با کسانی که سقط جنین داشته‌اند چطور برخورد کنیم؟

سقط جنین؛ اگر دوستی دارید که سقط چنین داشته است، بهتر است در کنارش باشید تا احساس کند همراهانی دارد و تنها نیست. چه قبلاً سقط کرده باشید یا نه، اینکه چه چیزهایی را بگویید بسیار دشوار است. چرا که روح مادر در این دوران بسیار حساس است و ممکن است هر حرفی را به قصد یا منظوری برداشت کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم ببینیم اگر دوستمان سقط جنین انجام داده، به او چه چیزهایی را بگوییم و چه چیزهایی را نگوییم. همچنین ببینیم باید چه رفتارهایی داشته باشیم.

سقط جنین

۱. تسلیت بگویید.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در چنین شرایطی انجام دهید این است که به او به خاطر از دست دادن فرزندش تسلیت بگویید. حتی می‌توانید درباره‌ی احساسی که دارد از او سوال کنید و اگر آماده گفتگو باشد، این کار را می‌کند.

۲. به حرف‌های او گوش دهید.

بیشتر از گفتن چیزی، گوش دادن به حرف‌های دوستتان اهمیت بیشتری دارد. دوست شما به تازگی مشکلی بزرگ را تجربه کرده است. هیچ کلمه‌ای وجود ندارد که بتواند این مشکل را توصیف کند. در عوض، اگر نیاز به صحبت داشت، به او بگویید که شما آماده‌ی شنیدن حرف‌های او هستید. اگر دوستتان شروع به صحبت کردن کرد، به حرف‌های او با دقت گوش دهید.

۳. شما همه‌چیزدان نیستید!

در حالی که دوست شما در حال صحبت است، مطمئناً ناراحت است و از خود می پرسد که چرا سقط جنین برای او اتفاق افتاده است. سعی نکنید به این سوال پاسخ دهید، حتی اگر فکر می‌کنید جواب را می‌دانید. فقط به او بگویید که نمی‌دانید اما از اینکه این اتفاق برایش افتاده بسیار متاسف و ناراحت هستید. حتی پزشکان هنوز در تلاشند بفهمند که چرا برخی سقط جنین ها اتفاق میفتد.

۴. به دوستتان بگویید خودش را سرزنش نکند.

زنانی که سقط جنین می‌کنند اغلب خود را مقصر می‌دانند. آن‌ها تصور می‌کنند که مشکلی در وجودشان هست و به همین دلیل سقط جنین اتفاق افتاده است. باید به او بگویید که تقصیر او نیست. به او بگویید هیچ فایده‌ای نخواهد داشت اگر فکر کند که مقصر اتفاقی است که برای بسیاری از زنان رخ داده است. با او مهربان باشید. به او یادآوری کنید که او هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.

سقط جنین

۵. حواستان به دوستتان باشد.

هنگامی که اتفاق بدی رخ می‌دهد، بسیاری از افراد بلافاصله برای ابراز همدردی خود اقدام می‌کنند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که دوست شما خوب است، باید مرتباً او را چک کنید و احوال او را جویا شوید. گاهی اوقات، ممکن است به نظر برسد که حال خوبی دارد، و گاهی غم و اندوه واقعی او دوباره شروع می‌شود. برای اطمینان از اینکه همه چیز خوب است، هرچند وقت یک بار حال دوست خود را بپرسید. می‌توانید روزی یک بار به او پیام دهید، یا این که به او زنگ بزنید. در هر صورت بهتر است شما اطمینان حاصل کنید که از حال کلی او با خبر هستید و اگر حال خوبی نداشت به او سر بزنید.

۶. مفید باشید.

وقتی کسی غمگین است، انجام کارهای روزمره برای او آسان نیست. یکی از راه‌هایی که می‌توانید حال دوستتان را بهتر کنید این است که در انجام کارهایش به او کمک کنید. مثلا هنگام خرید به همراه او بروید، با هم به رستوران مورد علاقه‌اش رفته و غذای مورد علاقه‌ی او را بخورید. به سینما بروید و فیلم‌های جذاب ببینید. اگر دوست شما فرزند دیگری نیز دارد، می‌توانید به دوستتان پیشنهاد کنید که از فرزندش مراقبت می‌کنید. با این کار او می‌تواند چند ساعت با خودش تنها باشد و حس بهتری به خودش پیدا کند.

سقط جنین


از دست ندهید! ۵ نکته در برخورد با مادرانی که از دست دادن نوزاد را تجربه کرده‌اند!


از دست دادن نوزاد و سقط جنین برای هر مادری یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد. به خصوص اگر آن نوزاد، اولین فرزندش باشد. مهم‌ترین کاری که شما به عنوان دوست و همراه او می‌توانید برایش انجام دهید، این است که همشه کنارش باشید و سعی کنید او را درک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =