راه‌های تحریک حواس کودکان 3 تا 6 ماه

راه‌های تحریک حواس کودکان ۳ تا ۶ ماه؛ کودک شما تا وقتی که به سن ۳-۶ ماهگی می‌رسد، می‌تواند ببیند، بشنود، بو کند و احساس کند! شما به عنوان والدین فرزند خود باید تلاش کنید تا تحریک حواس کودکان به بهترین نحو انجام شوند تا دلبند شما به درستی رشد کرده و با محیط اطراف خود به خوبی سازگاری داشته باشد.

شاید تصور کنید کوچولوی شما، برای این که بتواند چیزهای مختلف را حس کند و بفهمد، بسیار کوچک است. اما اگر به شما بگوییم چنین نیست چه می‌کنید؟ دانش ثابت کرده است که برخی از نوزادان حتی در بدو تولد نیز حس لامسه و شنوایی را به طور کامل دارند. سایر حواس مانند حس بینایی و بویایی نیز با سرعتی بیشتر از آن‌چه بسیاری از ما تصور می‌کردیم، رشد می‌کنند.

در اینجا چند فعالیت برای تحریک حواس کودکان شما در این دوران حیاتی آورده شده است:

۱. تحریک حواس کودکان در حس بینایی

تحریک حواس کودکان

  • اطمینان حاصل کنید که محلی که برای کودک خود در نظر گرفته‌اید دارای رنگ‌ها و الگوهای پررنگ و واضح است. نوزادان در این سن به سمت چیزهای روشن جذب می‌شوند و این موضوع رشد بصری آن‌ها را تقویت می‌کند. می‌توانید یک گهواره رنگارنگ، کاغذ دیواری طرح‌دار و رنگی برای دلبند خود تهیه کنید.
  • هنگام تکان دادن کودک خود روی گهواره یا در آغوشتان، او را به حالتی قرار دهید تا بتواند چیزهای مختلف را ببیند. این کار باعث می‌شود تا چشمانش با اجسام و محل‌های مختلفی که در اطرافش قرار دارد آشنا شود.
  • برای نوزادان در این سن، زمان خوبی برای شروع بازی هایی مانند peekaboo است. به این صورت که جلوی چشمان خودتان یا چشمان او را به آرامی می‌گیرید و بعد از برداشتن دستان خود، می‌گویید”دالی!!” . این کار به بهبود هماهنگی چشم و دستان کودک شما کمک می‌کند. چرا که می‌تواند حرکت دستان شما را به خوبی با چشمان یا دستانش دنبال کند.

۲. تحریک حواس کودکان در حس شنوایی

  • سعی کنید و در Motherese با کودک خود صحبت کنید. این حالت از صحبت کردن آرام و اغراق آمیز صحبت کردن است که حس امنیت و اعتماد نوزاد را به شما بیشتر می‌کند.
  • کودک خود را در این سن در معرض تن‌های صدا، سبک‌ها و اصطلاحات مختلف قرار دهید. او اکنون حس و حالات چهره و میزان صدای شما را تشخیص می‌دهد. او را در مکالمات خانوادگی خود مشارکت دهید تا صداهایی غیر از صدای شما را بشنود.

۳. تحریک حواس کودکان در حس لامسه

تحریک حواس کودکان

  • کودک خود را نزدیک خود نگه دارید. او عاشق این است که در آغوش شما نوازش شود. چون باعث می‌شود احساس راحتی و امنیت کند. البته در ماه‌های ابتدایی، کودک شما توانایی لمس همه‌چیز را ندارد به همین خاطر همه چیز را وارد دهان خود می‌کند تا جنس آن را کشف کند.
  • اطمینان حاصل کنید که هر روز تماس پوست به پوست با کودکتان توسط شما صورت می‌گیرد. این کار می‌تواند در هنگام شیردهی، خواباندن کودک یا هر زمان که به نظر می‌رسد کودک شما نیاز به راحتی بیشتری دارد، اتفاق بیفتد.
  • کودک خود را به آرامی ماساژ دهید. این امر نه تنها به بهبود گردش خون و رشد عضلات وی کمک می‌کند بلکه باعث ایجاد احساس خوبی در او می‌شود.

۴. تحریک حواس کودکان در حس بویایی

  • کودک شما حتی در حالی که تنها چند هفته از تولدش گذشته است، حس بویایی قوی‌ای دارد. اما بهتر است محصولاتی که برای بهداشت کودک خود استفاده می‌کنید را تا ۶ ماهگی تغییر ندهید.
  • از آن‌جا که کودک شما به خصوص بوی شیر مادر را دوست دارد، از استفاده از عطرهای قوی در این مدت خودداری کنید.
  • زمانی پوست کودک روی پوست شما قرار می‌گیرد، بهترین حس برای کودک شماست. نزدیک بودن به شما یعنی نزدیک بودن به بهترین عطر دنیا!

تحریک حواس کودکان

اکنون که برای تحریک حواس کودکان کوچک خود این ایده‌ها را مطالعه کردید،‌ می‌توانید به خوبی حواس دلبندتان را تحریک کنید و به او برای داشتن حواسی قوی کمک کنید! این ایده ها را در برنامه روزمره مراقبت از کودک خود بگنجانید و رشد حواس کودک خود را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.