تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان؛ 20 نکته مهم و اساسی

نوجوانی حساس‌ترین برهه در زندگی هر شخص است. تمام عادات اخلاقی و رفتاری که ما در بزرگسالی داریم، در نوجوانی ما شکل می‌گیرد. در واقع هر نوجوان مانند گِلی‌ست که جامعه، مدرسه و خانواده آن را شکل می‌دهند و هرچه نوجوان شما بزرگ‌تر می‌شود این گِل نیز سفت‌تر شده و تغییر دادن آن سخت‌تر است.

ما در این مقاله می‌خواهیم به شما بیاموزیم تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان خود را چگونه انجام دهید تا بهترین تاثیر را ببینید. با ما همراه باشید.

تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان

۱. برای گوش دادن به نوجوانان خود، وقت بگذارید

گوش دادن فعال به معنای توجه دقیق به آنچه نوجوان شما درباره‌ی موضوات مختلف و احساسات خود می‌گوید، است. نه این که در حین صحبت آن‌ها به درگیری‌های خودتان فکر کنید. این کار به فرزند شما نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید و به حرف‌های او علاقه‌مند هستید.

۲. قوانین مشخصی در مورد رفتارهای او تعیین کنید

قوانین خانواده انتظارات در مورد رفتارهای نوجوان را روشن می‌کند. اگر می‌توانید همه اعضای خانواده را در بحث درباره قوانین شرکت دهید. سعی کنید قوانین مثبتی تنظیم کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید “بی‌احترامی نکن”، می‌توانید بگویید، “ما با احترام با هم صحبت می‌کنیم”.

۳. قوانین شکسته شده: با آرامش، محکم و پیگیرانه پیگیری کنید

شما می‌توانید این کار را با استفاده از یک نتیجه عادلانه که شما و فرزندتان از قبل با آن توافق کرده‌اید، انجام دهید. برای مثال، “چون در ساعت مقرر به خانه نیامدید، آخر هفته باید در خانه بمانید”. این کار باعث می‌شود فرزندتان به قوانین احترام بگذارد.

تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان

۴. علت را توضیح دهید

اگر می‌خواهید برای قوانینی که فرزندتان زیر پا گذاشته از نتیجه استفاده کنید، توضیح دهید که چرا این کار را انجام می‌دهید. این کار به فرزند شما این فرصت را می‌دهد تا در مورد آنچه که برای جلوگیری از بروز مجدد مشکل می‌تواند تغییر دهد، فکر کند.

۵. سعی کنید الگوی مثبتی باشید

فرزندان شما همانند شما عمل می‌کنند، بنابراین الگویی مناسب بودن برای فرزندتان راهی قدرتمند و مثبت برای هدایت رفتار آنهاست. به عنوان مثال، وقتی فرزند شما می‌بیند که خودتان از قوانین خانواده پیروی می‌کنید، او نیزز سعی می‌:ند از آن‌‌ها پیروی کند. برعکس این موضوع نیز صادق است.

۶. قبل از هرچیزی فکر کنید!

قبل از اینکه بخاطر رفتار فرزند خود عصبانی شوید، از خود بپرسید “آیا این واقعاً مهم است؟” و “آیا این واقعاً ارزش بحث کردن دارد؟” واکنش‌های منفی کمتر به معنای بحث و جدل‌های کمتر و آرامش اعصاب همه‌ی اعضای خانواده است.

۷. فرزند خود را جدی بگیرید

فرزند شما انسان است و باید بداند برای آنچه كه هست ارزشمند و قابل احترام است. یکی از راه‌های انجام این کار جدی گرفتن ایده‌ها و عقاید وی است، حتی اگر لزوما با آن‌ها موافق نباشید.

۸. به فرزند خود مسئولیت بدهید

یادگیری مسئولیت پذیری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوره نوجوانی و گامی مهم در بزرگسالی است. دادن مسئولیت به فرزند در برخی زمینه‌ها مانند اجازه دادن به او برای انتخاب لباس یا مدل موی خود می‌تواند به افزایش استقلال او کمک کند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند از بحث‌ کردن درباره‌ی چیزهای کوچک جلوگیری کنید.

۹. با مشکلات روبرو شوید

خواه بحث با فرزندتان باشد یا اختلاف نظر با همسرتان، استفاده از مهارت‌های مثبت حل مسئله برای حل کردن مسائل به آرامش شما کمک می‌کند. هیچوقت از حل یک مشکل فرار نکنید بلکه همیشه به دنبال راهحلی برای آن باشید.

تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان

۱۰. فرزند خود را تحسین کنید

تعریف و تمجید توصیفی، انگیزه‌های نیرومندی هستند. نوجوانان شاید خودکفا باشند، اما هنوز نیاز به تأیید شما دارد. هنگامی که متوجه انتخاب و رفتار مثبت فرزندتان می‌شوید و درباره آن نظر می‌دهید، او را تشویق می‌کنید که به این شکل رفتار کردن ادامه دهد کند. فقط به یاد داشته باشید که نوجوانان اغلب ترجیح می‌دهند به جای اینکه در مقابل دوستانشان تحسین شوند، خصوصی آن‌ها را تحسین کنید.

۱۱. از قبل برای مکالمات دشوار برنامه ریزی کنید

در صورت نیاز به مکالمه‌های سخت و دشوار، بهتر است پیش از این درباره آنچه که می‌گویید و احساسات نوجوان خود فکر کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا از درگیری و بحث جدی جلوگیری کنید.

بهتر آن است که از قبل به فرزندتان بگویید می‌خواهید با او صحبت کنید تا او نیز آمادگی فکری لازم را داشته باشید. به عنوان مثال به او بگویید: “امشب وقت داری با هم کمی درباره‌ی اتفاقات این مدت صحبت کنیم؟”

۱۲. روابط خود را به روز نگه دارید

شاید فکر کردن در مورد رابطه خود با فرزندتان به عنوان نوعی حساب بانکی کمک کند. به این معنا که اگر حساب بانکی شما برای مدت زمان زیادی خالی باشد یا هیچ فعالیتی در آن صورت نگیرد، ممکن است بسته شود. رابطه‌ی شما با فرزندتان نیز به همین صورت است. اگر برای مدتی طولانی رابطه‌ی خود را تجدید نکنید، ممکن است بعدها به سختی بتوانید این کار را انجام دهید.

۱۳. احساسات خود را به اشتراک بگذارید

صادقانه بگویید که چگونه رفتار او بر شما تأثیر می‌گذارد. گفته‌هایی درباره‌ی شخص خودتان می‌تواند در اینجا کمک بزرگی باشد. به عنوان مثال، گفتن “من واقعاً نگران هستم که به موقع به خانه نیایی” احتمالاً پاسخ بهتری نسبت به “شما می‌دانید که بعد از مدرسه قرار است به من زنگ بزنید!”

۱۴. یاد بگیرید که با اشتباهات زندگی کنید

همه اشتباه می‌کنند و هیچ کس کامل نیست. به عهده گرفتن مسئولیت اشتباهات اولین قدم خوب است و حرکت بعدی شما و نوجوانانتان می‌تواند تلاش برای حل کردن مشکل و جبران ان اشتباه باشد. گفتن “ببخشید” وقتی شما در برابر فرزندتان مرتکب خطایی می‌شوید، م‌تواند به حل شدن مشکل کمک کند.

تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان

۱۵. به دنبال راه هایی برای در ارتباط ماندن با آن‌ها باشید

با گذراندن اوقات خاص و لذت‌بخشی در کنار هم می‌توانید با فرزند خود در ارتباط بمانید. نکته جالب اینجاست که بعضی اوقات بهترین لحظات ممکن است برنامه ریزی نشده باشند. وقتی این لحظات اتفاق می‌افتد، سعی کنید کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید و توجه کامل خود را به نوجوانتان خود بدهید. با این کار به او می‌گویید “تو برای من مهم هستی و من تو را دوست دارم” ارسال می شود.

۱۶. به نیاز نوجوان خود برای حفظ حریم خصوصی او احترام بگذارید

نوجوانان به حریم خصوصی و فضای اختصاصی احتیاج دارند. درخواست فرزندتان برای اجازه هنگام ورود به اتاقش و استفاده نکردن از موبایل و وسایلش بدون اجازه‌ی او، از جمله روش‌های نشان دادن این احترام است. روش دیگر ممکن است این باشد که به آنچه واقعاً باید بدانید و آنچه می‌تواند بین فرزند و دوستانش به صورت خصوصی باقی بماند فکر کنید.

۱۷. احساس تعلق خاطر نسبت به خانواده را در فرزند خود تشویق کنید

یکی از کارهایی که باعث می‌شود نوجوان شما نسبت به خانواده احساس تعلق خاطر و امنیت داشته باشد، گذراندن وقت در کنار خانواده است. شما می‌توانید ماهی ک بار با اعضای خانواده به تفریح بروید یا این که هفته‌ای یک بار با هم یک فیلم سینمایی در خانه تماشا کنید.


از دست ندهید! اوقات فراغت نوجوانان


۱۸. به قول‌های خود عمل کنید

وقتی قولی به فرزند خود می‌دهید، او یاد می‌گیرد به شما اعتماد کند و به شما احترام بگذارد. صریح و ثابت قدم باشید و فقط آنچه را که می‌دانید می‌توانید انجام دهید، قول بدهید.

تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان

۱۹. از نوجوان انتظارات واقع بینانه داشته باشید

دقیقاً همانطور شما ممکن است اشتباه کنید، فرزند شما نیز بعضی اوقات دچار اشتباه می‌شود و قوانین را زیر پا می‌گذارد. نوجوانان و ذهن آن‌ها هنوز در دست ساخت است. آن‌ها هنوز دنبال اینند که چه کسانی هستند. بنابراین انتظار رفتارهای بسیار بزرگانه و عاقلانه را از آن‌ها نداشته باشید.

۲۰. به دنبال جنبه‌ی خوب در هر چیزی باشید

خندیدن یا شوخی می‌تواند به کم شدن تنش‌ها و درگیری‌هاس احتمالی کمک کند. همچنین می‌توانید برای شروع یک مکالمه جدی گاهی از شوخی یا خنده استفاده کنید.

در برهه‌ی حساس نوجوانی، یکی از مهم‌ترین وظایف والدین مراقبت از نوجوانان، توجه به رفتارهای آن‌ها و تشویق رفتارهای خوب در نوجوانان است. این که فرزند شما بداند اگر رفتار خوبی از خود نشان دهد، با واکنش خوب شما مواجه می‌شود، این انگیزه را به او می‌دهد تا رفتارهای خوب بیشتری را در خود تقویت کند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =