هفته سی ام بارداری

هفته سی ام بارداری

شروع به احساس شکم در راه رفتن می کنید؟ شکم بارداری ۳۰ هفته ای شما خواب راحت را برای شما سخت کرده است. به نظر می رسد هر کجا که بروید شخصی در مورد ظاهر شما نظری دارد که همیشه جالب نیست. و بدون شک، شما با یک یا دو نفر روبرو شده اید که چیزی خجالت آور یا آزار دهنده می گویند سعی کنید این نظرات را جدی نگیرید، اما بدانید کدام یک را باید قبول کنید!! مانند وقتی کسی به شما می گوید شما درخشان هستید، آنها را باور کنید. شما واقعا درخشان هستید! و وقتی کسی صندلی خود را در قطار شلوغ به شما پیشنهاد می دهد ، سوار آن شوید!

کودک در ۳۰ هفتگی چقدر بزرگ است؟

در هفته ۳۰ بارداری، کودک به اندازه یک کدو سبز است. رشد جنین ۳۰ هفته ای ۱۵.۷ اینچی، ۲.۹ پوندی و ۳۰ هفته ای شما هر هفته حدود نیم پوند و نیم اینچ ادامه دارد.

۳۰ هفته باردار چند ماه است؟

سی هفته بارداری هفت ماه بارداری است. فقط ۱۰ هفته مانده است تا نوزاد خود را در آغوش بگیرید:)

علائم شایع هفته سی ام بارداری

در هفته ۳۰ بارداری، خوابیدن برای شما سختتر می شود و اگر بتوانید خواب خوبی داشته باشید رویاهای شما عجیب تر می شوند. این می تواند نتیجه هورمون ها یا ناشی از اضطراب باشد، بنابراین انجام کارهای مقدماتی را در نظر بگیرید تا بتوانید راحت تر باشید.

یک ایده!! یک تست رانندگی تا بیمارستان انجام دهید تا ببینید دقیقاً چه مدت طول می کشد تا به بیمارستان برسید. پس شاید دیگر کابوس دیدن در مورد زایمان در اتومبیل خود را متوقف کنید.

در اینجا علائم شایع دیگر بارداری در ۳۰ هفته وجود دارد:

  • سوزش سردل: اگر احساس سوزش می کنید، توجه داشته باشید که کدام مواد غذایی باعث ایجاد آن می شوند. (غالباً غذای چرب، سنگین، تند یا اسیدی است.) تا آنجا که می توانید از آنها پرهیز کنید، به ویژه قبل از خواب، زیرا این علامت آزار دهنده ۳۰ هفته بارداری باعث می شود خواب راحتی نداشته باشید.
  • مشکل خواب: شما در خوب اغلب در حال چرخیدن و چرخیدن هستید زیرا نمی توانید راحت باشید و ذهن شما در حال مسابقه است. این چرخه معیوبی است که منجر به مسئله دیگری می شود: خستگی.
  • تورم: انتظار می رود کمی پف کنید و اگر مدتی پاهایتان را بالا بیاورید به طور معمول این پف پایین می آید. فقط بدانید که تورم ناگهانی یا شدید می تواند نشانه یک مشکل باشد، بنابراین مراقب آن باشید.
  • ناراحتی عمومی: با توجه به بزرگتر شکم خود ، کمر درد ، باسن درد و پادردهایی را تجربه می کنید.
  • تنگی نفس: فضای ریه ها کمتر شده و تنگ است. کودک در حین بارداری در ۳۰ هفتگی هنوز نزدیک قفسه دنده شما، بالا است ولی باید کمی دیرتر در حاملگی به سمت پایین لگن برود؛ شاید به محض هفته ۳۳ یا ۳۴. شما متوجه می شوید چه وقت این کار را انجام می دهند ، زیرا دوباره قادر به نفس عمیق کشیدن  هستید.

ویژگی های بدنی در هفته ۳۰ بارداری

ممکن است متوجه شوید که شکم ۳۰ هفته بارداری شما گاهی سفت و محکم می شود. بله، در هفته ۳۰ بارداری انقباضات Braxton Hicks بسیار شایع است. اینها روش بدن شما برای آماده شدن برای رویداد اصلی یعنی همان زایمان است.
Braxton Hicks معمولاً بعد از ورزش یا رابطه جنسی یا هنگامی که خسته یا کم آب هستید اتفاق می افتد. اگر دچار این انقباضات شدید، بنشینید یا به پهلو دراز بکشید، آرام باشید و آب بنوشید. اما اگر انقباضات متوقف نشود، یا اگر در یک ساعت چهار انقباض یا بیشتر دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. در واقع می تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

در کل افزایش وزن ۳۰ هفته بارداری باید حدود ۱۸ تا ۲۵ پوند باشد. با این حال، اگر شما دوقلو باردار هستید، ممکن است تقریباً ۲۵ تا ۴۰ پوند باشد. ارتفاع (فاصله از استخوان شرمگاه شما تا بالای رحم) باید حدود ۲۸ تا ۳۲ سانتی متر باشد.

نگران افزایش وزن هستید؟ نگران نباشید! افزایش وزن به عنوان ذخیره برای کمک به شما در شیردهی کودک عمل می کند. نیازی به عذاب کشیدن درباره آنها و یا عجله برای کاهش آن نیست. با این حال چشم خود را روی ترازو نگه دارید، زیرا افزایش ناگهانی یا شدید وزن می تواند نشانه یک عارضه جدی بارداری به نام پره اکلامپسی باشد، بنابراین اگر وزن شما بالاتر از حد معمول هفته باشد، باید فورا پزشک را مطلع کنید.

در طول بارداری در ۳۰ هفته، وضعیت کودک پایین است. جنین ۳۰ هفته ای شما در حدود ۱ لیتر مایع آمنیوتیک به راحتی شناور است. ممکن است در آنجا تنگ به نظر برسد، اما آنها هنوز جا برای حرکت دارند. طی هفته های آینده، شکم شما حتی بیشتر از قفسه دنده شما رشد می کند تا کودک را در خود جای دهد، اما با نزدیک شدن به موعد مقرر، ریه های شما همچنان فضای کمی دارد.

سونوگرافی هفته سی ام بارداری

اگر بارداری بدون عارضه دارید، احتمالاً سونوگرافی ۳۰ هفته بارداری نخواهید داشت. اما اگر می خواستید ببینید چه جنینی را حمل می کنید، آنچه در اینجا پیدا می کنید این است: پوست جنین ۳۰ هفته ای شما هم اکنون نرم و صاف می شود، اما مغز او چروک تر می شود که در واقع این راهی برای ایجاد همه آن بافت های ضروری مغز است. کودک شما در ۳۰ هفتگی اکنون آنقدر قدرت دارد که انگشت را بگیرد! این مهارتی است که آنها مطمئناً پس از تولد استفاده خواهند کرد.

آیا شما ۳۰ هفته بارداری با دوقلو دارید؟ تاکنون احتمالاً دوقلوهای شما با همان سرعت رشد در نوزادان دیگر در رحم رشد کرده اند. اما ممکن است زمانی بین این هفته و هفته ۳۲ کمی کند شوند.

در حدود هفته ۳۰ بارداری با دوقلوها، ماما یا پزشک شما ممکن است سفارش دهد که از نوزادان شما مشخصات بیوفیزیکی گرفته شود. این ترکیبی از سونوگرافی ۳۰ هفته ای و تست غیر استرس (NST) است. برای NST ، شما حسگرهایی را روی شکم خود قرار داده اید تا انقباضات شما و ضربان قلب نوزادان را تشخیص و اندازه گیری کند. این آزمایش برای بررسی نحوه واکنش ضربان قلب کودک هنگام حرکت طراحی شده است. اگر با NST و سونوگرافی همه چیز خوب به نظر برسد، پزشک شما پریشانی جنین و زایمان زودرس را رد می کند تا اطمینان حاصل کند که دو نفره شما به خوبی کار می کند.

چک لیست و نکاتی برای مراقبت در ۳۰ هفته بارداری

  • برای ویزیت ۳۲ هفته ای قبل از تولد برنامه ریزی کنید.
  • مقداری کمک برای ورود به خانه کودک ترتیب دهید.
  • مسیر بیمارستان را امتحان کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.