7 مورد از تغییرات دوران بارداری که غافلگیرتان خواهد کرد!

تغییرات دوران بارداری چه تغییراتی هستند؟

امروزه در بسیاری از سایت‌های ایرانی و خارجی اطلاعات فراوانی درمورد دوران بارداری و تغییرات دوران بارداری وجود دارد. همچنین در اولین جلسه با پزشکتان چشم اندازی کلی درمورد دوران بارداری و تغییرات روحی و جسمی ناشی از آن دریافت خواهید کرد.

تیم کودک شید با نوشتن مقاله‌ی تغییرات دوران بارداری، قصد دارد اطلاعات جامعی درمورد دوران بارداری و تغییرات دوران بارداری را در اختیار شما قرار دهد. با ما همراه باشید تا تمام این 7 مورد را بررسی کنیم.

تغییرات دوران بارداری

1. انگیزه‌ای شدید برای آماده کردن خانه

زمانی که خانمی باردار می‌شود، ذوق حضور یک کودک در خانه را دارد. به همین دلیل خیلی زودتر از این که فرزندش به دنیا بیاید، دلش می‌خواهد وسایل مورد نیاز برای فرزندش را خریده و اتاق کودک را آماده کند. این رفتارها کاملا طبیعی‌ست. درست مانند وقتی که شما ماشین جدیدی می‌خرید و دوست دارید هر لحظه با آن رانندگی کنید.

کم کم که زمان زایمان شما فرا برسد،‌ ممکن است به خودتان بیایید و ببینید در حال تمیز کردن و گردگیری اتاق فرزندتان هستید. این اتفاق به دلیل آن است که همیشه به حضور دلبندتان در خانه فکر می‌کنید و یکی از متداول‌ترین تغییرات دوران بارداری است.

2. ممکن است در تمرکز کردن به مشکل بخورید.

زمانی که باردار هستید، یا خبر باردار شدنتان را می‌شنوید،‌ ذهنتان به سرعت از افکار و خیالات مختلف پر می‌شود. این که فرزندتان دختر است یا پسر، اتاقش را چگونه بچینید، چه لباس‌هایی برایش تهیه کنید و هزاران فکر دیگر. فکر کردن به موضوعات مختلف در آن واحد، باعث می‌شود شما در نتوانید بر روی موضوع خاصی تمرکز کنید و برای چیزهای مختلف تصمیم بگیرید.

یکی دیگر از دلایل عدم توانایی در تمرکز نیز این است که در بدن هورمون‌هایی ترشح می‌شود که باعث کاهش سطح تمرکز در شما شده و ذهنتان را درگیر موضوعات مختلف می‌کند.

3. نوسانات خلقی

یکی از مهم‌ترین تغییرات دوران بارداری، ایجاد نوسانات خلقی و رفتاری‌ست. حتما تا به حال کلمه‌ی PMS به گوشتان خورده است. این سندروم در بانوان در دوره‌ی پریودی آن‌ها ایجاد می‌شود و از علائم آن می‌توان به نوسانات خلقی، سفت شدن سینه‌ها، گرفتگی عضلات و در برخی موارد سردرد اشاره کرد.


از دست ندهید! 6 روش برای کنترل احساسات در دوران بارداری


نوسانات خلقی‌ای که در دوران بارداری برای شما اتفاق میفتد مانند نوسانات دوران پریودی شماست. به همین دلیل برخی از خانم‌ها ممکن است در تشخیص بارداری خود، دچار اشتباه شوند.

تغییرات دوران بارداری

4. تغییر در اندازه‌ی سینه‌ها؛ یکی از متداول‌ترین تغییرات دوران بارداری

در دوران پریودی، شما احتمالا احساس می‌کنید سوتین‌هایی که در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردید، برای شما تنگ شده‌اند. اما دلیل آن چیست؟ چرا سینه‌های بانوان در دوران بارداری بزرگ می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید، خان‌ها باید به فرزند نو رسیده‌ی خود شیر بدهند.

به همین دلیل در دوران بارداری، تمام قسمت‌های بدن خودشان را برای شروع دوران مادری آماده می‌کنند. از جمله سینه‌ها که وظیفه‌ی شیردهی را دارند. در این دوران در سیستم غدد شیردهی رشد کرده و آماده‌ی شیردهی نوزاد می‌شوند.

5. تغییرات پوستی

یکی دیگر از تغییرات دوران بارداری که احتمالا برای شما هم پیش بیاید، تغییر در پوست شماست. احتمالا در این دوران از دوستان و آشنایان خود بشونید که پوستتان دچار تغییر شده و کمی تیره‌تر به نظر می‌رسد. اما چرا این اتفاق میفتد؟

در دوران بارداری، به دلیل آن که در رحم شما یک جنین در حال رشد است، بدن شما از درون، فعالیت بیشتری می‌کند و خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. با افزایش پمپاژ خون در قسمت‌های مختلف بدن، غدد چربی شما نیز بیشتر از قبل کار کرده و چربی بیشتری تولید می‌کنند. با افزایش چربی پوست و باقی ماندن آن بر سطح پوست شما،‌ صورتتان تیره‌تر از قبل دیده می‌شود و در برخی از مواقع ممکن است لکه‌های تیره‌ای را بر روی صورتتان ببینید.

تغییرات دوران بارداری

6. مو و ناخن

بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری تغییراتی در بافت و رشد موی خود دارند. هورمون‌ها در این دوران می‌توانند باعث شوند موهای شما سریع‌تر رشد کرده و کمتر دچار ریزش شوند. اما این تغییرات مو معمولاً دائمی نیستند. بسیاری از زنان در دوره پس از زایمان یا پس از قطع شیردهی، مقداری از موهای خود را از دست می‌دهند که موضوعی طبیعی‌ست.

برخی از خانم‌ها متوجه می‌شوند که در برخی از قسمت‌های بدنشان مانند صورت یا شکم یا اطراف نوک سینه‌ها مو رشد می‌کند. تغییر در بافت مو باعث خشک شدن یا چربی موی شما نیز می‌شود. بعضی از خانم‌ها حتی رنگ موهایشان تغییر می‌کند.

ناخن‌ها مانند مو در دوران بارداری تغییر می‌کنند. هورمون‌های اضافی می‌توانند باعث رشد سریع‌تر و تقویت ناخن‌های شما شوند. گرچه برخی از خانم‌ها گفته‌اند که ناخن هایشان در دوران بارداری به راحتی شکسته و سست شده است.

اگر هنگام بارداری ناخن‌های شما به راحتی می‌شکند، آن‌ها را مرتب نگه دارید و از مواد شیمیایی مانند لاک ناخن و پاک کننده لاک خودداری کنید.

7. اندازه کفش

مایعات اضافی موجود در بدن بانوان باردار، باعث می‌شود برخی از قسمت‌های بدن، مانند پا، دچار ورم شود. به همین دلیل شما احساس می‌کنید پاهایتان بزرگ‌تر شده و کفش‌هایتان تنگ شده است.

تغییرات دوران بارداری، تغییراتی هستند که برای هر خانمی اتفاق می‌افتند. پس اگر در خانه نشسته‌اید و مدام به این فکر می‌کنید که این چه حالاتی‌ است که برای شما اتفاق افتاده، باید بگوییم که حتی این افکار و تفکرات هم طبیعی‌ست و مختص دوران بارداری شماست. پس نگران نباشید. از همراهی شما ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.