سبک‌های فرزندپروری؛ فرزندپروری چه سبک‌هایی دارد؟

سبک‌های فرزندپروری؛ وقتی پدر و مادر شدید و مراقبت از کودک خود را شروع کردید، متوجه می‌شوید که تربیت بچه‌ها در ظاهر یک کار سخت و البته طاقت فرسا است. هیچ روشی برای فرزندپروری وجود ندارد که برای همه کودکان مفید باشد. شما باید به روش آزمون و خطا عمل کنید تا روش فرزندپروری را که برای فرزند شما مناسب است، پیدا کنید.

هیچ دو خانواده‌ای از یک نوع سبک فرزندپروری استفاده نمی‌کنند، اما برخی از سبک‌های معمول فرزندپروری وجود دارد که بیشتر ما از آن‌‌ها استفاده می‌کنیم. اگر به دنبال روش‌هایی برای تربیت بهتر فرزند خود هستید، می توانید سبک‌های مختلف فرزندپروری را بشناسید و تأثیر هر سبک را بر روی کودکان خود بررسی کنید تا ببینید چه چیزی برای دلبندان کوچک شما مفید است!

سبک‌های فرزندپروری

انواع سبک‌های فرزندپروری

هر سبک فرزندپروری از روش متفاوتی برای تربیت بچه‌ها استفاده می‌کند. دیانا باومریند، روانشناس رشد در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، الگوهای مختلف سبک‌های فرزندپروری را به دقت مطالعه کرد. کارهای او در دهه ۱۹۶۰ در این زمینه سبک‌های فرزندپروری دیانا باومریند نامیده می‌شود.

دیانا تاکید کرد که کودکان نوپا رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. هر نوع رفتار به سبک خاصی از فرزندپروری نسبت داده می‌شود. وی پس از تحقیقات، بررسی‌ها و مصاحبه‌های گسترده، روانشناسی سبک‌های فرزندپروری را تعریف کرد.

دیانا باومریند سه سبک اصلی برای فرزندپروری را مشخص کرد، یعنی: مستبد و سلطه‌جو، قابل اعتماد و آسان‌گیر. دانشمندان و محققان این زمینه فرزندپروری آسان‌گیر را به دو مورد گسترش دادند. بنابراین ما امروز چهار سبک مشترک فرزندپروری داریم، آن‌ها عبارتند از:

  • مستبد و سلطه‌جو
  • قابل اعتماد
  • آسان‌گیر
  • بسیار آسان‌گیر

سبک‌های فرزندپروری

این سبک‌ های فرزندپروری بر اساس دو عامل از یکدیگر متمایز می‌شوند. اولین فاکتور حمایت از والدین در زندگی روزمره به فرزندانشان است. و مورد دوم میزان کنترل والدین بر فرزندانشان است.

شاید برایتان سوال باشد که هرکدام از این سبک‌ها چه تفاوتی با دیگری دارد؟ آیا می‌توان همزمان از دو مورد از سبک‌های فرزندپروری برای تربیت کودکان استفاده کرد؟  برای پاسخ به این سوال بهتر است با انواع سبک‌های فرزندپروری به طور کامل آشنایی داشته باشید و اطلاعات و آگاهی کافی را برای پاسخ داد به این سوال کسب کنید.

شما می‌توانید ادامه‌ی این مقاله و همچنین تاثیر انواع مختلف سبک‌های فرزندپروری را در مقاله‌ی “تاثیر سبک‌های فرزندپروری بر کودکان” مطالعه کرده و سبک مورد اعتماد خود را پیدا کرده و از آن برای تربیت درست فرزندان خود استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.