موسیقی برای کودکان چه مزایایی دارد؟

موسیقی برای کودکان؛ یکی از چیزهایی که شاید برعکس تصور بیشتر مردم، بر رشد و بالندگی کودکان و نوزادان تاثیر می‌گذارد، گوش کردن به موسیقی است. به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان، موسیقی یکی از معجزات کائنات است که می‌تواند تاثیر مثبت و منفی بر هرچیزی داشته باشد. از جمله رشد کودکان.

آشنایی کودک با آهنگ‌ها روشی آسان و لذت‌بخش برای تعامل با کودک شما در سال اول زندگی اوست و می‌تواند زمینه را برای پیشرفت موسیقی در طول زندگی‌اش فراهم کند. به علاوه، بازی با موسیقی می‌تواند روحیه او را لطیف‌تر کند، بذهن او را باز کند و مهارت‌های زبانی او را تقویت کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم به مقوله‌ی موسیقی برای کودکان و تاثیر آن بر رشد آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

موسیقی برای کودکان

موسیقی برای کودکان

۱. کودکان،‌ موسیقی را از قبل می‌شناسند.

دانیل لویتین، Ph.D، نویسنده کتاب “مغز شما در موسیقی است” می‌گوید: “مغز کودک شما برای یادگیری موسیقی آمادگی لازم را دارد، همانطور که برای یادگیری زبان از قبل آماده است. به همان روشی که نوزادان قبل از یادگیری صحبت کردن، یک دوره غز زدن، ناله کردن و ناراحت بودن را پشت سر می‌گذارند. بنابراین اگر شما فرزند خود را از همان ابتدا با موسیقی آشنا کنید و انواع موسیقی‌ها را با او کار کنید،‌ در واقع استعداد و توانایی وجودی او را فعال کرده‌اید.

۲. موسیقی برای کودکان؛ راهی برای خوشحال کردن آن‌ها

لورل ترینور، Ph.D، مدیر موسسه موسیقی و ذهن مک مستر در همیلتون انتاریو، می‌گوید: “بازی با کودک در کنار موسیقی یک راه آسان برای تقویت روابط شما است. تحقیقات نشان می‌دهد گوش دادن به موسیقی به همراه فردی دیگر باعث ترشح اکسی‌توسین می‌شود.”

ممکن است تصور کنید بهترین انتخاب، موسیقی کلاسیک یا لالایی است، اما تقریباً همه نوع موسیقی کودک‌پسند است. دکتر ترنور می‌گوید: “اگر موسیقی‌ای را پخش کنید که از آن لذت ببرید، در کنار کودک خود نیز بیشتر گوش خواهید داد و به همراه آن آواز می‌خوانید.” به علاوه، مطالعات او نشان داده است نوزادانی که با خوشحالی و حرکات موزون به سمت موسیقی حرکت می‌کنند، بیشتر لبخند می‌زنند، راحت‌تر آرام می شوند و تمایل بیشتری به کشف محیط اطراف خود دارند تا نوزادانی که به سادگی به آن گوش می‌دهند.

موسیقی برای کودکان

۳. تاثیر موسیقی برای کودکان بر رفتار آن‌ها

وقتی موسیقی بخشی از برنامه روزمره شما باشد، ممکن است کوچولوی شما نیز زودتر صحبت کند. مطالعات نشان داده است که نوزادانی که با وسایل موسیقی مثل طبل‌های کوچک یا ارگ‌های کوچک بازی می‌کنند، از حرکات ارتباطی بیشتری استفاده می کنند. مانند مانند کردن موز به تلفن یا آغوش گرفتن عروسک. دکتر ترینور می‌گوید: “هر چقدر کودک شما ژست‌های بیانگر بیشتری داشته باشد، زودتر مهارت‌های زبانی را کسب می‌کند.” آهنگ‌ها کودک شما را با کلمات و قافیه‌های جدید آشنا می‌کنند و تحقیقات دکتر Bales نشان داد که تنظیم موسیقی روی کلمات به مغز کمک می‌کند تا آن‌ها را سریع‌تر یاد بگیرد.

۴. موسیقی برای کودکان؛ فرصتی برای با هم بودن

علاوه بر همه‌ی موارد بالا،‌زمانی که شما موسیقی‌ای آشنا را برای کودک خود پخش می‌کنید، خودتان هم به طور ناخوداگاه با آن حرکت کرده و آواز می‌خوانید. کودکتان با دیدن این رفترا شما احساس نزدیکی بیشتری به شما می‌کند و به همین دلیل بهتر می‌تواند با شما ارتباط بگیرد. علاوه بر آن در این زمان شما می‌توانید بیشتر از قبل با دلبند خود وقت بگذرانید.

موسیقی برای کودکان

همه کودکان با توانایی و استعداد در مقوله‌ی موسیقی متولد می‌شوند، و اغلب در برابر آهنگ‌ها با شور و شوق واکنش نشان می‌دهند. دایان بلز، Ph.D، دانشیار رشد انسانی و علوم خانواده در دانشگاه جورجیا در آتن، توضیح می‌دهد: “شنوایی نوزادان پس از مدت کوتاهی از تولد رشد خوبی دارد، بنابراین می‌توانند خیلی زود به موسیقی‌هایی که می‌شنوند پاسخ دهند.”


از دست ندهید! ۶ فایده کلاس موسیقی برای کودکان


از این که با ما همراه بودید ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =