مراحل زایمان طبیعی؛ زایمان طبیعی چه مراحلی دارد؟

مراحل زایمان؛ حتما طی نه ماه گذشته به زایمان، درد آن و چیزهای مربوط به آن فکر کرده‌اید. به احتمال زیاد شاید شما کتاب‌های زیادی در مورد بارداری و زایمان خوانده‌اید و لحظه‌ای را تصور کرده‌اید که در نهایت می‌توانید با کودک خود ملاقات کنید. گرچه ممکن است کلمه “زحمت” باعث شود که به نظر خیلی سخت و طاقت‌فرسا بیاید، زایمان بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین کاری است که تاکنون انجام داده اید.

اما زایمن نیز مانند هرکار دیگری مراحلی دارد که هر بانویی باید آن‌ها را طی کند. عمل زایمان به طور کلی شامل سه مرله است که شما به عنوان یک مادر، بهتر است آن‌ها را بدانید. ما در این مقاله می‌خواهیم این مراحل را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل زایمان طبیعی

تولد و زایمان

زایمان فرایندی است که منجر به تولد کودک شما می‌شود. اولین مرحله زایمان زمانی است که دهانه رحم یا گردن رحم شروع به نرم شدن می‌کند. در طی یک دوره زمانی دهانه رحم نازک، گشاد و شروع به باز شدن می‌کند، تا جایی برای عبور کودک از رحم شما به دنیای خارج فضای کافی وجود داشته باشد.

مرحله اول از مراحل زایمان

اولین مراحل زایمان به تدریج انجام می‌شود و حتی ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل زایمان است. زایمان با انقباضات متناوب شروع می‌شود که دهانه رحم را نازک می‌کند و به تدریج قوی‌تر و منظم می‌شود. اگر برای زایمان در بیمارستان برنامه ریزی کرده‌اد، بهتر است زمان ورود خود به بیمارستان را بررسی کنید. بسیاری از بیمارستان‌ها بیماران را پذیرش نمی‌کنند تا زمانی که رحم آن‌ها برای زایمان “فعال” باشند و حداقل ۳ سانتی‌متر گشاد شده باشد. مرحله اول زایمان تا زمانی که دهانه رحم ۱۰ سانتی‌متر گشاد شود ادامه می‌یابد که به اندازه کافی بزرگ است تا سر کودک از بین برود.

مراحل زایمان طبیعی

مرحله دوم از مراحل زایمان

مرحله دوم زایمان از زمانی که دهانه رحم کاملاً بزرگ و گشاد شده باشد تا زمانی که کودک شما متولد شده است، ادامه دارد. این مرحله معمولاً بسیار کوتاه‌تر از مرحله اول است و به طور متوسط ​​۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

در مرحله دوم هنوز انقباضات منظمی خواهید داشت اما فشار بسیار زیادی برای خارج شدن نوزاد به شما وارد می‌شود که درواقع خودتان این فشار را وارد می‌کنید. با هر فشار سر کودک شما بیشتر پایین می‌آید تا زمانی که به پرینه که بافت بین واژن و رکتوم شماست برسد. با از خارج شدن سر کودک، پرینه شما شروع به برآمدگی و کشیدگی می‌کند.

بهتر است در این هنگام، به دستورات ماما یا متخصص زنان و زایمان خود گوش دهید. فشار دادن آرام و تدریجی می‌تواند باعث کاهش پارگی شود. وقتی سر کودک شما خارج شد، بقیه بدن او معمولاً در طی یک یا دو فشار بیرون می‌آید.

مرحله سوم از مرحل زایمان

مرحله سوم تولد جفت است. شما ممکن است به سختی متوجه این مرحله شوید زیرا احتمالاً در دیدن کودک جدید خود بسیار ذوق‌زده خواهید شد. رحم شما دوباره شروع به انقباض می‌کند و ممکن است لازم باشد برای بیرون کردن جفت به آرامی به خودتان فشار بیاورید.

ممکن است قبل از تولد کودک خود و شروع مراحل زایمان، با خود بگویید این چه کاری بود که کرده‌ام؟ چطور این حجم درد را تحمل کنم؟ چگونه می‌توانم فرزند خودم را با این همه درد به دنیا بیاورم؟ اما همه‌ی این‌ها زمانی که صورت کودک خود را می‌بینید به کلی از خاطرتان می‌رود و می‌بینید تحمل تمام این دردها ارزشش را داشت.

مراحل زایمان طبیعی


برای رفع ترس‌های دوران بارداری و زایمان حتما مقاله‌ی “۵ مورد از ترس های دوران بارداری و زایمان”  را مطالعه کنید.


از این که مراقب خودتان و دلبندانتان هستید از شما ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.