راه‌های ارتباط با نوجوان؛ چگونه با نوجوان خود ارتباط خوبی برقرار کنیم؟

راه‌های ارتباط با نوجوان چیست؟ چطور می‌توانم با نوجوانم ارتباط خوبی داشته باشم؟

نوجوانی حساس‌ترین برهه‌ی زمانی در زندگی هر شخص است. در این سن بیشترین تناقض‌ها در یک نوجوان دیده می‌شود و این موضوع به دلیل آن است که فرزند شما در حال تجربه کردن احساسات جدید و تجربه‌های جدید است. محدوده‌ی سنی نوجوانی از ۱۲ تا ۱۸ سال ادامه دارد. یک نوجوان در این سن به بیشترین کمک برای انجام تصمیم‌گیری‌های خود احتیاج دارد. اما هیچگاه به شما از شما کمک نمی‌خواهد. چرا که غرور شخص در این سن بسیار زیاد است. شما به عنوان پدر مادر یک نوجوان باید همواره در دسترس فرزندتان باشید.

پیشنهاد نویسنده: افزایش هوش هیجانی در نوجوانان

ما در این مقاله می‌خواهیم راه‌هایی برای بهتر کردن ارتباط با نوجوان های امروزی را برای شما بیان کنیم تا با ارتباطی موثر بتوانید به او در پیدا کردن بهترین مسیر زندگی کمک کنید.

در مورد دنیای آن‌ها کنجکاو باشید

نوجوانان همیشه باید کارهایی که والدینشان به آن‌ها می‌گویند را انجام دهند و برای هرکاری از والدین خود اجازه بگیرند. والدین به آن‌ها می‌گویند کجا بروند، با چه کسی بروند و چه کار کنند. برای تقویت ارتباط با نوجوان، سعی کنید در مورد علایق و دنیای آن‌ها کنجکاو باشید. این که به چه چیزی علاقه‌مند هستند؟ چه کارهایی را دوست دارند؟ سبک موسیقی مورد علاقه آن‌ها چیست؟ شاید علایق آن‌ها از نظر شما اشتباه یا عجیب باشد اما این را فراموش نکنید که شما هم زمانی نوجوان بودید و علاقه‌مندی‌هایتان برای والدینتان عجیب بود. با فرزندتان درباره مسائل مختلف حرف بزنید.

ارتباط با نوجوان
ارتباط با نوجوان | یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن ارتباطی موثر با نوجوانان، در دسترس بودن برای آن‌هاست.

در کنار او حضور داشته باشید

نوجوانان بیشتر از بچه‌های کوچک به شما در خانه احتیاج دارند. آن‌ها صرفا در زمان‌هایی که شما وقت یا حوصله دارید صحبت نمی‌کنند. بلکه هرموقع احساس خوبی نسبت به حرف زدن با شما داشته باشند این کار را انجام می‌دهند. مهم این است که شما سعی کنید همیشه خودتان را در دسترس آن‌ها قرار دهید و اشتیاق لازم را برای حرف‌های آن‌ها ابراز کنید. درست است که شما هم مشغله‌های خودتان را دارید اما فرزند شما همواره در اولویت قرار دارد.


پیشنهاد نویسنده: والدین مشتاق


انتظار هرچیزی را داشته باشید و با آرامش با همه‌چیز برخورد کنید

نوجوانان در سن حساسی قرار دارند. سنی که عادت‌های مهم آن‌ها در این سن شکل می‌گیرد. وقتی نوجوان شما بداند که می‌تواند درباره هر مسئله‌ای با شما صحبت کند و به شما تکیه کند، احساس آرامش و امنیت بیشتری خواهد کرد. شما باید فضایی را برای او فراهم کنید که او درباره همه‌چیز، دقیقا همه‌چیز، بتواند با شما حرف بزند و از این موضوع نترسد.

شاید بپرسید این اعتماد چگونه ایجاد می‌شود؟ نوجوانان همواره در حال جنگیدن با درون خودشان هستند. درمیان این جنگیدن‌ها گاهی احساس می‌کنند که باید با شخصی باتجربه صحبت کنند. اگر شما در هر موقعیتی حضور داشته باشید، آن‌ها بهتر می‌توانند از شما کمک بگیرند و به شما اعتماد کنند.

ارتباط با نوجوان
ارتباط با نوجوان |‌ اجازه دهید فرزندتان احساس کند شما دوست او هستید.

لطفا راز نگهدار باشید

به بچه‌های خود بگویید که اگر از شما بخواهند چیزی را مخفی نگه دارید، این کار را می‌کنید. آنها باید بتوانند برای کمک به سمت شما بیایند بدون اینکه فکر کنند که حرف‌هایشان را به شخص دیگری منتقل می‌کنید. آن‌ها باید از این موضوع اطمینان حاصل کنند که شما حرف‌های آن‌ها را پیش خودتان نگه ‌می دارید و به همسر، دیگر فرزندان، خواهر یا مادر خود چیزی نمی‌گویید. اگر احساس می‌کنید موضوعی که آن‌ها با شما در میان گذاشته‌اند، نگران‌کننده است و احتیاج به کمک شخص دیگری دارید، ابتدا از فرزندتان در این باره صحبت کرده و از او اجازه بگیرید. سپس با فردی که فکر می‌کنید می‌تواند کمک کند، صحبت کنید.

با هم شام بخورید

مهم نیست که صبحانه باشد، ناهار یا شام؛ اما با دیگر اعضای خانواده قرار بگذارید که حداقل یک وعده غذایی را در کنار یکدیگر بخورید. وعده‌های غذایی خانوادگی تأثیر مثبتی بر سلامت عاطفی نوجوانان دارند. حضور درکنار خانواده‌ای شاد و سرزنده به نوجوان کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشد و خطر ابتلا بیماری‌های متداول در این سن مانند افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر، الکل و غیره را کاهش می‌دهد.

اطرافیان و دوستان آن‌ها را بشناسید

ارتباط شما با فرزندتان باید آنقدر صمیمی و نزدیک باشد که او بتواند درباره دوستان خود با شما صحبت کند. شما باید اطرافیان او را بشناسید و دوستان او را دوستان خودتان بدانید. اگر احساس کردید یکی از دوستان او آسیب‌های روحی به فرزندتان وارد می‌کند و یا فرهنگ متفاوتی از خانواده شما دارد، با کمک مشاور سعی کنید دلبندتان را در این زمینه راهنمایی کنید. این که ناگهان از او بخواهید با دوستش قطع ارتباط کند اشتباه‌ترین کار است.

ارتباط با نوجوان
ارتباط با نوجوان | با فرزندتان و دوستان او وقت بگذرانید.

به آن‌ها احترام بگذارید

نوجوانان امروز، زنان و مردان فردا هستند که وارد جامعه شده و نسل جدیدی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل نحوه‌ی برخورد با آن‌ها و تربیت این عزیزان از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی شما به فرزند خود احترام بگذارید، این حس را به او می‌دهید که انسان ارزشمند و قابل احترامی‌ست. احترامی که فرزندتان از طرف شما دریافت می‌کند، باعث می‌شود وقتی در آینده وارد جامعه شد، علاوه‌بر داشتن اعتماد به نفس، به انسان‌های دیگر نیز احترام بگذارد.

موضوع مهم این است که نوجوانان، پدر و مادر را بسیار دور از خود می‌دانند و نمی‌توانند در مورد مسائل مختلف با آن‌ها صحبت کنند. چار که تصور می‌کنند از طرف والدین خود حمایت نشده و سرزنش می‌شوند. اولین قدم برای داشتن ارتباط درست با فرزندتان این است که اجازه دهید او احساس کند شما فرد امن او هستید که می‌تواند همه‌چیز را بدون ترس با شما در میان بگذارد. از همراهی شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.