تایم لاین رشد دندان در کودکان

حتی قبل از تولد، جوانه های کوچکی از دندان در زیر لثه های کودک رشد می کنند. سوال درست این است که چه زمانی دندان های شیری شروع به ظاهر شدن می کنند؟

نوزادان باهم متفاوت هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که این یک راهنمای کلی است. کاملاً طبیعی است که کودکان اولین دندان خود را در بین چهار ماهگی تا اواخر ۱۵ ماهگی نشان دهد. حتی دیده شده است که نوزاد حتی با دندان به دنیا آمده باشد! لازم به یادآوری است که اگر کودک شما زودرس به دنیا بیاید یا وزن کمی داشته باشد، دندان های او دیرتر ظاهر می شود.

رشد دندان در کودکان – نوزادی

تایم لاین رشد دندان در کودکان

پنج ماهگی (معمولاً بین چهار تا هفت ماهگی)

در این زمان ظاهر شدن دندان شروع می شود. ممکن است در جایی که دندان های جدید قرار است ظاهر شود، لثه های کودک شما متورم و قرمز باشد. او ممکن است بیش از حد معمول چیزها را بجود. برخی از نوزادان دندان درآوردن را دردناک تجربه می کنند و برخی دیگر این درد را ندارند، اما کودک شما معمولا ناآرام است. در این حالت احتمالاً باید نوازش زیادی به کودک بدهید.


آیا می دانید؟ به محض اینکه اولین دندان کودک شما از ظاهر شود، باید مسواک زدن را آموزش دهید؟


شش ماهگی (معمولاً بین ۵ تا ۱۰ ماهگی)

اولین دندان های کودک شما معمولاً از پایین و وسط ظاهر می شود. به این دندان های دوگانه ی مرکزی پایین گفته می شود. این دو دندان تقریباً در یک زمان ظاهر می شوند.

دندان های دوگانه ی مرکزی پایین

نکته سریع: برخی از نوزادان با حلقه ی دندان درد کمتری تجربه می کنند و راحت هستند. این حلقه ها یا به اصطلاح دندان گیرها برای کودک شما بی خطر است و می تواند انواع مختلف آنها را داشته باشید.

پس از آن دو دندان میانی کودک شما در قسمت بالا (دندان های دوگانه فوقانی مرکزی) ظاهر می شود.

نکته سریع: هنگامی که کودک شما شش ماه را رد کرد، می توانید غذاهای سرد را مستقیماً از یخچال به او بدهید تا آرامش بیشتری داشته باشد. میوه و سبزیجاتی مانند موز سرد و خیار را امتحان کنید.

هفت ماهگی (معمولاً بین ۶ تا ۱۲ ماهگی)

دندان های بالایی کودک شما درست در کنار دندان های وسطی (دندان های برش جانبی فوقانی) ظاهر می شوند. دندان های پایین هم درست کنار دندان های میانی پایین (دندان های برش جانبی پایین) پس از آن ظاهر می شوند.

رشد دندان در کودکان – کودک نوپا

۱۴ ماهگی (به طور معمول بین ۱۲ تا ۱۹ ماه)

اولین دندان های آسیاب تقریباً همزمان و از پایین و بالا ظاهر می شوند. دندان مولر دندان های صافی در پشت دهان کودک شما هستند که غذا را خرد می کنند.

آیا می دانید؟ دندانهای شیری سفیدتر و روشن تر و کوچکتر از دندانهای دائمی هستند.

۱۸ ماه (به طور معمول بین ۱۶ تا ۲۳ ماه)

دندان های نیش یا ماسک کودک شما از بالا و پایین ظاهر می شوند. دندان های نیش، دندان های نوک تیزی هستند که برای پاره کردن غذا استفاده می شوند.

۲۶ ماه (معمولاً بین ۲۰ تا ۳۳ ماه)

دندان های بسیار عقب یا دندان های آسیاب دوم از لثه های پایین و بالا رشد می کنند.

دو و نیم تا سه سال

کودک شما دارای یک مجموعه کامل از ۲۰ دندان اصلی است که به آن دندان های شیری یا دندان های شیری نیز گفته می شود.

کودک پیش دبستانی

چهار سال

فک و استخوان های صورت کودک شما رشد می کنند تا بین دندان های شیری فاصله بین دندان های بزرگسال و دائمی ایجاد شود. اولین دندان های کودک شما معمولاً در حدود شش یا هفت سالگی شروع به ریزش می کنند و شروع به جایگزینی آنها می کنند. در بحث جایگزینی دندان های دائمی دختران معمولاً زودتر از پسران اولین دندان های خود را از دست می دهند و این دندان یکی از دندان های جلویی در پایین است که زودتر از همه می افتد.

اگر … کودک نوپای شما در اولین سال تولد خود هیچ نشانه ای از ظهور دندان را نشان نمی دهد، از متخصص کمک بخواهید. مدنظر داشته باشید که در رشد دندان ها تفاوت ذهای فردی زیادی دیده می شود.

فکر می کنید ممکن است کوچولوی شما دندان درآورد؟ علائم وی را بررسی کنید، و نکات بیشتری در مورد چگونگی آرامش دادن به دندان درآوردن کودک خود و کمک به او در بهبود احساساتش یاد بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.