سیب در دوران بارداری؛ فواید شگفت‌انگیز سیب برای بارداری

سیب در دوران بارداری | هنگامی که یک زن باردار است، برای اطمینان از رشد سالم کودک باید غذای سالم بخورد. اگر باردار هستید، داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، سلامتی شما و کودکتان حفظ می‌کند. در این مقاله، ما در مورد یک میوه خاص یعنی سیب در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد. شما به خوبی می‌دانید که سیب طعم خوشمزه‌ای دارد و برای سلامتی انسان بسیار مفید است. اما آیا یک زن باردار نیز می‌تواند از مزایای شگفت‌انگیز سیب بهره‌مند شود؟

آیا خوردن سیب در دوران بارداری بی‌خطر است؟

باید بگوییم اگر می‌خواهید سیب را بخشی از رژیم بارداری خود قرار دهید، با خیال راحت می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از خوردن سیب، آن‌ها را کاملاً بشویید زیرا احتمال آلودگی سیب توسط آفت‌کش‌ها زیاد است. در صورت امکان، سیب‌های ارگانیک و سم‌زدایی نشده بخورید که فاقد آفت کش و موم هستند.

از خوردن دانه‌های سیب خودداری کنید چرا که دانه‌های سیب حاوی سیانید هستند که ماده‌ای سمی است. دانه‌های سیب هنگام هضم شدن، سیانور را به آرامی در معده آزاد می‌کنند. از این رو ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم مسمومیت با سیانید در شما دیده شود. بنابراین، برای زنان باردار بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنند که هنگام خوردن سیب، دانه‌ها را نمی‌بلعند.

سیب در دوران بارداری
خوردن سیب در دوران بارداری علاوه بر داشتن مزایای بسیار، باعث سلامت پوست شما نیز می‌شود.

ارزش غذایی سیب

سیب‌ها، در درجه اول حاوی آب، کربوهیدرات و قند طبیعی می‌باشند که موادی لازم و ضروری هستند. همچنین منبع غنی از فیبرهای نامحلول و غذایی هستند. سیب به مقدار کمی حاوی ویتامین C ،A ،E و K می‌باشد. همچنین دارای مقادیر کمی از مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است.

پتاسیم ماده معدنی اصلی موجود در سیب است که به ماده‌ای برای بهبود سلامت قلب شناخته شده است. سیب همچنین سرشار از نوعی فیبر به نام پکتین است که به کاهش سطح قند کمک می‌کند و هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

فواید خوردن سیب در دوران بارداری

خوردن سیب در دوران بارداری فواید زیادی برای سلامتی مادر و کودک در حال رشد دارد. ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در سیب آسیب ناشی رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش می‌دهد. ویتامین‌‌های B موجود در سیب به سلامت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و همچنین می‌تواند برای کودک مفید باشد زیرا خطر آلرژی و آسم در کودکان را کاهش می‌دهد. فواید دیگر خوردن سیب در دوران بارداری عبارتند از:

۱. از کم خونی جلوگیری می‌کند

سیب منبع خوبی برای آهن است که باعث افزایش تولید هموگلوبین در خون می‌شود و از کم‌خونی شما جلوگیری می‌کند. زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کم‌‌خونی و فقر آهن قرار دارند. برای جلوگیری از آن، بهتر است مواد غذایی دارای آهن بخورید. یکی از این مواد غذایی سیب است که کمک زیادی به رفع کم‌خونی شما می‌کند.

۲. به هضم غذا کمک می‌کند

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند روند هضم را کند کرده و منجر به یبوست شود. اما خوردن سیب می‌تواند به این مشکل کمک کند. سیب حاوی فیبر غذایی‌ست که مدفوع را نرم می‌کند اما اگر بیش از اندازه سیب بخورید، می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. در طول بارداری می‌توانید روزانه ۱-۲ سیب بخورید.

سیب در دوران بارداری
از خوردن بیش از اندازه سیب در دوران بارداری، خودداری کنید.

۳. به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند

سیب منبع خوبی از ویتامین C است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما و کاهش ابتلا به عفونت‌ها کمک کند.

۴. انرژی مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کند

سیب‌ها حاوی قندهای ساده و طبیعی مورد نیاز بدن مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز هستند که می‌توانند بلافاصله انرژی شما را تأمین کنند. بنابراین، اگر زود گرسنه می‌شوید یا از مشکلات قند خون پایین رنج می‌برید، ایده خوبی است که هنگام بیرون رفتن یک سیب را در کیف خود داشته باشید.

۵. قلب را سالم نگه می‌دارد

خوردن روزانه سیب می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد خون، پلاک و التهاب در دیواره شریان‌ها کمک کند. همچنین می‌تواند باعث تسکین سوزش معده شود.

۶. از مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند

خوردن سیب در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به آسم در کودک شما را کاهش دهد. سیب حاوی آنتی اکسیدان است که ریه‌های مادر را تقویت کرده، تنفس شما را راحت‌تر و مشکلات تنفسی را کم می‌کند.

سیب در دوران بارداری
خوردن سیب در دوران بارداری باعث سلامت شما و دلبند شما خواهد شد.

۷. به رشد استخوان کمک می‌کند

سیب حاوی کلسیم است که عنصری ضروری برای رشد استخوان‌های قوی در کودک شماست. کلسیم همچنین می‌تواند به تقویت استخوان‌های خود شما در دوران بارداری کمک کند. سیب به جلوگیری از هدر رفتن کلسیم از بدن کمک می‌کند.

۸. حافظه را افزایش تقویت می‌کند

پوست سیب حاوی کوئرستین است، آنتی اکسیدانی که حافظه و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. همچنین از آسیب سلول‌های مغزی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد. نوشیدن روزانه آب سیب با تحریک انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین، باعث بهبود حافظه شما می‌شود. همچنین از مغز در برابر آسیب اکسیداسیون که به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا نارسایی‌های ژنتیکی اتفاق می‌افتد، محافظت می‌کند.


پیشنهاد نویسنده: رژیم غذایی دوران بارداری چه اهمیتی دارد؟


 

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای دوران بارداری یکی از مهم‌ترین نکات در این دوران است. شما باید تغییرات بدن خود را در نظر داشته باشید و طبق این تغییرات رژیم غذایی مناسب خود را با کمک پزشک تنظیم کنید. سیب نیز به عنوان یکی از مواد غذایی توصیه شده در این دوران، به شما برای حفظ سلامتی خود و کودکتان کمک زیادی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.