حس خود را تحریک کنند و از چیزهای مختلف مانند هنر، موسیقی، مزه کردن غذاهای عجیب و غریب و مطالعه لذت می‌برند. آن‌ها با رویکرد باز و خلاقانه، در زندگی روزمره خود، با دیدن چیزهای تازه و جدید به وجد آمده و از هر یک ایده می‌گیرند.

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان

۴. روان رنجوری

افراد این گروه تمایل دارند صفات منفی مانند احساس گناه، عصبانیت، اضطراب، استرس و افسردگی را به طور مرتب از خود بروز دهند و کنار آمدن با زندگی روزمره برایشان دشوار است. افرادی که دارای سطح بالایی از روان رنجوری هستند معمولاً به استرس واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند و همچنین تمایل دارند یک موقعیت را تهدیدآمیز و دشوار توصیف کنند. به طور کلی چنین افرادی دیدگاهی منفی نسبت به اتفاقات دارند.

۵. برونگرایی و درونگرایی

برونگرایی و درونگرایی یکی از آشناترین ویژگی‌های شخصیتی در کودکان است. برونگراها معمولاً افرادی هستند که سطح انرژی بالایی دارند و از بودن در کنار مردم لذت می‌برند. برخلاف افراد درونگرا که دوست دارند خودشان باشند. ديدگاه اكثر مردم اين است كه افراد برونگرا افرادی هستند که بسیار اجتماعی بوده و شاید هم پر حرف باشند. در واقع این طور نیست. افراد برونگرا ممکن است بسیار خجالتی و کم‌حرف باشند اما انرژی مورد نیاز برای روحشان را از طریق جمع‌های خانوادگی و دوستان تامین می‌کنند. برعکس، افراد درونگرایی هم وجود دارند که ارتباط قوی‌ای به انسان‌های دیگر برقرار می‌کنند و بسیار اجتماعی هستند، اما در حالت کلی ترجیح می‌دهند در تنهایی خودشان بمانند.

چگونه والدین می‌توانند با شخصیت‌های مختلف فرزند خود سازگار شوند؟

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان مختلف بسیار متفاوت است. قدرت یک کودک می‌تواند نقطه ضعف کودک دیگر باشد. نکته اصلی شناسایی ویژگی‌های خاص، تفاوت‌های موجود در شخصیت کودک و درک آن‌هاست. والدین باید بدانند که چگونه کودک را به روشی درست و همسو با ویژگی‌های خاص او پرورش دهند و سعی کنند پدر و مادری پاسخگو باشند.

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان | چند نکته که والدین می‌توانند برای ایجاد این سازگاری استفاده کنند:

۱. شخصیت فرزند خود را بخوانید و درباره‌ی آن مطالعه کنید

درباره کودک و نحوه تعامل او با دیگران مطالعه کنید. کودک خود را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید کودک شما جسور، خجالتی، درونگرا یا برونگراست. سعی کنید نوع فعالیت‌های فرزندتان را بشناسید. سطح انرژی، تحمل نسبت به ناامیدی و واکنش آن‌ها در برابر تغییرات را درک کنید. همه این پاسخ‌ها راهنمایی برای ارزیابی صفات کودک شما خواهد بود.


می‌توانید بخوانید: ۴ خطای بزرگ در تربیت کردن کودکان و آموزش انضباط


۲. از منحصر به فرد بودن آن‌ها قدردانی کنید

برای والدین سخت است که بپذیرند فرزندشان با آن چه انتظار داشتند متفاوت باشد. مثلا پدر و مادر‌ کودکی دوست دارند فرزندشان تنیس را دوست داشته باشد اما کودک ممکن است کتاب خواندن را ترجیح دهد. به همین ترتیب، اگر فرزند شما صفات و معایب شما را به ارث نبرده باشد، ممکن است شما دائماً با هم اختلاف داشته باشید. هرگونه تصور قبلی و احتمالی را کنار بگذارید و شخصیت آن‌ها را همان‌طور که هست بپذیرید. بعضی از رفتارها ممکن است چالش برانگیز باشد، اما پذیرفتن این مهم و کار با عشق و قدردانی بر روی آن‌ها مهم‌ترین چیز است.

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان

۳. به آن‌ها نشان دهید که همراهشان هستید

گاهی اوقات، ویژگی‌های شخصیتی کودک می‌تواند ناامید کننده باشد. کودک شما ممکن است از انجام کارهای مختلف لذت ببرد اما شما عاشق کارهای روزمره هستید. قدم برداشتن و مشاهده مسائل از دیدگاه فرزندتان بسیار مهم است. نشان دادن همدلی نسبت به چیزهایی که فرزندتان دوست دارد یا دوست ندارد و یافتن راه‌های سازگاری و راه حلی برای جلوگیری از هرگونه تعارض احتمالی، می‌تواند به بهتر کردن ارتباط شما با فرزندتان کمک کند.

۴. نیازهای خود را از نیازهای فرزندتان جدا کنید

نیازهای شما ممکن است با آنچه فرزند شما می خواهد متفاوت باشد. به عنوان مثال ، شما و همسرتان ممکن است بیرون رفتن و معاشرت را دوست داشته باشید ، اما کودک شما ترجیح می دهد در خانه بماند. سبک والدین خود را تنظیم کنید تا مرزهای سالم را تعیین کنید و فرزند خود را به عنوان فردی با پسندیدن و دوست نداشتن متفاوت ببینید.

ویژگی‌های شخصیتی در کودکان

نتیجه بررسی‌های ویژگی‌های شخصیتی در کودکان که توسط محققان انجام شده، این بوده است که کودکان با ویژگی‌ها و شخصیت‌های مختلفی زاده می‌شوند و هر کدام منحصر به فرد هستند. وظیفه‌ی شما پدر و مادر عزیز این است که نقاط قوت کودکان خود را شناخته و آن‌ها را تقویت کنید. همچنین سعی در رفع نقاط ضعف آن‌ها بکنید. از همراهی شما عزیزان متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.