6 نکته برای تربیت کودکان شاد؛ چگونه کودکان شادی داشته باشیم؟

تربیت کودکان شاد | اگر در شغل خود و یا ورزش تخصصی‌تان درجه یک هستید، دلیل نمی‌شود بهترین والدین زمین باشید. تربیت درست فرزندان ترفندها و نکات مربوط به خود را دارد که همگی آن‌ها با استفاده از تجربه و مطالعه و یادگیری به دست می‌آید. وقتی صاحب فرزند می‌شوید مسئویت تربیت درست او بر عهده‌ی شماست. اما آیا تربیت فرزندان در راستگو بودن، احترام گذاشتن و مهربان بودن خلاصه می‌شود؟ خیر! فرزندان شما باید انسان‌هایی شاد باشند تا بتوانند حس و انرژی مثبت خود را به افراد دیگر هم انتقال دهند؛ يعنی تربیت کودکان شاد

در واقع چیزی که ما انسان‌ها در دنیای امروزی می‌خواهیم اندکی حس خوب و انگیزه‌ای برای ادامه روزهایمان است. شما با تربیت کودکان شاد این نیاز را برای آن‌ها و همچنین برای جامعه‌ای که درون آن زندگی می‌کنیم برطرف می‌کنید.

تربیت کودکان شاد

اما سوال اینجاست که آیا تربیت کودکان شاد کار ساده‌ایست؟

راستش را بخواهید خیلی هم ساده نیست. چرا که هر انسانی عقل و شعور دارد و می‌تواند برای هر چیزی سوال بپرسد، آن را تایید و یا آن را انکار کند. پس اگر فرزند شما هرچیزی را به راحتی بپذیرد یک جای کار اشتباه است. تربیت درست فرزندان و همچنین تربیت کودکان شاد، بزرگ‌ترین وظیفه‌ی هر پدر و مادری‌ست که با مطالعه، آگاهی و علاقه، می‌توانند آن را به بهترین نحو انجام دهند.

حال بیایید ببینیم چگونه می‌توان کودکان را طوری تربیت کنیم که در زندگی کنونی و آینده خود احساس شادی کرده و از زندگی خود لذت ببرند. ما در اینجا ۷ راه برای تربیت کودکان شاد را به شما ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. به پایان راه فکر کنید.

تصور کنید که مراسم خاکسپاری شماست و بچه‌هایتان در اطراف قبر شما هستند. آن‌ها در مورد اوقات خوب و بدی که در زندگی با شما داشته‌اند، صحبت می‌کنند. دوست دارید درمورد شما به عنوان پدر و مادرشان چه بگویند؟

جدا از آن، در آینده‌ای که شما در آن نیستید، دوست دارید اطرافیان درباره فرزندانتان چه بگویند؟ درست است که اهمیت دادن به حرف‌های دیگران کار درستی نیست، اما همه‌ی ما به حداقلی از تایید توسط انسان‌های اطرافمان نیاز داریم.

حتما با این حرف‌ها به فکر فرو رفته‌اید. به عنوان راه حل شما می‌توانید زمان بیشتری را فرزندتان بگذرانید، بیشتر با هم تفریح کنید، همیشه توجه کنید که همه‌ی ما ایرادهایی داریم که دوست نداریم آن‌ها را به رخمان بکشند، پس فرزندتان را به خاطر کارهایی که می‌کند و یا علایقش سرزنش نکنید. طوری رفتار کنید که او متوجه باشد شما در هر شرایطی حتی هنگام اشتباهاتش در کنارش می‌مانید.

با یکدیگر فیلم ببینید و به پارک بروید، وقتی در کنار او هستید کودک درونتان را رها کنید. با انجام این کارها علاوه بر این که اعتماد کودکتان را جلب می‌کنید، خودتان هم احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.

تربیت کودکان شاد

۲. براي تربيت كودكان شاد با فرزند خود لگوبازی کنید.

شاید با خودتان بگویید چرا لوگوبازی؟ مگر چه ویژگی خاصی در این بازی وجود دارد؟ شاید مربی‌های مهدکودک را دیده باشید که علاوه بر بازی‌های پرتحرک و ورزش، با بچه‌ها بگوبازی می‌کنند.

لگوبازی باعث می‌شود وقتی دارید با کودکتان بازی می‌کنید، مثل او فکر کنید، مثل او بازی کنید و در نهایت مثل خود او شوید. با این کار کودتان احساس  نزدیکی بیشتری  به شما می‌کند و از بودن و بازی کردن با شما لذت می‌برد. بیشتر کودکان به دلیل آن که متوجه تفاوت خودشان با بزرگ‌ترهایشان هستند، احساس ناراحتی و غصه می‌کنند. اما وقتی با آن‌ها بازی می‌کنید، باعث می‌شوید احساس شادی بیشتری داشته باشند. لگوبازی، در تربیت کودکان شاد بسیار موثر است.

۳. برای بازی کردن نه نیاورید.

کودکان تمام دنیایشان بازی کردن و خوش‌گذرانی‌ست. شاد همیشه حوصله‌ی بازی کردن نداشته باشند، اما بهتر آن است که اگر از شما خواستند تا با آن‌ها بازی کنید، نه نگویید. درست است که گاهی وقت‌ها کار دارید یا باید پروژه‌ی محل کارتان را دو روز بعد تحویل بدهید. برای این که هم به کارتان برسید و هم با فرزندتان بازی کرده و او را خوشحال کنید، برای بازی کردن زمان تایین کنید.

مثلا بگویید شب از ساعت ۷ تا ۹ با تو بازی می‌کنم. یا این که هر دو ساعت یک بار، نیم ساعت با هم بازی می‌کنیم. با این کار فرزندتان حس بد نه شنیدن برای بازی با مادر و پدرش را تجربه نکرده و علاوه بر آن وقت‌شناس می‌شود. شما هم به عنوان والدین بدقول شناخته نمی‌شوید.

تربیت کودکان شاد

۴. براي تربيت كودكان شاد با فرزندتان همدلی کنید.

همدلی کردن یعنی چه؟ یعنی وقتی چیزی برای فرزندتا جذاب و هیجان‌انگیز است، برای شما هم جذاب باشد. کودکان دنیای کوچک خودشان را دارند. شما نمی‌توانید از آن‌ها انتظار داشت باشید مثل شما فکر کنند و دغدغه‌های بزرگ داشته باشند. کودکان در هر سنی که هستند باید کارهای مربوط به سن خودشان را انجام دهند. شاید دغده‌ی دلبند شما در ۶ سالگی این باشد که چگونه شب‌ها از هیولایی که در کمد لباس نشسته‌است، پنهان شوند. در حالی که شما به فکر خرید وسایل منزل هستید.

ذهن کودکان شما مانند یک تخته‌ی سفید با طرفبت محدود است که با بزرگ‌تر شدن و تجربه‌های جدید، این تخته هم بزرگ‌تر می‌شود. پس سعی کنید با توجه به اندازه تخته‌ی سفید ذهن فرزندتان از او انتظار داشته باشد.

۵. برای تربیت کودکان شاد در برابر کارهای خوب او قدرشناس باشید.

کودکان به درستی نمی‌دانند چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست. اما برای این که از این موضوع فهم درستی داشته باشند، هنگامی که کار خوبی انجام می‌دهند آن‌ها را تشویق کنید. تشویقی شدن در تربیت کودکان شاد، کمک بسیار زیادی می‌کند و به آن‌ها احساس باارزش بودن می‌دهد.

تربیت کودکان شاد

۶. هر تفاوتی بد نیست!

شاید بعد از مدتی که شخصیت کودکتان تا حدود کمی شکل گرفت، احساس می‌کنید متفاوت از سایر افراد فکر و عمل می‌کند. این را بدانید که همه‌ی تفاوت‌ها بد نیست و صرفا به خاطر این که مانند دیگران رفتار نمی‌کند، او را سرزنش نکنید. قبل از هرچیزی درباره‌ِ آن تفاوت تحقیق کنید. ممکن است تفاوت در ظاهر کودک، طرز فکر، گرایشات یا عملکرد او باشد. تا وقتی درباره‌ی چیزی اطلاعات ندارید، آن را تکذیب یا رد نکنید. سرزنش کردن هر کودکی به دلیل تفاوت‌های که خودش مقصر آن‌ها نیست، نقطه‌ی مقابل تربیت کودکان شاد است.


از دست ندهید! ۵ مورد از ویژگی‌های شخصیتی در کودکان


تربیت کودکان شاد، شاید کار سختی به نظر برسد. درست است که ترفندهای خودش را دارد، اما وقتی وارد آن بشوید حس مادر و پدری‌تان به شما راه را نشان می‌دهد. به خودتان اعتماد داشته باشید. از همراهی شما سپاس گزاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 6 =