حمام کردن نوزاد؛ چگونه نوزاد خود را حمام کنیم؟

حمام کردن نوزاد؛ تمیز نگه داشتن کودک قسمت مهمی از روند مراقبت از نوزاد شماست. نیازی نیست هر روز کودک خود را به طور کامل حمام کنید، اما باید حداقل روزی یک بار کودک خود را آب بکشید تا بدنش مرطوب شود.

شما می‌توانید این کار را با قرار دادن کودکتان در یک وان کودک، استفاده از یک صابون کودک و شستن باسن و سر نوزاد انجام دهید. البته در روزهای اولیه به صابون زیادی احتیاج ندارید. فقط به اندازه کافی برای اطمینان از تمیز بودن کودکتان از صابون و مواد شیمیایی استفاده کنید. انگشتان کوچک دلبندتان را نیز خیلی آرام و نرم بشویید و آن‌ها را بین انگشتان خود نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که صابونی که استفاده می‌کنید حاوی عطرهای قوی نیست و PH بالایی ندارد. در حالت ایده آل، شما بهتر است بدون صابون یا هرگونه مواد شیمیایی کودک خود را شست و شو دهید.

حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد

منطقه ای گرم و امن پیدا کنید.

اولین نکته برای حمام کردن نوزاد، پیدا کردن منطقه امن و آرام برای شستن اوست. اما چگونه یک مکان امن برای حمام کردن نوزاد پیدا کنیم؟ اولین پیشنهاد ما، تهیه‌ی یک تشت آب نسبتا بزرگ برای کودکتان است. تشت آب،‌ علاوه بر این که قیمت چندانی ندارد، منطقه‌ای امن برای نوزاد شماست. چرا که نمی‌تواند از آن بیرون برود و همچنین عمق آب ی که می‌تواند در خود جای دهد، زیاد نیست.

پیشنهاد دیگر که کمی هزینه‌ی بیشتری را می‌طلبد،‌ تهیه‌ی وان مخصوص کودکان است. شما می‌تواند با تهیه‌ی یک وان کوچک مخصوص کودکتان،‌از امنیت و گرم بودی جای او در هنگام شست و شو اطمینان حاصل کنید.

قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که همه چیز در دسترستان است.

قبل از این که کودک خود را درون تشت یا وان قرار دهید و شروع به شستن او کنید، همه‌ی وسایل مورد نیاز را چک کنید تا مجبور نشوید برای آوردن آن،‌ نوزادتان را ترک کنید. کودکان نمی‌دانند به چه چیزی دست بزنند و به چیز نه. به همین خاطر در هنگام حمام کردن نوزاد شما باید تمام حواستان به کودکتان باشد.

دمای آب و مقدار آب را چک کنید.

اگر کودک شما زیر شش ماه سن دارد، میزان آبی که باید در تشت پر شود،‌ ۵ سانتی‌متر است. علاوه بر مقدار آب، دما آب بسیار مهم است. همیشه قبل از رار دادن کودک خود در وان یا تشت حمام، دمای آب را به وسیله‌ی آرنج یا مچ دست و یا یک دماسنج چک کنید. دمای آب مناسب برای بدن یک کودک، ۲۶ درجه سانتی‌گراد است.

حمام کردن نوزاد

شستن چشم‌ها؛ نکته‌ای مهم!

یکی از نکات مهم برای حمام کردن نوراد، شستن صورت اوست. وقتی می‌خواهید صورت نوزادان خود را بشویید، در ابتدا بهتر است از شستن چشم‌هایش شروع کنید. برای شستن چشم‌ها از پنبه استفاده کنید اما حواستان باشد برای هر چشم،‌ از پنبه‌ای متفاوت استفاده کنید. بعد از آب تمام صورت او را بشویید.

از روغن برای نرم شدن پوست او استفاده کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از خشک شدن پوست دلبندتان با مواد شوینده جلوگیری کنید، استفاده از روغن‌های مناسب و مخصوص کودکان است. شما می‌توانید با کمک پزشک کودکتان، روغنی مناسب برای پوست او را انتخاب کرده و بعد از هر وعده‌ی حمام به پوست او بمالید و پوست او را به آرامی ماساژ دهید.

مراقبت از موهای نوزادان

به طور کلی نوزادان برای تمیز شدن موهایشان به شامپوهای متعدد نیازی ندارند. استفاده شامپو برای موهای نوزادان که بسیار ظریف و حساس هستند، می‌تواند باعث آسیب به ریشه‌ و ساقه‌ی مو و همچنین پوست سر آن‌ها شود. کافی‌ست هفته‌ای دو یا سه بار سر آن‌ها را با آب کاملا ولرم بشویید.

حمام کردن نوزاد را تبدیل به تفریح برای او کنید!

حمام کردن نوزاد، یکی از کارهای مهمی‌ست که کودک شما باید از همان ابتدا به آن عادت کند. اما به نظر شما بهتر نیست از این عادت لذت ببرد؟ شما می‌توانید با استفاده از اسباب‌بازی‌های رنگی، موسیقی ملایم، پخش کردن یک برنامه‌ی کودک به وسیله‌ی موبایل یا لپتاپ یا تهیه کردن خوراکی مورد علاقه‌ی دلبندتان در هر بار حمام، این کار را برای او به یک بازی و لذت تبدیل کنید.

حمام کردن نوزاد


در حین حمام کردن کودکمان، به چه نکاتی توجه کنیم؟ چه چیزهایی اهمیت دارد؟ مقاله‌ی “حمام کردن کودک؛ نکاتی مهم برای حمام کردن دلبندان شما!” را بخوانید.


حمام کردن نوزاد، از اهمیت زیادی در روند رشد او برخوردار است. شما به عنوان والدین این دلبندان باید روش درست و اصولی شستن کودکان خود را بلد باشید. چرا که نوزادان دارای پوست و مویی حساس هستند که احتیاج به مراقبت بسیار بیشتری نسبت به ما دارند. از این که با کودک‌شید همراه بودید، متشکریم. مراقب پوست و موی دلبندانتان باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 17 =