هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری

اگرچه ممکن است هنوز در هفته هشتم بارداری خود را نشان ندهید، اما بالاخره برای شما بصورت واقعی احساس می شود. مانند اکثر خانم ها، احتمالا برای اولین دیدار قبل تولد آماده می شوید. در این دیدار حتی ممکن است ضربان قلب کودک خود را بشنوید و ببینید. چقدر خوب است!

اندازه جنین در هفته هشتم بارداری

در هفته iajl بارداری شما، کودک به اندازه یک تمشک است و وزن او حدود ۰.۴ اونس است و اندازه آن نیز حدود ۰.۶۳ اینچ است. کودک هر روز حدود یک میلی متر رشد می کند.

۸ هفته بارداری یعنی چند ماه؟

شما در ۸ هفتگی دو ماهه باردار هستید، اگرچه پزشکان معمولاً به جای ماه ، هفته به بارداری مراجعه می کنند.

 علائم هفته هشتم بارداری

احتمالا در هفته هشتم همه چیز بوی بد می دهد. درسته؟ هورمون های شما در هفته هشتم کارهای عجیبی را انجام می دهند، بویایی فوق بشری به شما می دهند و معده شما را پرصدا می کنند. در ۸ هفتگی بارداری، علائم حاملگی زیادی وجود دارد که می توانید تجربه کنید:

سینه های دردناک. ممکن است سینه های شما بزرگتر و سنگین تر شوند و احساس درد کنید. این به این دلیل است که لوبول های تولید کننده شیر در پستان شما شروع به گسترش می کنند. همه این ها به یک دلیل خوب است: آنها برای شیردهی آماده می شوند.

خستگی. چرت زدن در هفته هشتم بارداری زیاد می شود. چرا؟ با نوسان هورمون ها، بدن خون بیشتری برای کودک تولید می کند و ممکن است فشار خون و قند خون نسبت به قبل از بارداری کمتر باشد. بدن شما همچنین انرژی را برای رشد این جنین ریز استفاده می کند. بهترین راه حل چیست؟  بیشتر خوابیدن.

بیماری صبحگاهی. تهوع می تواند در هفته هشتم واقعاً شدید باشد، که این هم مربوط به همان هورمون های بارداری است. در طول روز هیدراته بمانید و از میان وعده های سالم استفاده کنید. اگر در ۸ هفتگی حالت تهوع حاملگی شدید دارید، پایین دادن غذا دشوار است، چه رسد به اینکه درست غذا بخورید، بنابراین یافتن گزینه هایی که در واقع می توانید معده شما را سالم نگه دارد کلیدی است.

افزایش حس بویایی. همراه با تهوع صبحگاهی، یک علامت سرگرم کننده دیگر نیز به وجود می آید: حس بویایی غیر عادی. بوی بد، شاید چیزی که کاملاً بی ضرر باشد یا قبلاً هرگز شما را آزار نداده، باعث تهوع شود، بنابراین بهتر است سعی کنید از بوی هایی که به آنها حساس شده اید دوری کنید.

گرفتگی های بارداری. در ۸ هفتگی بارداری، گرفتگی عضلات طبیعی است. این به این دلیل است که با گسترش رحم، رباط های شکم شما کشیده می شوند. اگر گرفتگی عضلات شدید است یا نگران هستید، پزشک را در جریان بگذارید.

یبوست. اگر برای رفتن به دستشویی مشکل دارید، تنها نیستید. یبوست در دوران بارداری برای حدود ۵۰ درصد از مادران اتفاق می افتد. برای مقابله با یبوست، آب زیادی بنوشید، میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر بخورید، از غذاهای یبوست آور مانند غلات سفید و برنج پرهیز کنید و زیاد پیاده روی کنید.

خواب های عجیب و غریب. اگر رویاهای زنده و عجیبی می بینید، حدس بزنید چرا؟ آنها در طول بارداری کاملاً طبیعی هستند. مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز این خواب ها می شوند اما تا حدی می تواند ناشی از افکار و اضطراب های جدید شما باشد که این روزها مطمئناً ذهن شما را بسیار جلب کرده است!

لکه بینی این موضوع می تواند نگران کننده باشد که متوجه شوید در هفته هشتم بارداری لکه بینی دارید زیرا، خون می تواند نشانه سقط جنین باشد. اما برخی از دلایل دیگر لکه بینی در سه ماهه اول وجود دارد، از جمله رابطه جنسی (از آنجا که ممکن است دهانه رحم شما این روزها حساس تر باشد).  در صورت لکه بینی حتما به پزشک خود اطلاع دهید، تا او بتواند هر مشکل احتمالی را مورد درمان قرار دهد.

اگر در هفته هشتم دوقلو باردار هستید، ممکن است احساس خستگی و تهوع بیشتری کنید، زیرا احتمالاً سطح بالاتری از آن هورمون های بارداری را دارید که برای ایجاد دو نوزاد مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید: اگر حالت تهوع، گرسنگی یا خستگی بیش از حد دارید، همه اینها به این دلیل است که رشد کودک شما آغاز شده است. سعی کنید به خود یادآوری کنید که ارزش این همه سختی را دارد.

همچنین، بدانید که اگر علائم بالا را ندارید کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

بدن در هفته هشتم بارداری

شکم شما در این هفته اندازه مناسبی دارد؟ در هفته هشتم بارداری، کمی برآمدگی می تواند طبیعی باشد، تفاوت ها در این مرحله زیاد است. مثلاً، اگر شما ۸ هفته دوقلو باردار باشید، ممکن است تشخیص باردار بودن شما آسان تر از شخصی باشد که فقط یک جنین در شکم دارد.

با شروع سه ماهه دوم بارداری، احتمالاً دکتر زنان شما شروع به اندازه گیری شکم باردار شما می کند، اما در حال حاضر، اندازه واقعاً مهم نیست. افزایش وزن سالم در سه ماهه اول تقریباً یک تا پنج پوند است، بنابراین در هفته هشتم بارداری ممکن است قبلاً چند پوند وزن اضافه کرده باشید. اگر با بیماری صبحگاهی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است هیچ وزنی به دست نیاورده باشید، و این هم مشکلی نیست.

سونوگرافی هفته هشتم بارداری

در این زمان ممکن است اولین معاینه قبل از تولد خود را انجام دهید (قرار ملاقات هفته هشتم بارداری) و اگر این کار را انجام دهید، ممکن است نگاهی اجمالی به جنین ۸ هفته ای خود در سونوگرافی داشته باشید. شاید از دیدن دست و پاهای کودک که دیوانه وار در بدن شما حرکت می کنند تعجب کنید. هنوز نمی توانید آن را احساس کنید، اما واقعاً اتفاق می افتد!

در هفته هشتم بارداری، انگشتان دست و پای کودک فقط اندکی تار است و دم آنها از بین رفته است. واقعیت جالب: جوانه های چشایی کودک در حال شکل گیری هستند و برای اولین وعده های غذایی آماده می شوند.

در اولین ملاقات قبل از تولد، احتمالاً خونتان گرفته می شود تا پزشک بتواند آزمایشاتی را انجام دهد. پزشک شما می خواهد از گروه خونی شما و اینکه Rh مثبت یا منفی است آگاهی یابد (زیرا اگر منفی و کودک مثبت باشید، برای جلوگیری از عوارض به دارو نیاز خواهید داشت). سطح هورمون و سطح گلبول های قرمز و خون شما نیز بررسی می شود تا از طبیعی بودن آنها اطمینان حاصل کند. خون شما همچنین از نظر هپاتیت B ،STD ،HIV و برخی از مصونیت ها بررسی می شود.

همچنین ممکن است برای بررسی عفونت و ناهنجاری ها، آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. زیرا در این قرار ملاقات، و احتمالاً در هر قرار ملاقات، باید نمونه ادرار بدهید تا علائم عفونت ادراری را بررسی کنید.

چک لیست بارداری در هفته هشتم

  • برای ملاقات ۱۲ هفته ای قبل از تولد برنامه ریزی کنید.
  • در مورد آزمایش های غیر تهاجمی قبل از تولد مطالعه کنید.
  • در مورد راه های سرگرم کننده و خلاقانه به اشتراک گذاری اخبار خود فکر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.