علائم سقط جنین، چگونه بفهمیم سقط جنین اتفاق افتاده است؟

علائم سقط جنین؛ شاید تصور کنید سقط جنین برای شما اتفاق نمیفتد. اما اتفاقاتی که باعث سقط شدن جنین شما می‌شود به طور عمده اتفاقات روزمره و معمول هستند که هر کدام از بانوان در خانه آن را انجام می‌دهند. یکی از کارهایی که شما می‌توانید برای کمک به خودتان بکنید این است که از علائم سقط جنین آگاه باشید. ما در این مقاله می‌خواهیم به علائم سقط جنین بپردازیم که هر پدر و مادری بهتر است آن را بداند.

گاهی اوقات ممکن است سقط جنین شما بدون هیچ علامت خاصی اتفاق بیفتد. اما در بیشتر مواقع شما می‌تواند با توجه کردن به بدن خود، علائم سقط جنین را در خود تشخیص دهید.

علائم سقط جنین

سقط جنین چیست و نرخ آن چیست؟

سقط جنین از دست دادن فرزند و بارداری در هر مرحله تا هفته ۲۴ام است. اگر سقط جنین بعد از این مدت اتفاق بیفتد، فرزند شما عملا مرده به دنیا می‌آید. بیشتر کسانی که سقط جنین داشته‌اند، تا قبل از هفته‌ی ۱۳‌ام آن را تجربه کرده‌اند.

طبق آمار اعلام شده، از هر ۷ نفر مادری که باردار هستند، یک نفر سقط جنین را تجربه می‌کند. با این حال، میزان سقط جنین بسیار بیشتر از این است. طبق گفته‌ی پزشکان و ماماها، از هر ۴ بارداری تقریباً ۱ مورد منجر به سقط جنین می‌شود. یکی از دلایل این اتفاق این است که مادر بدون آن که خودش بداند، در دوران حاملگی قرار دارد، اما مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

علائم سقط جنین

کنجکاوی در مورد چیزی که می تواند باعث سقط جنین شما شود، طبیعی است. بهتر است بدانید یکی از مهم‌ترین دلایل سقط جنین این است که تخمک بارور شده در رحم به طور طبیعی رشد نمی‌کند، نه به دلیل کاری که شما انجام داده اید. سقط جنین همیشه به دلیل برقراری رابطه جنسی، استرس یا ورزش اتفاق نمیفتد. اما چیزی که شما باید از آن آگاه باشید، علائم سقط جنین است که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

علائم سقط جنین

۱. خونریزی واژن

شایع‌ترینِ علائم سقط جنین، خونریزی واژن است. این اتفاق می‌تواند از لکه‌بینی تا خونریزی شدیدتر از پریود باشد. خونریزی واژن شامل لخته، لکه‌های کوچک یا بزرگ است یا حتی ترشحات قهوه‌ای یا بافت دیگری که به وضوح قابل شناسایی نیست. اگر در هر زمان از بارداری خونریزی واژن یا واژینال دارید، باید بلافاصله برای مشاوره با پزشک عمومی یا مامای خود تماس بگیرید.

۲. درد از پشت

اگر سقط جنین برای شما اتفاق بیفتد، در ناحیه کمر، پایین‌ترین قسمت نخاع خود درد شدیدی را تجربه خواهید کرد. همچنین در روزهای ابتدایی سقط جنین احساس گرفتگی در کمر نخواهید داشت.

۳. درد شدید

درد در معده و نواحی دستگاه تناسلی نیز در بارداری نیاز به توجه زیادی دارد. به خصوص اگر در یک طرف شکم باشد، همیشه باید به عنوان یک وضعیت اضطراری بررسی شود. مراقب هرگونه درد شبیه به دردهای پریود باشید. بیشتر علائم سقط با تورم در این ناحیه شروع می‌شود.

۴. بدون علامت

گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد و سقط جنین شما فقط ممکن است در یک سونوگرافی معمولی کشف شود.

علائم سقط جنین

به یاد داشته باشید که خونریزی یا لکه‌بینی همراه با درد شکم یا سرگیجه می‌تواند به معنای حاملگی خارج رحمی باشد، این موضوع یک وضعیت تهدید‌کننده است که هنگام لقاح در خارج از رحم اتفاق می‌افتد، بنابراین این علائم را به عنوان یک وضعیت اضطراری در نظر گرفته و درمان کنید.

در صورت بروز این علائم چگونه برخورد کنیم؟

بعضی از نوشیدنی‌های گیاهی و سبزیجات در جلوگیری از سقط جنین و عفونت در رحم بسیار موثر هستند و همچنین قدرت بدنی مورد نیاز شما را تامین می‌کنند. برای اطمینان از عدم حساسیت به گیاه خاص، از داروهای گیاهی استفاده کنید.

علل سقط جنین

به طور بالقوه دلایل زیادی وجود دارد که چرا سقط جنین ممکن است اتفاق بیفتد، اگرچه علت آن معمولاً شناسایی نمی شود. اکثریت ناشی از کاری نیست که شما انجام داده اید.

ژن ها یا کروموزوم های نامنظم

بیشتر سقط‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که جنین متولد نشده به درستی رشد نمی‌کند. حدود نیم تا دو سوم از سقط جنین در سه ماهه اول با کروموزوم های اضافی یا از دست رفته مرتبط است. کروموزوم ها ساختارهایی در هر سلول هستند که حاوی ژن هستند، دستورالعمل هایی برای نحوه ظاهر و عملکرد افراد. هنگامی که یک تخمک و اسپرم با هم متحد می شوند، دو مجموعه کروموزوم – یکی از هر والدین – به هم می پیوندند. اما اگر هر کدام از این مجموعه ها کروموزوم های کمتر یا بیشتر از حد معمول داشته باشند، می تواند منجر به سقط جنین شود.
شرایط کروموزومی ممکن است منجر به موارد زیر شود:

حاملگی بدون جنین:

این زمانی اتفاق می افتد که هیچ جنینی تشکیل نشود. یا جنین تشکیل می شود اما دوباره به بدن جذب می شود. جنین گروهی از سلول‌ها است که به نوزاد متولد نشده تبدیل می‌شوند که به آن جنین نیز می‌گویند.

مرگ جنین داخل رحمی:

در این شرایط یک جنین تشکیل می شود اما رشد آن متوقف می شود. قبل از بروز علائم سقط جنین می میرد.

حاملگی مولار و حاملگی مولار جزئی:

با بارداری مولار، جنین رشد نمی کند. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که هر دو مجموعه کروموزوم از اسپرم آمده باشند. بارداری مولار با رشد نامنظم جفت، اندام مرتبط با بارداری که به جنین اکسیژن و مواد مغذی می دهد، مرتبط است. با بارداری مولار جزئی، جنین ممکن است رشد کند، اما نمی تواند زنده بماند. بارداری مولار جزئی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مجموعه کروموزوم اضافی وجود داشته باشد که تریپلوئیدی نیز نامیده می‌شود. مجموعه اضافی اغلب از اسپرم ایجاد می شود، اما می تواند از تخمک نیز کمک کند.
بارداری مولار و مولار جزئی نمی تواند ادامه یابد زیرا می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. گاهی اوقات، آنها می توانند با تغییرات جفت که منجر به سرطان در فرد باردار می شود، مرتبط باشند.

شرایط سلامت مادر

در موارد معدودی، داشتن شرایط خاص سلامتی ممکن است منجر به سقط جنین شود. مثالها عبارتند از:

  • دیابت کنترل نشده
  • عفونت ها
  • مشکلات هورمونی
  • مشکلات رحم یا دهانه رحم
  • بیماری تیرویید
  • چاقی

چه چیزی باعث سقط جنین نمی شود؟

فعالیت های معمولی مانند اینها باعث سقط جنین نمی شود:

  • ورزش کردن: تا زمانی که سالم هستید ورزش کنید. اما ابتدا با تیم مراقبت بارداری خود صحبت کنید. و از فعالیت هایی که می تواند منجر به آسیب شود، مانند ورزش های تماسی دوری کنید.
  • ارتباط جنسی
  • بحث و جدل
  • استفاده از قرص های ضد بارداری قبل از بارداری
  • کار کردن: البته تا زمانی که در معرض دوزهای بالای مواد شیمیایی مضر یا تشعشع نباشید. اگر در مورد خطرات مربوط به کار نگران هستید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

برخی از افرادی که سقط جنین داشته اند خود را مقصر می دانند. آنها فکر می کنند که بارداری را به دلیل زمین خوردن، ترس بد یا دلایل دیگر از دست داده اند. اما بیشتر اوقات، سقط جنین به دلیل یک اتفاق تصادفی رخ می دهد که تقصیر هیچ کس نیست.

در بیشتر موارد، سقط جنین یک اتفاق یکباره است و اکثر افراد در آینده بارداری موفقی خواهند داشت.

علائم سقط جنین


از دست ندهید! با کسانی که سقط جنین داشته‌اند چطور برخورد کنیم؟


شما می‌توانید با انجام مراقبت‌های لازم احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد. از این که با ما همراه بودید، متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 3 =