مرکز تخصصی درمان وسواس، درمان قطعی وسواس فکری

چرا باید به مرکز تخصصی درمان وسواس مراجعه کنیم؟ اساسا چرا این روزها وسواس فکری عملی بسیار شایع است؟ وسواس فکری، داشتن فکری مزاحم است که برای فرد ایجاد آزار، ترس و ناراحتی می کند. افکاری مثل از دست دادن یکی از عزیزان یا پیش بینی حوادث بد برای خود و خانواده. معمولا افراد مبتلا به وسواس فکری در ذهن خود حالت های ناخوشایند را بررسی می کنند و باعث آزار خودشان می شوند. البته در بیشتر موارد وسواس فکری با وسواس عملی هم همراه می شود به این صورت که فرد برای فرار کردن از این افکار آزار دهنده، سعی می کند کاری را به صورت معین انجام دهد و در صورت بهتر نشدن، این کار را بارها و بارها انجام داده تا از نظر خودش وضعیت را به حالت نرمال بازگرداند.

اما نوع دیگر وسواس که وسواس عملی است و نسبتا شایع هم هست اختلالی است که باعث می شود فرد کارهایی را به صورت مکرر و بیش از حد تکرار کند. کارهایی مثل شستشوی مکرر دست ها، بررسی دوباره قفل بودن درب منزل، بررسی مجدد روشن بودن اجاق گاز و غیره.

مرکز تخصصی درمان وسواس، درمان قطعی وسواس فکری

اثرات وسواس بر زندگی

فرد مبتلا به وسواس به شدت علاقه مند به کنترل امور و کارهای روزمره می باشد. بسیاری از مبتلایان به وسواس، از رفتار خود ناراضی و شرمسار هستند و از همین رو ممکن است خود را منزوی کنند. همچنین فرد وسواسی به علت مشغول بودن افکار و همچنین نیاز به تکرار کارهای روزمره، ممکن است از کارهای شخصی و غیرشخصی خود عقب بماند و یا وقت زیادی را از دست بدهد. وسواس در برخی مسائل مثل شستشوی دست ها می تواند آسیب فیزیکی هم به فرد وارد کند و باعث مجروح شدن او شود.

فرد مبتلا به وسواس فکری در کوتاه مدت از مشکلاتی مثل ناتوانی در عملکرد اجتماعی، مشکلات مدرسه و محل کار، دوستیابی و روابط عاشقانه رنج می برد و در درازمدت هم ممکن است به دلیل کیفیت پایین زندگی دچار افسردگی، اضطراب دائمی و افزایش خطر سو مصرف مواد شود.

علائم ابتلا به وسواس

علائم و نشانه های وسواس در دو بخش نشانه های فکری و نشانه های عملی دسته بندی می شوند.

نشانه های فکری، فکرها و تجسماتی است که ناخواسته به سراغ شما می آیند و اغلب بی معنی به نظر می رسند. مثل

  • ترس از آلودگی یا نجاست
  • برانگیختگی های خشن یا وحشتناک
  • افکار و تصورات جنسی
  • شک کردن به کارهایی که انجام داده اید

نشانه های عملی رفتارهای تکراری ای است که بدون دلیل منطقی انجام می دهید. این رفتارها قرار است باعث کاهش نگرانی و اضطراب ذهنی شما شود. مثل:

  • شستن بیش از حد
  • شمارش بیش از حد
  • چک کردن زیاد
  • انجام مکرر کارهای روتین
  • چیدن وسایل با نظم و ترتیب بیش از حد

دلایل ابتلا به اختلال وسواس فکری

دلایل ابتلا به اختلال وسواس هنوز برای محققین به طور کامل شناخته نشده است اما مواردی که در زیر گردآوری شده اند تاثیر زیادی بر ابتلا به این بیماری دارند

  • تغییرات جسمی و ذهنی
  • ژنتیک و وراثت
  • محیط
  • کمبود سروتونین
  • سابقه خانوادگی
  • استرس زیاد در زندگی

درمان اختلال وسواس فکری – مرکز درمان وسواس فکری در تهران

معمولا کسانی که دچار این بیماری می شوند ابتدا حد ضعیفی از این بیماری را تجربه می کنند و هنگامی که بیماری هنوز به شدت اصلی خود نرسیده است می توان از آن جلوگیری کرد.

اما درمان تأییدشده‌ی OCD توسط اغلب تحقیقات انجام شده، درمان رفتاری-شناختی است. این روش درمانی شامل دو قسمت می‌شود: ۱) مواجهه و پیشگیری از واکنش، ۲) شناخت‌درمانی (cognitive therapy)

مواجهه و پیشگیری از واکنش

مواجهه و پیشگیری از واکنش، شامل مواجهه‌ی مکرر با منبع وسواس فکری می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود از آن رفتار وسواس‌گونه که معمولا انجام می‌دادید، اجتناب کنید تا اضطراب‌تان کاهش یابد.

برای نمونه، اگر وسواس شما، شستن مکرر دست‌های‌تان است، شاید درمانگر از شما بخواهد دسته‌ی در یک توالت عمومی را لمس کنید و سپس شما را از شستن دست‌هایتان منع کند. همانطور که با اضطراب نشسته‌اید، میل به شستن دست‌هایتان به تدریج از بین می‌رود. با این روش، یاد می‌گیرید برای رهایی از اضطراب، نیازی به انجام الگوهای مکرر رفتاری نیست و شما توانایی کنترل وسواس فکری و عملی خود را دارید.

مطالعات نشان می‌دهد که می‌توان با روش مواجهه و پیشگیری از واکنش، دوباره به مغز آموخت که وقوع نشانه‌های اختلال وسواس فکری-عملی را برای همیشه کاهش دهد.

شناخت‌درمانی برای وسواس فکری

شناخت‌درمانی در اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) بر افکار مصیبت‌بار و احساس اغراق‌آمیز مسؤلیتی که شما بر دوش خود احساس می‌کنید، تمرکز می‌کند. بخش بزرگی از شناخت‌درمانی برای OCD، شیوه‌های سالم و مؤثر واکنش به افکار وسواس‌گونه را بدون متوسل شدن به وسواس عملی، آموزش می‌دهد.

درمان‌های دیگر برای وسواس فکری

علاوه بر درمان رفتاری-شناختی، از درمان‌های زیر نیز برای اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) استفاده می‌شود:

دارو: گاهی اوقات داروهای ضدافسردگی به عنوان مکمل در درمان OCD استفاده می‌شوند. دارو به تنهایی در برطرف کردن نشانه‌های OCD، به ندرت مؤثر است.

خانواده‌درمانی: از آنجا که OCD، اغلب مشکلاتی را در زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی ایجاد می‌کند، خانواده درمانی توصیه می‌شود. خانواده درمانی، درک و شناخت این اختلال را بالا می‌برد و می‌تواند به کاهش ناسازگاری‌های خانوادگی کمک کند. همچنین می‌تواند به اعضای خانواده انگیزه بدهد و به آنها بیاموزد که چگونه به عزیزان‌شان کمک کنند.

گروه‌درمانی: گروه‌درمانی یک روش دیگر در درمان اختلال وسواس فکری-عملی است. گروه درمانی از طریق گرد هم‌ آوردن افراد دیگری که مبتلا به OCD هستند، پشتوانه و دلگرمی ایجاد می‌کند و احساس انزوای این افراد را کاهش می‌دهد.

اگر شما هم به علت وسواس دچار اضطراب شدیدی هستید و یا اداره‌ی زندگی روزمره برایتان دشوار است می توانید از کمک حرفه‌ای برخوردار شوید. برای اینکه بدانید تا چه حد در معرض وسواس قرار دارید می توانید تست آنلاین وسواس فکری را از اینجا انجام داده و درصورتی که نتیجه ی تست نشان از احتمال وجود وسواس در شما داشت، با یک مرکز درمان وسواس فکری معتبر تماس بگیرید. برداشتن گام نخست در صورتیکه فردی از نزدیکان به این کار تشویق و از آن پشتیبانی کند، می تواند آسان‌تر احساس شود.

درمان وسواس فکری می تواند روان‌درمانی یا درمان به وسیله‌ی دارو و یا هردوی آنها باشد.  تجربه نشان داده که رفتار درمانی شناختی در ارتباط با درمان وسواس فکری نتایج خوبی می دهد. تمرینات آرام بخش و فعالیت فیزیکی نیز می تواند  در این زمینه کمکی برای بهبود باشد.

2 نظرات
  1. محمد پیرهادی می گوید

    سلام من می خواستم آدرس شما را داشته باشم برای مراجعه حضوری ممنون

    1. کودک شید می گوید

      با سلام خدمت شما
      شماره تماس ما
      ۲۲۰۰۶۶۰۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.