5 روش آروغ زدن بچه؛ چگونه آروغ فرزندمان را بگیریم؟

آروغ زدن بچه؛ یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید آروغ فرزندمان را بگیریم این است که نوزادان در هنگام خوردن شیر، هوای زیادی را به همراه شیر وارد دهان خود می‌کنند. این هوا بعد از وارد شدن به بدن کودک، وارد معده‌ی او می‌شود و باعث ایجاد با دم عده و در نهایت دلدرد شدید در نوزاد حساس و ضعیف شما می‌شود. به همین دلیل آروغ زدن بچه یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ست که هر مادر و پدری باید آن را به خوبی بیاموزند.

آروغ زدن بچه

چگونه آروغ کودک را وقتی خواب است بگیریم؟

خواب رفتن نوزادان هنگام غذا خوردن، چه از شیر مادر و چه شیر خشک، بسیار معمول است. وقتی شکم آن‌ها پر می‌شود و بدن خود را به آرامی کش می‌دهند، کاملا برای به خواب رفتند آماده می‌شوند. چرا که هم سیر هستند و هم خوشحال.

اما نکته‌ای که مادر و پدرها قبل از خوابیدن فرزندشان بعد از غذا، باید رعایت کنند این است که آروغ زدن بچه را یاد بگیرند و آن را برا نوزاد انجام دهند. آروغ زدن بچه باعث می‌شود در مدت زمانی که خواب است دچار دلدرد نشده و در نهایت بیدار نشود.

روشی که برای آروغ زدن بچه هنگامی که خواب است مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان روشی‌ست که برای بیداری او استفاده می‌‌شود. برای آروغ زدن بچه، باید کودک را کمی در حالت ایستاده قرار دهید تا بتوانید شکم او را کمی مالش دهید. در اینجا می‌خواهیم برخی از موقعیت‌ها و حالت‌هایی که در آن‌ها می‌توانید آروغ کودکتان را بگیرید، بازگو کنیم.

۱. او را بنشانید و آروغ او را بگیرید

آروغ زدن بچه

وقتی که نوزادی خواب‌آلوده و یا بسیار گرسنه است، آنقدر به شیر خوردن ادامه می‌دهد تا در نهایت خوابش می‌برد. نوزاد شما نمی‌داند که باید بعد از خوردن هر وعده آروغ بزند تا دلدرد نگیرد، اما شما این را می‌دانید!


از دست ندهید! دلدرد در نوزاد


برای این کار هنگامی که کودکتان مدت زمان زیادی را صرف شیر خوردن کرده است، برای دقایقی سینه یا شیشه‌ی شیر را عقب بکشید و او را روی پای خود بنشانید. در این حالت کمر او را به آرامی ماساژ دهید تا کودک به وسیله‌ی این فشار آروغ بزند.

۲. روی شانه خود نگه دارید

آروغ زدن بچه

در این حالت احتمالا شما به کودک خود شیر داده‌اید و او کاملا سیر است. حال او را روی شانه‌ی خود قرار دهید و با حرکات لرزشی به آرامی راه بروید و کمر او را ماساژ دهید. درست مانند تصویر زیر. در این حالت کودک شما تحت فشار که به شکم و کمرش وارد می‌شود، آروغ می‌زند.

۳. نوزاد را پایین‌تر از شانه‌ی خود نگه دارید

آروغ زدن بچه

مشابه موقعیت قبلی، می‌توانید کودک خود را از حالت نشسته به حالت کاملاً قائم درآورید و در قسمت قفسه سینه یا جناغ سینه‌ی خود نگه دارید.

.۴ او را به شکم روی دست خود نگه دارید

آروغ زدن بچه

بعد از این که به او شیر دادید و مطمئن شدید سیر شده است، او را به شکم روی دست خود قرار دهید. در این حالت اگر بر روی زمین یا یک صندلی نشسته باشید راحت‌تر هستید. حال به آرامی کمر او را ماساژ دهید که تحت فشار وارد شده به شکم و کمرش آزوغ بزند.

۵. کودک را به شکم روی پایتان قرار دهید

آروغ زدن بچه

اگر روی صندلی نشسته‌اید، به سادگی کودک خود را به شکلی دراز کنید که به شکم و روی پای شما قرار بگیرد. در این حالت نیز به آرامی پشت نوزاد بزنید یا مالش دهید.

 

آروغ زدن بچه یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ست که شما باید برای سلامتی دلبندتان انجام دهید. کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان می‌توانند به راحتی گاز موجود در معده‌ی خود را آزاد کنند، اما نوزادان به کمک احتیاج دارند زیرا هنوز بلد نیستند به روشی درست غذا بخورند تا این گاز در دل آن‌ها جمع نشود. خیلی سریع خواهید فهمید که آیا کودک شما می‌تواند بدون آن که آروغ نزد، غذایش را بخورد و دلدرد نگیرد یا این که احتیاج دارد که در آروغ زدن به او کمک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.