نمودار رشد کودک و ذخیره‌ی اطلاعات جسمانی

نمودار رشد کودک؛ شما هنگامی که به گروهی از کودکان هم سن و سال نگاه می‌کنید، اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند رشد جسمانی آن‌هاست، این که هر کدام در چه وضعیت جسمی‌ای قرار دارند؟ تفاوت قد و وزن هرکدام با دیگری چقدر است؟ درست مثل بزرگسالان، همه افراد دارای قد و وزن‌های مختلفی هستند و تشخیص اینکه چه چیزی “طبیعی” است و چه چیز نه، کمی سخت است.

ژنتیک، مانند تغذیه، جنسیت، سطح فعالیت بدنی، شرایط پزشکی، هورمون‌ها، سبک زندگی و محیط زیست، تاثیر زیادی در تکامل و رشد کودک شما دارد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توانید بفهمید که کودک شما در محدوده وزن و قد سالم قرار دارد؟ راه حل این سوال شما، نمودارهای رشد در کودکان است! نمودارهای رشد که توسط پزشکان تهیه شده است، می‌تواند نگرانی شما را در مورد سلامتی و رشد کودک شما برطرف کند.

نمودار رشد کودک

نمودار رشد کودک چیست؟

از نمودار رشد برای اندازه‌گیری رشد کودک شما استفاده می‌شود. این نمودار، ابزاری‌ست که به شما کمک می‌کند نقاط عطفی را که کودک شما از آن عبور می‌کند یا در آن قرار می‌گیرد،‌ بشناسید و به شما امکان می‌دهد بفهمید رشد او در محدوده سالم است یا خیر.

مهم است که بدانیم در سرعت رشد دخترها و پسرها تفاوت‌هایی وجود دارد. به همین دلیل نمودارهای رشد جداگانه‌ای برای هر جنسیت وجود دارد که شما باید با توجه به جنسیت فرزند خود، جدول مناسب را برای او پیدا کنید.

نمودار رشد کودک چه چیزهایی را اندازه‌گیری می‌کند؟

نمودار رشد کودک از سه پارامتر مختلف برای اندازه‌گزی رشد و نمو کلی کودک شما استفاده می‌کند:

  • قد
  • وزن
  • دور سر

برای ارزیابی رشد کودک خود، باید این پارامترها را توسط متخصص اطفال یا به تنهایی اندازه‌گیری کنید. پس از اندازه‌گیری، این اعداد را در نمودار رشد کودک خود وارد کنید. این اعداد باید در یک بازه زمانی اندازه‌گیری شوند. این اندازه‌گیری‌ها نشان‌دهنده‌ی رشد یا عدم رشد کودک شما طبق نرخ رشد استاندارد مقایسه می‌شوند. همچنین توصیه می شود که این اعداد را با متخصص اطفال در میان بگذارید تا به شما کمک کند تا رشد کودک شما مطابق با منحنی استاندارد باشد.

نمودار رشد کودک

مرجع و منبع نمودار رشد کودک

سازمان بهداشت جهانی (WHO) نمودارهای رشد را منتشر می‌کند که رشد مطلوب برای کودکان و نوزادان سالم را توصیف می‌کند. همان طور که گفته شد رشد دخترها و پسرها در نمودارهای مختلف رشد اندازه‌گیری می‌شوند، زیرا هر یک در الگوهای مختلف و با سرعت‌های مختلفی رشد می‌کنند.

اگر منحنی رشد کودکمان از نمودار پیروی نکند، چه کنیم؟

اگر نوساناتی را در منحنی رشد کودک خود مشاهده کردید، مضطرب نشوید، این نوسانات این کاملا طبیعی است. چرا که کودکان در این سن همواره در حال رشد هستند و زمان‌بندی رشد هر کودک با دیگری متفاوت است.

با این حال، اگر پزشک شما متوجه شود که کودکتان با مرور زمان با منحنی خود مطابقت ندارد، روی کودک شما یک بررسی کامل انجام می‌دهد تا تشخیص دهد آیا چیزی از رشد مطلوب کودک شما جلوگیری می‌کند یا خیر.

نمودار رشد کودک


از دست ندهید! مراحل رشد کودک؛ برای رشد درست کودکمان چه کنیم؟


در صورت هر گونه نگرانی در مورد منحنی رشد کودک، همیشه بهتر است قبل از هر اقدامی یا تغییر در تغذیه، عادات خواب، فعالیت‌های بدنی و غیره، با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد آیا واقعا مشکلی در مسیر رشد کودک شما وجود دارد یا خیر. از همراهی شما سپاسگزاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.