زایمان طبیعی؛ زایمان طبیعی چگونه است؟

زايمان طبيعی، زايمان بدون استفاده از دارو است، در عوض با استفاده از تكنيك هايي مانند آرامش و تنفس كنترل شده براي درد. برای بسیاری، زایمان طبیعی به معنای “شجاع” بودن نیست، بلکه به این معناست که زایمان را به عنوان یک رویداد طبیعی تلقی کنند. بسیاری این تجربه را علیرغم درد، توانمند و پاداش دهنده می دانند.

زایمان طبیعی روشی برای زایمان است که به طبیعت اجازه می دهد مسیر خود را طی کند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انجام زایمان بدون کمک داروها، از جمله مسکن هایی مانند اپیدورال.
  • استفاده از چند مداخله پزشکی مصنوعی مانند نظارت مداوم جنین یا اپیزیوتومی (زمانی که پرینه، ناحیه بین واژن و مقعد، بریده می شود تا جایی برای کودک در حین زایمان ایجاد شود).
  • اجازه دادن به زن که روند زایمان را رهبری کند و به هر طریقی که راحت باشد با آن برخورد کند.

 البته روش‌های زیادی برای مقابله و تحمل درد انقباض و شدت زایمان طبیعی وجود دارد. انتخاب روشی که فرزند خود را به دنیا می‌آورید یک تصمیم کاملاً شخصی است. برخی از زنان ترجیح می‌دهند از ابزارها و داروهای تسکین درد استفاده کنند یا سزارین را انتخاب می‌کنند. زنان دیگر احساس متفاوتی دارند و بیشتر از درد زایمان به فکر بی‌حسی اپیدورال هستند. این یک تصمیم کاملاً شخصی است و باید کاملاً آگاهانه و باید روش زایمان با در نظر گرفتن سابقه، سلامتی مادر و سلامتی کودک انتخاب شود.

زایمان طبیعی

روش‌های تسکین درد زایمان طبیعی

اگر زایمان طبیعی را به عنوان روش زایمان خود انتخاب کرده‌اید، باید در مورد چگونگی مدیریت درد این روش زایمان فکر کنید. لازم به یادآوری است که زایمان برای بدن یک عملکرد کاملاً طبیعی‌ست. اگرچه بیشتر خانم‌ها در بیمارستان و زیر نظر پزشک زایمان می‌کنند، اما بارداری و زایمان با هر مسئله پزشکی بسیار متفاوت است. به این دلیل که بارداری و زایمان یک بیماری نیست، بلکه یک روش و اتفاق کاملا طبیعی در بدن انسان است.

درد زایمان به هیچ درد دیگری شباهت ندارد. اگر قبل از این که موعد زایمان شما فرا برسد، احساس درد کنید، باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که بدن شما می گوید چیزی در این جا درست نیست. اما درد در هنگام زایمان نشانه‌ای از کار بدن زن در روند زایمان است. درد زایمان طبیعی دردی نیست که بتوان با آن مبارزه کرد، بلکه باید با آن کنار آمد.

زایمان طبیعی

تنفس؛ یکی از بهترین راه‌های کنترل درد زایمان طبیعی

تنفس که به عنوان تمرینات لاماز نیز معروف است، یکی از پرکاربردترین و موثرترین روش‌های کنترل درد در زایمان طبیعی‌ست. اصلی که پشت تمرینات لاماز قرار دارد این است که شما از طریق انقباضات نفس می‌کشید و ریتم انقباضات خود را پیش می‌گیرید. در کلاس‌های آموزشی قبل از زایمان شما یاد می‌گیرید که چگونه از طریق انقباض نفس بکشید. نفس کشیدن از طریق انقباضات می‌تواند درد شما را تا حد زیادی کاهش دهد و به شما کمک کند احساس کنترل بیشتری بر زایمان خود داشته باشید.

علاوه بر تسکین درد زایمان هنگام تولد کودک به وسیله‌ی تنفس، روش‌هایی برای تحمل بهتر درد زایمان طبیعی نیز وجود دارد:

  • پیاده‌روی در نزدیکی زمان زایمان
  • استحمام و دوش گرفتن
  • ورزش کردن
  • سایر تمرینات که در کلاس‌های آموزش زایمان

زایمان طبیعی

همچنین این نوع زایمان فواید بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، حفظ اندام شماست. چرا که بعد از انجام زایمان،‌با ورزش کردن، مراقبت و داشت رژیم غذایی مناسب، می‌توانید به اندام قبل خود و حتی اندامی بهتر بازگردید.

چرا زنان زایمان طبیعی را انتخاب می کنند؟

زنان با حاملگی های کم خطر ممکن است این روش را را برای جلوگیری از خطرات احتمالی داروها انتخاب کنند. داروهای ضد درد می توانند:

  • عامل پایین آمدن فشارخون
  • کاهش یا تسریع زایمان
  • ایجاد تهوع
  • احساس کنترل را برای مادران سخت کند

آنها همچنین ممکن است زایمان طبیعی را انتخاب کنند تا با تجربه زایمان ارتباط بیشتری داشته باشند و به آنها کمک کند که مسئولیت زایمان خود را احساس کنند.

در هنگام زایمان طبیعی چه اتفاقی می افتد؟

مدیریت درد در حین زایمان برای هر مادری می تواند متفاوت باشد. بسیاری سعی می کنند با هدایت انرژی و تمرکز ذهن خود بر روی چیز دیگری درد را کنترل کنند.
دو روش رایج زایمان عبارتند از:

تکنیک Lamaze:

این روش می آموزد که زایمان یک فرآیند طبیعی، طبیعی و سالم است. اما مخالف استفاده از داروهای ضد درد نیست و زنان را تشویق می‌کند تا بر اساس آنچه برایشان مناسب است تصمیم بگیرند.

روش برادلی:

این روش بر رویکرد طبیعی به تولد و مشارکت فعال مربی زایمان تأکید دارد. از مصرف داروها خودداری می شود مگر اینکه به طور مطلق نیاز باشد. همچنین بر تغذیه خوب و ورزش در دوران بارداری و تکنیک های تمدد اعصاب و تنفس عمیق برای مقابله با زایمان تمرکز دارد. کلاس ها والدین را برای عوارض یا موقعیت های غیرمنتظره مانند سزارین اورژانسی آماده می کند.

راه های طبیعی دیگر برای کنترل درد در حین زایمان عبارتند از:

  • یوگا
  • مراقبه
  • پیاده روی
  • ماساژ یا ضد فشار
  • تغییر موقعیت (راه رفتن، دوش گرفتن، تکان دادن یا تکیه دادن به توپ های زایمان)
  • گرفتن حمام یا دوش
  • غوطه ور شدن در آب گرم یا جکوزی
  • حواس پرتی از طریق فعالیت ها برای از بین بردن تمرکز از درد
  • گوش دادن به موسیقی آرامش بخش
  • تصویرسازی بصری

خطرات زایمان طبیعی چیست؟

به طور کلی زایمان طبیعی در بارداری کم خطر بسیار ایمن است. اما اگر زنی از توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیروی نکند یا در صورت نیاز از مداخله پزشکی امتناع کند، می تواند خطرناک باشد.

برای سلامتی شما و کودکتان بسیار مهم است که در صورت بروز عوارض، با گزینه های دیگر مشکلی نداشته باشید. در مواقع اضطراری، دریافت نکردن کمک پزشکی می تواند زندگی شما و نوزادتان را در معرض خطر جدی قرار دهد.

این که از زایمان طبیعی بترسید، امری طبیعی‌ست. حتما در ذهنتان ترس‌هایی از زایمان نقش بسته‌اند. شما می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی “۵ مورد از ترس های دوران بارداری و زایمان” راه‌حل این ترس‌ها را مطالعه کنید.

از این که با ما همراه بودید، متشکریم. مراقب خودتان و کوچولوی دوست‌داشتنی‌تان باشید:)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − نه =