والدین کودکان بیش فعال بخوانند! – قسمت دوم

اگر کودکی مبتلا به اختلال بیش فعالی دارید نگران نباشید، کمکتان می کنیم!

کودکان بیش فعال؛ اگر کودکی مبتلا به اختلال بیش فعالی دارید نگران نباشید، کمکتان می کنیم!

به یاد داشته باشید که شما والدین کودکی بیش فعال هستید و در نهایت، این شمایید که قوانینی را برای رفتارهای قابل قبول در خانه خود تعیین می کنید. صبور باشید و تا حد امکان از خود انعطاف نشان دهید، امیدوار باشید و بدانید که این شرایط تنها مدت کوتاهی دوام خواهد آورد. با رعایت نکاتی که در قسمت اول و دوم این نوشته مرور کردیم می توانید مطمئن باشید که از این شرایط سخت سربلند بیرون خواهید آمد!


پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن ادامه‌ی این مطلب، بخش اول آن را در مقاله‌ی “والدین کودکان بیش فعال بخوانند! – قسمت اول” مطالعه کنید.


کودکان بیش فعال

چه کارهای دیگری می توانید برای کودکان بیش فعال انجام دهید؟

ایجاد ساختار و برنامه ریزی منظم

برای کودکان بیش فعال خود یک برنامه عادی روزانه یا هفتگی درست کنید و هر روز به آن پایبند باشید. برای وعده های غذایی، مشق شب، زمان بازی و زمان خواب زمان بندی تعیین کنید.

کارها را به قسمت های کوچک تری تقسیم کنید

سعی کنید از یک تقویم دیواری بزرگ برای یادآوری وظایف کودک استفاده کنید. کارهای کدگذاری رنگی و مشق شب می تواند کودک را درگیر کارهای روزمره و تکالیف مدرسه نکند. حتی برنامه های صبحگاهی باید به کارهای گسسته تقسیم شوند.

زندگی کودکان بیش فعال را ساده سازماندهی کنید

فراموش نکنید که باید برای کودکان بیش فعال یک فضای خاص و آرام ایجاد کنید تا بخواند، تکالیف را انجام دهد و از هرج و مرج زندگی روزمره استراحت کند. خانه خود را مرتب و منظم نگه دارید تا کودک شما بداند همه چیز به کجا می رود. این به کاهش حواس پرتی های غیرضروری کمک می کند.

عواملی که حواس کودکان بیش فعال را پرت می کند را از دسترس خارج کرده و یا محدود کنید!

کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال از عوامل حواس پرتی که به راحتی قابل دسترسی هستند استقبال می کنند. تلویزیون، بازی های ویدیویی و رایانه رفتارهای تکانشی را تشویق می کنند و باید تنظیم شوند. با کاهش زمان استفاده از وسایل الکترونیکی و افزایش زمان انجام فعالیت های درگیر در خارج از خانه، کودک شما یک منبع خروجی برای انرژی جمع شده خواهد داشت.

فعالیت بدنی و ورزش فراموش نشود!

فعالیت بدنی انرژی اضافی کودکان بیش فعال را را از راه های سالم می سوزاند. همچنین به کودک کمک می کند تا توجه خود را بر روی حرکات خاص متمرکز کند. این ممکن است تکانشگری را کاهش دهد.

ورزش همچنین ممکن است به بهبود تمرکز، کاهش خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب و تحریک مغز به روش های سالم کمک کند. بسیاری از ورزشکاران حرفه ای مبتلا به ADHD هستند! کارشناسان معتقدند که دو و میدانی می تواند به کودک مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا راهی سازنده برای تمرکز، توجه و انرژی خود پیدا کند.

الگوی خواب کودک را تنظیم کنید

تنظیم یک الگوی خواب منظم ممکن است برای کودکان بیش فعال بسیار دشوار باشد. فراموش نکنید کمبود خواب بی توجهی، بیش فعالی و بی پروایی را تشدید می کند. کمک به کودک برای بهتر خوابیدن مهم است. برای کمک به آنها در استراحت بهتر، محرک هایی مانند قند و کافئین را محدود کرده و زمان تلویزیون را کاهش دهید.

فکر نکن، صحبت کن!

از کودک خود بخواهید که افکار و استدلال های خود را به صورت کلامی بیان کند وقتی اشتیاق به عمل آورد. برای کمک به او در مهار رفتارهای تکانشی، درک روند فکر کودک مهم است.

به فرزند خود ایمان داشته باشید

کودکان بیش فعال

فرزند شما احتمالاً متوجه استرسی که شرایط او می تواند ایجاد کند نیست. مهم است که مثبت و دلگرم باشید. رفتار خوب کودک خود را تحسین کنید تا او بداند چه کاری درست انجام شده است. ممکن است فرزند شما اکنون با ADHD دست و پنجه نرم کند، اما بیش فعالی در او برای همیشه دوام نخواهد آورد. به فرزند خود اعتماد داشته باشید و نسبت به آینده او مثبت باشید.

با یک مشاور صحبت کنید

شما همه کارها را نمی توانید به تنهایی انجام دهید. درست است که کودک شما به تشویق شما احتیاج دارد اما به کمک حرفه ای نیز نیاز دارد. برای کار با کودک خود یک درمانگر پیدا کنید.

شاید لازم باشد خودتان هم با یک مشاور صحبت کنید. نترسید! بسیاری از والدین چنان روی کودکان خود متمرکز شده اند که از نیازهای ذهنی خود غافل می شوند. یک درمانگر می تواند به شما در کنترل استرس و اضطراب و همچنین اضطراب کودک کمک کند.

استراحت کنید

شما نمی توانید ۱۰۰ درصد اوقات از فرزند بیش فعالتان حمایت کنید. خسته شدن یا ناامید شدن از خود یا فرزندتان طبیعی است. همانطور که فرزند شما نیاز به استراحت دارد، شما نیز به استراحت خود نیاز خواهید داشت.

 

به یاد داشته باشید که شما والدین کودکی بیش فعال هستید و در نهایت، این شمایید که قوانینی را برای رفتارهای قابل قبول در خانه خود تعیین می کنید. صبور باشید و تا حد امکان از خود انعطاف نشان دهید، امیدوار باشید و بدانید که این شرایط تنها مدت کوتاهی دوام خواهد آورد. با رعایت نکاتی که در قسمت اول و دوم این نوشته مرور کردیم می توانید مطمئن باشید که از این شرایط سخت سربلند بیرون خواهید آمد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.