خانواده مثبت؛ چگونه خانواده‌ای سالم و مثبت داشته باشیم؟

خانواده مثبت؛ پدر و مادر بودن یکی از رضایت بخشی ترین تجربه هایی است که فرد می تواند در طول زندگی خود داشته باشد. در همه‌ی ما انسان‌ها غریزه‌ی پدر و مادر شدن وجود دارد، اما این غریزه در هنگام مشکلات و دوراهی‌هایی که در تربیت فرزندانمان داریم،‌ به ما کمک نمی‌کنند. مهم‌ترین چیزی که هر پدر و مادری می‌تواند به فرزند خود بدهد، احساس امنیت و محبت است و مهم‌ترین چیزی که هر پدر و مادری می تواند بخاطر بسپارد این است که برای این که خانواده مثبت باشند، نیازی نیست عالی باشند.

خانواده مثبت

اما چگونه خانواده مثبت باشیم؟

در اینجا دستورالعمل هایی برای داشتن خانواده مثبت وجود دارد:

  • والدین باید فرزندان خود را در هر حالتی دوست بدارند و به آن‌ها احساس دوست داشته شدن بدهند. کودک هرگز نباید احساس بدی به حضور خودش در خانه داشته باشد. همه‌ی کودکان حاصل عشق و محبت زن و شوهر به یکدیگر هستند و لایق دوست داشته شدن می‌باشند.
  • به حرف فرزند خود گوش فرا دهید. به فرزندان خود ابراز علاقه کنید و خود را درگیر زندگی آن‌ها کنید. اطمینان حاصل کنید که هر زمان که بخواهند حرفی بزنند، می‌توانند به راحتی با شما در میان بگذارند.
  • صبر یک ویژگی اخلاقی بسیار خوب است. خلق و خوی کودک خود را بپذیرید اما نه زمان‌هایی که رفتار نادرستی انجام می‌دهد. این که فرزند شما گاهی احساس غمگینی یا عصبانیت داشته باشد، امری طبیعی‌ست.

خانواده مثبت

  • مقاوم باشید. اگر قوانینی که شما تعیین کرده‌اید، هرروز دچار تغییر شود، ممکن است فرزند شما را خسته و آزرده کند. به همین دلیل شما باید قوانین خانه را طوری تعیین کنید که در هر زمانی کاربردی باشد.
  • الگو باشید. کودکان به والدین خود الگوی اول خود نگاه می‌کنند. وقت بگذارید و در مورد آنچه می‌گویید یا وقتی در کنار آن‌ها هستید تأمل کنید.
  • به فرزند خود احترام بگذارید. بهترین روش برای دریافت یک رفتار محترمانه از فرزندتان این است که شما نیز به او احترام بگذارید. با کودک خود به شکلی محترمانه و خوب صحبت کنید، به نظر او احترام بگذارید، با او مهربانانه رفتار کنید و همان احترامی که به افراد دیگر ارائه می‌دهید به فرزندتان ارائه دهید.
  • برای خودتان و همسرتان وقت بگذارید. شما باید زمان‌هایی را به خلوت دونفره‌ی خود و شریک زندگی‌تان قرار دهید و درباره‌ی قسمت‌های مختلف زندگی‌، مشکلات، رفتار فرزندان و حتی برنامه‌های آینده با یکدیگر گفت‌وگو کنید.

خانواده مثبت

اکثر والدین این واقعیت را نادیده می‌گیرند که فرزندانشان در شش سال اول زندگی خود مهم‌ترین مرحله را پشت سر می‌گذارند. در این مرحله تقریباً ۸۰٪ رشد ذهنی آ‌ن‌ها اتفاق می‌افتد.

فرزندپروری مثبت به محافظت از کودکان در برابر بروز اضطراب، افسردگی، مشکلات روانشناختی و همچنین سایر اختلالات روانپزشکی کمک می‌کند. علاوه بر این، شما باید وقت زیادی را با آن‌ها بگذرانید و آن‌ها را با تمام وجود دوست داشته باشید، اما آن‌ها را تحت فشار قرار ندهید. تفاوت زیادی بین نشان دادن مراقبت و زندانی کردن و سختگیری کردن در برابر آن‌ها وجود دارد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.