اوقات فراغت نوجوانان؛ نوجوانان چگونه اوقات فراغت خود را می‌گذارنند؟

نوجوانان چگونه اوقات فراغت خود را می‌گذرانند؟

اوقات فراغت نوجوانان؛ نوجوانان متفاوت هستند. اما اکثر آن‌ها بسیاری از اوقات فراغت خود را صرف انجام کارهایی مانند خرید، مهمانی رفتن، با دوستان بودن، بازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم، مطالعه و رفتن به ساحل یا پارک می‌کنند.

وقت آزاد و فعالیت با شما

گذراندن اوقات فراغت نوجوانان در کنار هم راهی عالی برای ارتباط با نوجوان شماست. انجام دادن هر کاری با والدین می تواند روش تربیتی مناسبی برای کودک شما باشد. می توانید به سینما یا یک کنسرت بروید، با هم یک وعده غذایی بپزید، عکس های خانوادگی را مرور کنید یا پروژه ای مانند تغییر دکوراسیون اتاق فرزند خود را انجام دهید. این که چطور اوقات فراغت شما در کنار نوجوانتان بگذرد، به کارهایی بستگی دارد که هر دوی شما به آن‌ها علاقه دارید.

این فعالیت‌ها ممکن است خود به خود اتفاق نیفتد. شاید لازم باشد با کودک خود در مورد ایده ها بحث کنید و تصمیم بگیرید که مدتی را با هم سپری کنیم. اگر گذراندن اوقات فراغت با شما چیزی جدید است و تا به حال اتفاق نیفتاده است، ممکن است فرزند شما قبل از این که پیشنهاد شما را بپذیرد، آن را رد کند. برای رفع این مشکل شما می‌توانید در ابتدا چند نفر از دوستان فرزندتان را به جمع خود دعوت کنید.

اگر وقت‌های زیادی را به همراه فرزند خود می‌گذرانید، نوجوان شما احتمالاً اشتیاق بیشتری به پیشنهادتان نشان می‌دهد. ممکن است لازم باشد قبل از پیدا کردن فعالیتی که هر دو آن را دوست دارید، طیف وسیعی از فعالیت‌ها را امتحان کنید.

اوقات فراغت نوجوانان

اوقات فراغت نوجوانان و فعالیت با تمام خانواده

اگر نوجوانان و فرزندان کوچکتر دارید، می‌توانید یک جلسه خانوادگی داشته باشید و در آن تمام فعالیت‌هایی که همگی از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید را یادداشت کنید. سپس برای هرباری که می‌خواهید اوقاتی را با یکدیگر بگذرانید، یکی از آن‌ها را امتحان کنید.


از دست ندهید! راه‌های ارتباط با نوجوانان


برخی از فعالیت هایی که کل خانواده می توانند انجام دهند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تماشای یک فیلم خانوادگی
  • پیک نیک رفتن
  • انجام یک بازی یا فعالیت مورد علاقه در یک پارک، مانند فوتبال
  • برنامه ریزی برای پختن یک وعده‌ی غذایی به کمک یکدیگر
  • برنامه ریزی تعطیلات
  • رفتن به پیاده روی یا دوچرخه سواری

اوقات فراغت نوجوانان با دوستان

فرزند شما علاوه بر این که دوست دارد زمانی را با شما بگذراند، می خواهد با دوستانش هم کارهایی انجام دهد. توافق وم مقرر کردن برخی از قوانین در مورد اوقات فراغت دلبندتان می تواند به حفظ امنیت فرزند شما در زمان بیرون رفتن او به همراه دوستانش کمک کند.

اوقات فراغت نوجوانان

در اینجا چند مورد از این قوانین برای شما آورده شده است:

اطلاعات

چقدر باید در مورد مکانی که فرزندتان به آن‌جا می‌رود و همچنین افرادی که با آن‌ها همراه می‌شود بدانید؟ فرزندان در هنگام بیرون بودن از خانه باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهند؟ اگر برنامه هایش تغییر کند می تواند با شما تماس بگیرد؟ آیا او زمانی که بیرون از خانه است تلفنش را روشن می کند؟

نظارت بر فرزندتان مشکلی نیست، به شرطی که فقط سعی کنید قوانین شما موجب محافظت از نوجوان شود، نه محدود کردن او. با بزرگتر شدن کودک می توانید نظارت و درگیری خود را در فعالیت های او کاهش دهید.

دسترسی

آیا مکانی که فرزند شما برای تفریح به همراه دوستانش به آن‌جا می‌رود از نظر دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی مناسب است؟ آیا آنتن دارد؟ از فرزند خود بخواهید به شما بگوید به کجا می‌رود تا اگر نیاز داشت از شما بخواهد برای برگشتن به خانه به دنبالش بروید.

شناختن افراد

این که از فرزندتا بخواهید دوستان خود را به شما بشناساند، علاوه بر این که خیال شما را راحت می‌کند، به فرزند شما نیز احساس اطمینان خاطر می‌دهد. یکی از راه های انجام این کار تشویق فرزندتان برای دعوت دوستانش به خانه برای انجام یک کار جالب یا صرف یک وعده در خانه‌ی شماست.

پول

فرزند شما ممکن است متوجه شود که برخی از فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارد هزینه زیادی دارد. شما می‌توانید درباره‌ی فعالیت‌هایی که فرزند شما به آن‌ها علاقه دارد با او صحبت کنید و بودجه‌ی هر یک را با یکدیگر بسنجید. همچنین می توانید درمورد پول ماهیانه‌ای که می‌خواهید به او بدهید از خودش هم مشورت بخواهید. در نظر بگیرید که چه مقدار پول تو جیبی در خانواده شما متداول است.

اوقات فراغت نوجوانان به تنهایی

گاهی اوقات فرزند شما فقط می خواهد برای خودش وقت بگذراند و کارهای زیاد و خاصی انجام نمی دهد. ممکن است این مسئله را هنگامی که فرزندتان بیشتر وقت خود را به مطالعه می گذارد، متوجه شوید. آن‌ها با این کار می خواهند درگیری‌ها و دغدغه‌های ذهنی خودشان را به تنهایی حل کنند که این اتفاق خوبی‌ست. داشتن اوقات فراغت به تنهای خوب است، اما اگر تمام وقت نباشد و با گذراندن وقت با دوستان و خانواده متعادل باشد.

همچنین مشکلی نیست که نوجوان شما گاهی بی حوصله باشد! بی حوصلگی می تواند به فرزند شما انگیزه دهد که چیزی خلاقانه یا جدید برای پر کردن وقت خود پیدا کند.

اوقات فراغت نوجوانان

زمان گذراندن وقت با با وسایل الکترونیکی

کودک شما ممکن است برخی از اوقات فراغت خود را به تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه یا تبلت، بازی های ویدیویی و استفاده از تلفن خود اختصاص دهد. نکته‌ی مهم‌ این است که شما زمان مناسب برای استفاده از این وسایل را برای آن‌ها تعیین کنید و از آن‌ها بخواهید این موضوع را رعایت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.