هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری

تبریک می گوییم! اگر متوجه شده اید که در هفته چهارم بارداری هستید، زودتر از بسیاری از خانم ها خبردار شده اید. ممکن است هیجان زده شوید  و قطعاً این خبر شگفت انگیز را با شریک زندگی خود جشن بگیرید، اما شاید هنوز نخواهید کسی متوجه شود. اولین تماس شما پس از فهمیدن در هفته ۴ بارداری باید با پزشک باشد تا اولین ویزیت قبل از تولد را با دکتر خود داشته باشید، اینجا مرحله ای است که پزشک بارداری شما را با آزمایش ادرار یا خون تأیید می کند.

انداره جنین در هفته چهارم بارداری چقدر است؟

در هفته چهارم بارداری، کودک کوچکتر از یک دانه خشخاش است (یعنی عملا میکروسکوپی است). جنین اکنون بلاستوسیست نامیده می شود، توده ای از سلول ها که در حال استقرار در خانه جدید خود (رحم شما) است و آمادگی لازم برای پیشرفت های اساسی را که طی شش هفته آینده اتفاق می افتد، را دارد.

علائم هفته چهارم بارداری

در این هفته سطح هورمون ها خیلی سریع افزایش می یابد، بنابراین گرچه هفته چهارم بارداری طبیعی و بدون علائم طبیعی است، اما حالت تهوع و استفراغ ممکن است در آینده ای نزدیک به سراغتان بیایند. در اینجا کمی از علائمی که در هفته چهارم بارداری انتظار می رود را لیست کرده ایم:

نفخ شکم: به دلیل هورمون پروژسترون بارداری ممکن است کمی نفخ کنید.

گرفتگی خفیف در هفته چهارم بارداری: این گرفتگی نباید شما را نگران کند، در واقع ممکن است نشانه ای باشد که کودک به درستی در پوشش رحم شما کاشته شده است. با این حال، هر گرفتگی یا درد شدید در هفته چهارم بارداری موضوعی است که شما باید فوراً در مورد آن به پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این برخی از دردها طبیعی و مختص هفته چهارم نباشد.

لکه بینی خونریزی خفیف: نیز می تواند در طی هفته ۴ در نتیجه کاشت جنین رخ دهد. نگران نباشید، این نیز کاملاً طبیعی است. اما توصیه می شود، اگر خون زیاد باشد، مانند یک قاعدگی یا سنگین تر، و بیش از دو روز طول بکشد، به پزشک مراجعه کنید.

نوسانات خلقی:  این موضوع به دلیل نوسانات هورمون ها طبیعی است. (اما شاید به دلیل استرس و ذهنیت شما نیز باشد.) تغییرات خلقی بارداری در ۱۲ هفته اول شدیدترین حالت ممکن را دارد. بعد از آن، هورمون ها کمی متعادل می شوند و باعث می شود با هر موضوع کوچکی گریه نکنید!

بیماری صبحگاهی: متخصصان می گویند حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد زنان باردار به نوعی تهوع صبحگاهی (تهوع و گاهی اوقات استفراغ) را تجربه می کنند. بنابراین حتی اگر هنوز ناراحتی معده نداشته اید، احتمالاً در بعضی از مواقع دچار این ناراحتی خواهید شد. تهوع صبحگاهی معمولاً در حدود ۹ هفته اول در بدترین حالت است و سپس بهتر می شود، به طوری که در سه ماهه دوم کاملاً از بین می رود.

خستگی: یکی از رایج ترین علائم هفته ۴ بارداری، خستگی کامل است، زیرا بدن شما به سختی تلاش می کند تا آن گلوله سلول را به یک جنین تبدیل کند.

احساس درد در سینه ها: در این زمان سینه های شما متورم و حساس است. این موضوع به دلیل هورمون هایی که به بدن شما گوشزد می کنند که “نوزادی در راه است و بهتر است شروع به آماده سازی مجراهای شیر کنید!”

وضعیت بدن در هفته چهارم بارداری

شکم در هفته چهارم بارداری ممکن است کمی نفخ داشته باشد، اما تقریباً هنوز باردار به نظر نمی رسید. در این مرحله کودک در حال انجام مراحل مهمی در هفته چهارم بارداری است، بنابراین اگر قبلاً اینطور نبوده، شروع به مصرف ویتامین قبل از تولد نوزاد کنید. حداقل روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. از آنجا که اثبات شده، اسید فولیک در جلوگیری از نقص مادرزادی کمک کننده است، این فوق العاده مهم است!

در این مرحله از آنجا که بستن دکمه شلوار جین مشکل تر می شود، از سبک های لباس گشاد استفاده کنید.

سونوگرافی هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری، گلوله سلول ها به جنین (فرزند آینده شما) و جفت تقسیم می شود. لوله عصبی کودک، عنصر سازنده ستون فقرات و مغز از قبل تشکیل شده است. کیسه آب و مایع در حال تبدیل شدن به بالشتک محافظ برای کودک هستند. و در سونوگرافی هفته چهارم بارداری، همه اینها فقط مانند یک نقطه کوچک به نام کیسه حاملگی هستند.

در این مرحله اگر شما یک بهداشت خوب دارید و هیچ گونه خطر عوارض بارداری ندارید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در این میان، خوب غذا بخورید، آب زیادی بنوشید، از عادت های ناسالم مانند نوشیدن الکل و سیگار کشیدن پرهیز کنید و سعی کنید آرام باشید.

چک لیست بارداری در هفته چهارم

  • یک متخصص زنان و زایمان خوب پیدا کنید و اولین قرار ملاقات قبل از تولد خود را تعیین کنید.
  • نوشیدن و سیگار را ترک کنید.
  • مصرف ویتامین قبل از تولد را شروع کنید.
  • به شریک زندگی خود بگویید که باردار هستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.