12 مورد از معایب تلویزیون برای کودکان

معایب تلویزیون برای کودکان؛ تماشای تلوزیون می‌تواند یکی از بهترین تفریحات برای کودکان شما باشد. تلویزیون برنامه‌های مختلفی اعم از علمی، آموزشی، سرگرم‌کننده و طنز نشان می‌دهد که همگی می‌توانند تاثیرات خوبی روی دلبندان شما بگذارند. اما آیا تمام برنامه‌های تلویزیونی مناسب کودکان هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. نگاه کردن به تلویزیون در طولانی مدت علاوه بر بروز مشکلات جسمی،‌ مشکلات روحی را نیز به همراه دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم به معایب تلویزیون برای کودکان بپردازیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم. با ما همراه باشید.

معایب تلویزیون برای کودکان

۱. به هدر رفتن زمان مفید

حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین معایب تلویزیون برای کودکان، به هدر رفتن زمان مفیدی است که آن‌ها می‌توانند به یاد گرفتن چیزهای مختلف و یا بازی کردن سپری کنند. کودکانی که زمان زیادی را جلوی تلویزیون می‌گذرانند ممکن است فرصت‌های زندگی خود را از دست بدهند. اگر کودک شما زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهد، ممکن است وقت گرانبهایی را که می‌توانست صرف کارهای پربارتر و بهتری مانند بازی کردن با دوستان، کارهای مهد یا مدرسه، بازی در پارک یا حساط خانه و سایر فعالیت‌های مشابه کند، از دست بدهد.

۲. کم شدن مهارت‌های اجتماعی

یکی دیگر از معایب تلویزیون برای کودکان، کم شدن مهارت‌های اجتماعی و صحبت کردن است. مغز بچه‌ها قبل از دو سالگی در مراحل رشد است. این زمانی است که مغز، یادگیری اجتماعی و عاطفی را پرورش می‌دهد. تلویزیون به کودک شما لبخند نمی‌زند، با او صحبت نمی‌کند و با او تعامل ندارد. به همین دلیل، نگاه کردن بیش از حد تلویزیون، وضعیت روانی کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا او در این مرحله از زندگی بسیار آسیب‌پذیر است. حتی در سال‌های بعد که کودکان شما به نوجوان عاقلی تبدیل می‌شوند، صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون می‌تواند تعامل اجتماعی فرزند شما را محدود کند. بنابراین در طولانی مدت بر مهارت‌های زبانی و اجتماعی او تأثیر می‌گذارد.

۳. از بین رفتن خلاقیت و قوه‌ی تخیل

اگر فرزند شما به جای بیرون رفتن و کاوش در دنیای واقعی، زمان زیادی را برای نگاه کردن تلویزیون بگذراند، قادر به بروز خلاقیت خود نخواهد بود. از آن‌جا که ایده‌ها در مقابل آن‌ها یعنی صفحه نمایش تلویزیون ارائه می‌شوند، کودکانی که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند نمی‌توانند ذهن خود را تحریک کنند و یا به تنهایی ایده‌های تازه‌ای پیدا کنند.

معایب تلویزیون برای کودکان

۴. عدم تمرکز

کودکانی که روزانه بیش از ۲ تا ۳ ساعت را مقابل صفحه نمایش تلویزیون می‌گذرانند، معمولاً از کمبود تمرکز در محیط‌های کلاس رنج می‌برند. چنین کودکانی ممکن است احتمال بیشتری در داشتن ADHD (اختلال بیش فعالی با کمبود توجه) داشته باشند.


از دست ندهید‍!والدین کودکان بیش فعال بخوانند!


۵. منفعل

بهره‌وری در واقع رسیدن به قله‌های جدید در زندگی است. اگر کودک شما دائماً در حال تماشای تلویزیون است و در زندگی آموزشی، اجتماعی یا عاطفی خود به نقاط عطفی دست پیدا نمی‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که بخش زیادی از زمان، اهداف و خلاقیت دلبند شما در حال هدر رفتن است.

۶. چاقی و مشکلات اضافه وزن

کودکانی که بیش از حد تلویزیون می‌بینند در معرض خطر چاقی و سایر اختلالات سلامتی قرار دارند. دلیل این مشکلات، نداشتن تحرک هنگام تماشای تلویزیون است.

۷. خطرات سلامت قلب و چشم

یکی دیگر از معایت تلویزیون برای کودکان، ابتلا به سندرم تنبلی چشم است. در این شرایط ، کودک نوعی از تاری یا کاهش بینایی را تجربه می‌کنند که توسط عینک یا لنز قابل اصلاح نیست. اعتیاد به تلویزیون همچنین باعث کاهش ورزش و سبک زندگی بی‌تحرک می‌شود که هر دو بر قلب و مغز تأثیر می‌گذارند.

معایب تلویزیون برای کودکان

۸. رفتارهای منفی و پرخاشگرانه

طبق تحقیقات انجام شده، تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند ساختار مغز را تغییر داده و باعث ایجاد رفتارهای منفی به ویژه خشونت و پرخاشگری شود. کودکانی که فیلم‌ها یا برنامه‌های حاوی محتوای نامناسب برای سن خودشان را تماشا می‌کنند، بیشتر در معرض خطر این مشکل هستند.

۹. تغییر تصور کودکان نسبت به خودشان

یکی دیگر از معایب تلویزیون برای کودکان، تغییر تصور آن‌ها نسبت به خودشان است. نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی واقعیت را متفاوت از آن چه که هست نشان می‌دهند و دیدگاه تحریف شده‌ای از موضوع مورد بحث را ارائه می‌دهند. برنامه‌هایی که زندگی کاملاً ایده آل را نشان می‌دهند ، ممکن است به کودکان احساس ناکافی بودن و کمبود بدهند.

۱۰. تغییرات عاطفی

کودکانی که خود را در معرض فیلم‌ها و برنامه‌های برجسته جنسی، مواد مخدر و مصرف الکل قرار می‌دهند، در برابر تغییرات عاطفی آسیب‌پذیرتر هستند. از آنجا که آن‌ها بسیار جوان هستند و نمی‌توانند بسیاری از این مسائل را درک کنند، ممکن است دیدگاه تغییریافته‌ای در مورد واقعیت پیدا کنند و از نظر روانی تحت تأثیر قرار بگیرند.

۱۱. ضعف عملکرد تحصیلی

صرف وقت زیاد برای تماشای تلویزیون برای کودکان ممکن است منجر به عدم مشارکت در فعالیت‌های دیگر شود. بچه‌ها بعضی اوقات به دلیل تماشای تلویزیون از مدرسه و تکالیف خود می‌گذرند و این بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

معایب تلویزیون برای کودکان

۱۲ بروز مشکلات یادگیری

زمانی که کودکان بیش از حد وقت خود را با نگاه کردن برنامه‌های تلویزیونی تلف می‌کنند، خلاقیت و قوه‌ی تخیل آن‌ها به مرور زمان خاموش شده و همین موضوع باعث می‌شود در پروسه‌ی یادگیری آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

شاید با خود بگویید نگاه کردن تلویزیون تنها کاری‌ست که کودک ما در خانه می‌تواند انجام دهد. اما شما می‌توانید برای نگاه کردن تلویزیون برای اون زمان مشخص کنید تا در زمان‌های خاصی به تماشای تلویزیون بپردازد. در واقع با این کار علاوه بر مشخص کردن ساعت مجاز برای تماشای تلویزیون برای کودکان، به علاقه‌ی فرزندتان توجه می‌کنید و همزمان مراقب سلامتی او هستید. از توجه و همراهی شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.