یک ماهگی کودک

یک ماهگی کودک

کودک شما یک ماهه است!

 برای شما و کودک، ماه اول بسیار شگفت انگیز است! باور اینکه اکنون که این فرد زیبا (و گیج کننده!) وارد دنیا شده و زندگی شما را برعکس کرده و روزمره شما را تغییر داده است، دشوار است. کودک یک ماهه شما کاملاً به شما وابسته است و شما کاملا عاشق او هستید. احتمالاً نسبت به توانایی های مادریتان نسبت به یک ماه پیش احساس اعتماد به نفس بیشتری دارید. و با دلیل کافی شما به غریزه خود اعتماد دارید، کودک را در اولویت قرار می دهید و توصیه های مربوط به رشد ۱ ماهه کودک و فرزندپروری را می خوانید، که گواهی کافی برای انجام یک کار عالی است!

توسعه کودک ۱ ماهه

تقریباً تمام آنچه کودک در ماه اول انجام می دهد خواب، گریه، غذا خوردن و مدفوع است، اما به زودی شخصیت او ظاهر می شود. نمونه مورد: احتمالاً در هفته های آینده متوجه لبخند زدن و آه کشیدن و صدا دادن کودک ۱ ماهه خود خواهید شد. چقدر ناز:)

وزن و قد کودک یک ماهه

 وزن کودک یک ماهه چقدر باید باشد؟
قد او  چه اندازه باید باشد؟ طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین وزن کودک یک ماهه برای دختران ۹.۲ پوند و برای پسران ۹.۹ پوند است.

البته، فقط به این دلیل که وزن کودک شما بسیار بیشتر یا کمتر از حد متوسط ​​است، به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. نوزادان، درست مثل بزرگسالان، در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. آنچه مهم است این است که کودک با سرعت بالایی رشد کرده و وزن خود را افزایش می دهد؛ متخصص اطفال در ویزیت یک ماهه این موضوع را بررسی می کند.

کودک شما از بدو تولد احتمالاً ۱.۵ تا ۲ پوند وزن اضافه کرده و حدود ۱.۵ تا ۲ اینچ رشد کرده است و اندازه سر کودک احتمالاً حدود یک اینچ بزرگتر است. در یک کودک ۶ هفته ای ، جهش رشد بسیار رایج است ، بنابراین از نظر ذهنی آماده باشید! بعضی اوقات بچه ها بیشتر اوقات شیر ​​می خورند.

پنج حس

از آنجا که شنوایی در رحم حدود ۳۵ هفته ایجاد شده است، شنوایی کودک یک ماهه شما کاملاً رشد کرده و ممکن است به سمت صداها و صداهای آشنا برود. در ابتدا، مایعات در گوش بر وضوح صدا تأثیر می گذارد و قسمت هایی از مغز که با پردازش صدا سروکار دارند باید ایجاد شوند که این معمولاً تا ۷ ماه اتفاق نمی افتد.

چشم های کودک هنوز سرگردان هستند و ممکن است گاهی اوقات عبور کنند، که می تواند شما را متعجب کند یک کودک یک ماهه تا کجا می تواند ببیند؟ او اکنون می تواند اشیایی را که حدود ۸ تا ۱۲ اینچ فاصله دارند ببیند و بر آنها تمرکز کند. او الگوهای سیاه و سفید و سایر رنگهای متضاد را دوست دارد. اما او ترجیح می دهد به چهره ها بیش از هر چیز دیگری نگاه کند ، بنابراین نیازی به اسباب بازی های فانتزی نیست. فقط او را به سمت خود نگه دارید، و با او صحبت کنید!
حس بویایی کودک نیز در حال رشد است. او بوی شیرین را دوست دارد (چیزهای تلخ یا اسیدی اساساً برای او جالب است)، و اگر شما به او شیر می دهید، احتمالاً می تواند شیر مادر را تشخیص دهد، زیرا او بو و طعم را خیلی خوب می داند!
او دوست دارد چیزهایی را که نرم است (یک پتو دنج) لمس کند و دوست ندارد به صورت خشن یا ناگهانی نگه داشته شود یا جابجا شود. بنابراین همه چیز را ملایم نگه دارید.

نقاط عطف کودک یک ماهه

کودک ۱ ماهه من باید چه کاری انجام دهد؟
این سوالی است که هر پدر و مادر جدید می پرسد. اگرچه هر نوزادی متفاوت است، اما معمولاً یک کودک ۱ ماهه باید دستان خود را محکم در مشت نگه دارد. کودک احتمالاً دستانش را تکان می دهد و لرزان می کند و رفلکس های شدیدی دارد. اگر او قبلاً لبخند زدن را شروع نکرده باشد، احتمالاً این ماه هم این کار را می کند، بسیار هیجان انگیز است!

در حالی که باید با پیشرفت کودک در رسیدن به نقاط عطف صبور باشید، در اینجا چند مورد مهم رشد وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. اگر کودک یک ماهه خود درآنها مشکل داشت با پزشک تماس بگیرید:

  • آیا به آرامی تغذیه می کند یا در مکیدن مشکل دارد؟
  • در نور شدید چشمک نمی زند؟
  • به صداهای بلند پاسخ نمی دهد؟
  • هنگام حرکت چشمان خود را بر روی یک شی متمرکز نمی کند و آن را با چشم دنبال نمی کند؟
  • وقتی گریه نمی کند یا پمپ نمی کند ، فک می لرزد؟
  • انگار خیلی دست و پاهایش را حرکت نمی دهد؟
  • به نظر می رسد اندام های او بیش از حد شل و یا بیش از حد سفت است؟

آیا کودک ۱ ماهه من سالم است؟

تا زمانی که علائم مشکلی را مشاهده نمی کنید، سلامتی کودک یک ماهه شما کاملاً عالی است. چند نگرانی بهداشتی والدین کودک یک ماهه شامل موارد زیر است:

یبوست:

والدین تعجب می کنند: دفع یک کودک ۱ ماهه هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟ اگر به آنها شیرخشک داده شود، هر روز دو بار جواب می دهد. اما با دیدن اینکه چگونه نوزادان با شیر مادر می توانند روزها بدون مدفوع (و کاملا سالم) زندگی کنند، رمزگشایی این کودک دشوار است. قانون کلی این است که اگر مدفوع کودک شما در گلوله های سخت و کوچک بیرون بیاید ، شما یک کودک ۱ ماهه دارید که یبوست دارد. در مورد نحوه کنترل یبوست بیشتر بدانید.

حساسیت و بیماری:

نوزادان غالباً دچار آبریزش و گرفتگی بینی می شوند؛ در حقیقت، آنها سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ سرماخوردگی می گیرند. بعلاوه، همیشه احتمال آلرژی و عفونت وجود دارد. اگر کودک ۱ ماهه شما گرفتار است، برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی کمک به او برای نفس کشیدن و احساس بهتر ، اینجا را سر بزنید.

سرفه کردن:

در کودک ۱ ماهه، سرفه به همان اندازه احتقان شایع است. اما داروی سرفه برای نوزادان در این سن بی خطر نیست. در مورد چگونگی درمان سرفه کودک و اینکه بدانید آیا او نیاز به مراجعه به متخصص اطفال دارد، بیشتر بخوانید.

تغذیه کودک ۱ ماهه

 اگرشما کودک ۱ ماهه خود را شیر می دهید، احتمالاً هر دو تا سه ساعت یک بار شیر می خورد. اگر در حال تغذیه شیر خشک هستید، هر سه تا چهار ساعت یک بار. تاکنون، شما احتمالاً یاد گرفته اید که نشانه های کودک را بگویید تا بگویید چه زمانی گرسنه است، حتی ممکن است بتوانید “گریه گرسنه” متمایز او را تشخیص دهید.

نوزاد یک ماهه چقدر باید بخورد؟

اگر شیر می دهید، زیاد نگران مقدار شیر مادر نباشید. به هر حال نمی توانید آن را اندازه بگیرید وقتی مستقیماً از شیر می آید! کودک شما با توقف، دور شدن از سینه یا خوابیدن، می فهمد که چه زمانی سیر شده است. به زودی، کودک به یک تغذیه کننده کارآمدتر تبدیل خواهد شد و در مدت زمان کمتری قادر به دریافت شیر ​​بیشتری خواهد بود؛ بنابراین ممکن است متوجه شوید که در ماه های آینده  زمان کمتری را برای تغذیه صرف می کنید. اگر از شیر خشک استفاده می کنید، احتمالاً کودک تقریباً هر چهار ساعت یک بطری چهار اونسی مصرف می کند.

کودک در این ماه چه چیزی می تواند بخورد؟

کودک هنوز باید فقط به شیر خشک یا شیر مادر یا ترکیبی از هر دو پایبند باشد. اگر فکر می کنید، آیا یک کودک ۱ ماهه می تواند آب بنوشد؟ بدانید که اکثر پزشکان توصیه می کنند قبل از اینکه کودک به او آب بدهید حداقل تا ۶ ماهگی صبر کنید. او مایعات زیادی از شیر مادر یا فرمول شما دریافت می کند! ممکن است موارد استثنایی وجود داشته باشد، بنابراین همیشه ابتدا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

خواب کودک ۱ ماهه

نوزادان یک ماهه به طور معمول حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز می خوابند. نحوه تقسیم شدن ساعات خواب در طول روز به کودک بستگی دارد، اما حدود سه چرت در طول روز کاملاً مشخص است، با هشت ساعت و نیم خواب احتمالاً شبانه رخ می دهد (البته با وقفه!)

کودک شما اینگونه نمی خوابد؟ مشکلی نیست؛ نوزادان مختلف شخصیت های مختلفی دارند، درست مثل بزرگسالان! هر گونه نگرانی در مورد خواب باید با پزشک متخصص اطفال در میان گذاشته شود، او می تواند به شما مشاوره شخصی دهد اما در اینجا برخی از نگرانی های معمول خواب کودک ۱ ماهه وجود دارد:

سخت به خواب بردن کودک:

نوزاد ممکن است بیش از حد تحریک شود، ناراحت کننده باشد یا فقط بخواهد شما او را نوازش کنید. برخی از این ترفندها را برای کمک به خواب کودک امتحان کنید و اگر به نظر نمی رسد که موثر واقع شوند، با متخصص اطفال صحبت کنید.

خواب کودک ۱ ماهه در تمام روز:

برخی از نوزادان در جایی که روزها و شب ها با هم مخلوط می شوند، چیزی را به نام “گیجی روز / شب” پیدا می کنند. برخی ممکن است بیماری داشته باشند که باعث می شود بیش از حد معمول بخوابند. دیگران ممکن است بیش از حد خواب آور باشند! سعی کنید علت خواب آلودگی کودک را مشخص کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا این مسئله می تواند مسئله ای مهم باشد یا خیر! اگر کودک در غیر این صورت سالم است، به اندازه کافی غذا می خورد و از آن دفع می کند، احتمالاً جای نگرانی نیست. شما می توانید الگوها را در کل روز کودک ترکیب کنید. به عنوان مثال، یک برنامه معمول “خواب ، خوردن ، بازی” برای بسیاری از نوزادان مفید است. با گذشت زمان ، متوجه خواهید شد که الگوبرداری از چنین الگویی ممکن است به یک برنامه روزمره قابل پیش بینی تبدیل شود. فقط به یاد داشته باشید که انعطاف پذیر باشید؛ همه چیز می تواند تغییر کند، و مهم این است که شما با نوزاد همراه باشید. به توجه به علائم گرسنگی و خواب کودک ادامه دهید.

چک لیست و نکاتی برای مراقبت از کودک ۱ ماهه

  • کودک را به معاینه یک ماهه او ببرید.
  • در صورت شیردهی از پزشک در مورد مکمل قطره ویتامین D سوال کنید.
  • واکسیناسیون: آکادمی اطفال آمریکا دوز دوم واکسن هپاتیت B را بین ۱ تا ۲ ماه توصیه می کند.
  • برای معاینه دو ماهه کودک برنامه ریزی کنید.
  • حدوداً شش هفته پس از زایمان به معاینه پس از زایمان بروید (اگر عمل جراحی سزارین را زودتر انجام دهید).
  • یک شب قرار ملاقات را با شریک زندگی خود برنامه ریزی کنید (حتی اگر در حالی که کودک خواب است).
  • عکس کودک ۱ ماهه خود را بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.