افزایش اعتمادبنفس کودکان، 10 راهکار ساده

افزایش اعتمادبنفس کودک آسان است. خوب نیست به عنوان والدین صرفا سرپرستی کودکمان را به عهده بگیریم و فقط نیازهای او را برآورده کنیم. ما به عنوان پدر و مادر وظیفه مهارت آموزی داریم. مهارت هایی که تا آخر عمر با کودکان همراه خواهد بود و باعث می شود مسئولیت زندگی را بیاموزند و هر شکست کوچکی آنها را ناامید نکند. این یعنی اعتماد بنفس، برای اینکه کودکانی با اعتماد بنفس بالا داشته باشید، با کودک شید همراه شوید.

میزان خودکشی نوجوان رو به افزایش است. از هر ۵ دانشجو یک نفر از سختی های دوران دانشجویی و تحصیل شکایت می کند. به همین دلیل تقویت اعتماد به نفس فرزندتان بسیار ضروری است.

اعتماد به نفس از احساس شایستگی ناشی می شود. یک کودک با اعتماد به نفس نیاز به درک مثبت و واقع بینانه از توانایی های خود دارد. این احساس ناشی از دستاوردهای بزرگ و کوچک است. سخنان دلگرم کننده والدین می تواند به افزایش اعتماد به نفس کودک کمک کند، به خصوص زمانی که به تلاش ها یا توانایی های خاص فرزندتان اشاره می کنید.

۱۰ نکته برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش اعتمادبنفس کودکان

۱. فرزند خود را دوست داشته باشید

دوست داشتن ساده و مهمترین چیزی است که می توانید به فرزند خود بدهید. کودک شما باید احساس کند پذیرفته شده و دوست داشتنی است، دوست داشتن ابتدا از خانواده شروع می شود و در گروه های دیگر مانند دوستان، همکلاسی ها، تیم های ورزشی و جامعه گسترش می یابد. اگر تاکنون فریاد زده اید یا نادیده گرفته اید یا برخی از اشتباهات والدینی را مرتکب شده اید، همین حالا کودک خود را در آغوش بکشید و به او بگویید که متأسف هستید و او را دوست دارید. عشق بی قید و شرط بنیادی محکم برای افزایش اعتمادبنفس ایجاد می کند.

۲. در جایی که لازم است تشویق کنید

مهم این است که فرزند خود را تشویق کنید و بازخورد مثبت بدهید زیرا کودکان، به ویژه خردسالان، ارزش و دستاوردهای خود را با آنچه شما فکر می کنید اندازه گیری می کنند. اما در ستایش خود واقع بین باشید. اگر کودکی در کاری ناکام ماند و یا در مهارت خاصی استعدادی نشان نداد، تلاشش را ستایش کنید، اما غیرواقعانه نتیجه را ستایش نکنید. به فرزند خود اطمینان دهید که همه افراد ممکن است اشتباه کنند. به او بگویید که بعضی از کارها تلاش و تمرین مکرر می خواهد.

۳. آموزش دهید اهداف واقعی را تعیین کنند

وقتی فرزند شما ورزش فوتبال را شروع می کند، برای او خوب است که فکر کند سرانجام در تیم المپیک قرار می گیرد. اما اگر او نتواند در تیم مدرسه عضو شود و هنوز هم فکر کند که او بازیکنی در حد و اندازه المپیک است، پس باید به اهداف واقعی تری توجه کند. فرزند خود را راهنمایی کنید تا اهداف معقولی را برای کمک به جلوگیری از احساس ناکامی تعیین کند. اگر هدف او بلند است، اهداف کوتاه مدت و قابل دستیابی برایش تعیین کنید.

۴. الگویی برای عشق به خود باشید

قبل از اینکه بتوانید به فرزندتان یاد دهید که خود را دوست داشته باشد باید خود را دوست داشته باشید. می توانید با انجام پاداش و ستایش از خود در هنگام انجام کار خوب الگو باشید. این که آیا شما یک ماراتن را برده اید، در محل کار درجه کسب کرده اید یا یک مهمانی شام موفق را برگزار کرده اید، فرقی نمی کند. موفقیت های خود را در کنار فرزندان خود جشن بگیرید. در مورد مهارت ها و استعدادها و تلاش های لازم برای رسیدن به آن دستاوردها صحبت کنید.

۵. انعطاف پذیری را آموزش دهید

هیچ کس در همه زمان ها موفق نمی شود. اشکالات و شکست ها و انتقادها به وجود خواهند آمد. از این موانع به عنوان تجربیات یادگیری تعبیر کنید نه به عنوان ناکامی یا ناامیدی. مهم است که به جای گفتن “اوه” یا “نباید احساس بدی داشته باشی”، احساسات فرزندتان را درک کنید. این به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که به احساسات خود اعتماد کنند و آنها را به اشتراک بگذارند. در این حالت کودکان یاد می گیرند که مشکلات عادی و بخشی از زندگی است و می توان آنها را مدیریت کرد. اگر فرزند شما در امتحان ضعیف عمل می کند، با ترحم او را خسته نکنید و به او نگویید که او استعداد ندارد. درعوض، در مورد اینکه چه کاری او می تواند برای بهتر شدن برای دفعه بعد انجام دهد، صحبت کنید.

۶. استقلال و ماجراجویی را آموزش دهید

کودکان خودباور حاضرند بدون ترس از شکست چیزهای جدیدی را امتحان کنند. فرزندان کوچکتر را، شما باید از دور نظارت کنید. موقعیت هایی را تنظیم کنید که او بتواند کارهایی را برای خودش انجام دهد و اطمینان حاصل کند که شرایط امن است. به عنوان مثال، آموزش دهید که چگونه یک ساندویچ درست کند و سپس به او اجازه دهید آن را به تنهایی امتحان کند، بدون اینکه دخالت کنید. نوآوری ها را تشویق کنید. سفرها و مسافرت های روزانه و انفرادی، سرگرمی های جدید، تعطیلات و مسافرت با هم تیمی یا همکلاسی ها، همگی می توانند افق فرزند شما را گسترش داده و اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهند.

۷. افزایش اعتمادبنفس کودک با تشویق ورزش

نه فقط در پسران، ورزش هم به دختران و هم پسران کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. آنها می آموزند که می توانند تمرین کنند، بهبود ببخشند و به اهداف خود برسند. مزایای دیگر ورزش عبارتند از: آنها یاد می گیرند نقاط قوت خود را بشناسند، نقاط ضعف خود را بپذیرند یا تقویت کنند، با شکست روبرو شوند، دایره دوستان خود را گسترش دهند و کار تیمی را یاد بگیرند.

۸. شور و اشتیاق کودک را تشویق کنید

بعضی اوقات حتی زمانی که کودکان فعالیتی را آغاز می کنند و در آن حرفه ای نیستند آنها را تشویق کنید. اگر علاقه پسرتان در نوازندگی گیتار در یک گروه است. شور و شوق ابتدایی هر فعالیتی می بایست تشویق شود و شکست های های ابتدایی باید نادیده گرفته شوند.

۹. قوانینی تنظیم کنید و سازگار باشید

کودکان وقتی می دانند که مسئولی وجود دارد و چه انتظاری از او دارد، اعتماد به نفس بیشتری دارند. حتی اگر فرزند شما تصور کند که قوانین شما خیلی سخت است، وقتی تصمیم می گیرید و به طور مداوم آنها را اجرا کنید، اعتماد به نفس  بیشتری دارد. هر خانواده به تناسب فرهنگ و سن کودک قوانین مختلفی می تواند وضع کند. قوانین را در خانواده خود روشن و شفاف بیان کنید. یادگیری و پیروی از قوانین، احساس امنیت و اطمینان را به کودکان می دهد. هرچه کودکان بزرگتر می شوند، ممکن است بیشتر به قوانین و مسئولیت ها احترام بگذارند.

۱۰. تقویت مهارت های ارتباطی

اعتماد به نفس در روابط برای افزایش اعتماد به نفس کودکان مهم است. مهمترین رابطه اولیه، رابطه دوست داشتنی والدین و فرزند است. اما با گسترش دایره اجتماعی فرزندتان، به او کمک کنید تا بفهمد اعمال وی بر دیگران چه تأثیری دارد و اقدامات شخص دیگری روی او چه تأثیری می گذارد. به عنوان والدین، ​​وظیفه شما نیست که هر مشکلی را برطرف کنید، بلکه بیشتر به کودک خود یاد دهید که دلسوزی، مهربانی، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری را یاد بگیرد.


منبع: workingmother

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.