مسئولیت پذیری کودک، 17 نکته و مهارت

مسئولیت پذیری کودک امری بسیار مهم است. آموزش مهارت های زندگی به کودکان کمک می کند تا به انسان های مسئولیت پذیری تبدیل شوند، مسئولیت پذیری اتفاقی نیست که در یک روز یا یک هفته رخ دهد. در تمام دوران کودکی و آموزش این مهارت ها به زمان، تلاش و ثبات نیاز دارد. بسیار مفید است که از کودکی شروع کنید و با افزایش سن بر مهارت های خود کودکان بیافزایید. هرچه مهارت های بیشتری آموزش دهید، بیشتر به شما کمک می کند تا یک فرد بالغ و مسئول به جهان تحویل دهید.

در این مقاله از کودک شید ۱۷ مهارت آمده است که شما باید به فرزندتان آموزش دهید تا قبل از بزرگتر شدن یاد بگیرد و به طور مستقل زندگی کنند.

مسئولیت پذیری کودک

۱. مهارت آشپزی

هر کودک قبل از ترک خانه باید به عنوان بزرگسال یاد بگیرد که آشپزی کند. اگر او نتواند برای خود آشپزی کند، به احتمال زیاد غذاهای ناسالم خواهد خورد. آموزش پخت و پز به آنها مستلزم استفاده از اجاق گاز است. قبل از اینکه اجازه استفاده از گاز را به کودکان دهید از ایمنی آن مطمئن شوید.

کودکان برای مسئولیت پذیری در امر آشپزی می توانند در مخلوط کردن مواد و اندازه گیری آنها از سن کم به شما کمک کنند. با بالغ شدن، می توانید روش های پیچیده تر آشپزی را به آنها آموزش دهید.

آموزش آشپزی به فرزندان یکبار برای همیشه نیست. این باید بخشی از برنامه رشدی آنها باشد و بهترین راه برای کمک به آنها در یادگیری این مهارت، آموزش هفتگی است. هفته ای یکبار آنها را با خود همراه کنید و هر بار که آنها با شما آشپزی می کنند، وقت بگذارید و توضیح دهید که شما چه کاری انجام می دهید و چرا.

۲. لباس شستن

وقتی من به دانشگاه رفتم، نمی دانستم چگونه از ماشین لباسشویی یا خشک کن استفاده کنم. لباس های من روی هم تلنبار می شد، تاشو زده بودم، می دانستم ماشین لباسشویی چیست، اما، استفاده لباسشویی و خشک کن در خانه ما فقط برای بزرگترها مجاز بود.

من حدود چهار هفته در خوابگاه بودم و بلد نبودم لباسشویی را روشن کنم. خوشبختانه یک جوان آنجا بود و به من آموخت که چگونه از ماشین استفاده کنم و از چه موادی برای شست و شو استفاده کنم.

قبل از اینکه فرزندانتان خانه خود را ترک کنند، به آنها بیاموزید که چگونه از یک ماشین لباسشویی و خشک کن استفاده کنند، همچنین باید به آنها بیاموزید که چگونه لباس های شسته شده را به درستی جمع کرده و کنار بگذارند. بهترین راه برای آموزش آنها این است که این کار را با خودشان انجام دهید.

۳. مسئولیت مالی

کودکان باید یاد بگیرند چگونه پول خود را مدیریت کنند تا بتوانند در بزرگسالی پول خود را مدیریت کنند. بعضی از بچه ها در اینده اهل پس انداز هستند و بعضی دیگر ول خرج  هستند. ول خرجی خوب است، اما تعادل دارد.

مقداری پول محدود همیشه برای کودکان کنار بگذارید و اختیار خرج کردنش را به او بدهید تا یاد بگیرد پول خود را مدیریت کند. در صورت ول خرجی، به همان میزان ثابت به آنها پول دهید.

۴. هنر گفت و گوی های کوتاه

گفت و گوی کوتاه برای مسئولیت پذیری کودکان ضروری است. اگر کودک شما هنر گفت و گوی کوتاه یا سر حرف باز کردن  را بلد نباشد، چگونه می تواند از مصاحبه شغلی جان سالم به در ببرد؟

این مهارت اساسی پایه و اساس مهارت های اجتماعی است. کودکان باید بتوانند با هر کسی صحبت های کوچکی را شروع کنند. به این ترتیب دوستان و ارتباطات برقرار می شود. توانایی کودکان برای شروع مکالمه از طریق گفتگوهای کوچک یکی از با ارزش ترین مهارت هایی است که می توانید به آنها آموزش دهید. اگر آنها بدانند چگونه مکالمات دوستانه ای با هر کسی شروع کنند، هر بار که از این مهارت استفاده می کنند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. این امر به اعتماد به نفس اجتماعی منجر می شود.

۵. مهارت در تایپ

بچه های من همیشه از توانایی تایپ سریع من شگفت زده می شوند. من همیشه به آنها می گویم که این کاری است که آنها نیز یاد خواهند گرفت. چه وارد بازار کار شوند و چه به دانشگاه بروند، باید تایپ کنند. جهان به صورت دیجیتالی اداره می شود. توانایی تایپ و استفاده از صفحه کلید به اندازه صحبت به زبان مادری ضروری است. مطمئناً آنها بدون مهارت تایپ زنده خواهند ماند، اما اگر می خواهید آنها موفق و مسئول باشند، آموزش نحوه تایپ کردن به آنها ضروری است.

اجازه دهید آنها در کودکی این چیزها را بیاموزند، زیرا در بزرگسالی به این مهارت ها نیاز خواهند داشت، خواه بخواهند در یک دفتر کار کنند، یا برای خود وبلاگ داشته باشند. توانایی تایپ کردن برای بزرگسالان موفق و مسئول، ضروری است.

۶. نحوه هدف گذاری و دستیابی به اهداف

اگر بخواهیم کودکان در بزرگسالی مسئول باشند، باید به فرزندان خود بیاموزیم که چگونه هدف تعیین کنند و به اهداف خود برسند. آنها لازم نیست اهداف زندگی خود را در سن ۱۲ سالگی تعیین کنند. اما می توان متناسب با سن آنها اهدافی تعیین کرد. اهدافی که انگیزه رسیدن به آن را داشته باشند. می توانید از مقاله اهداف SMART استفاده کنید.

۷. سالم ماندن از طریق ورزش و عادات خوب غذایی

پذیرفتن مسئولیت بدن ما برای بقا اساسی است. اگر نتوانیم از بدن خود مراقبت کنیم، بنابراین زندگی سالم نخواهیم کرد و احتمالاً عمر ما محدود خواهد بود. این وظیفه والدین است که به فرزندان در مورد عادات غذایی سالم و اهمیت ورزش بیاموزیم. نمونه رفتار ما و اینکه الگو باشیم یکی از مهمترین راه هایی است که فرزندان ما در مورد داشتن یک سبک زندگی سالم می آموزند.

در اینجا چند روش دیگر وجود دارد که می توانید به فرزند خود مسئولیت پذیری و مراقبت صحیح از بدن را آموزش دهید:

۱. حداقل یک وعده غذایی در روز را با خانواده میل کنید
۲. فناوری را خاموش کنید
۴- بر فعالیت های فوق برنامه تمرکز کنید
۵- هرگز از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید
۶. اطمینان حاصل کنید که مدرسه آنها آموزش بدنی روزانه و باکیفیتی را ارائه می دهد

۸. صحیح لباس پوشیدن

مسئولیت لباس و ظاهر مهم است. اگر با دکمه های کنده شده در محیط کار قدم بزنید، قرار نیست در جایی که کار می کنید به شما احترام بگذارند. ظاهر شما بیلبورد تبلیغاتی شماست، پس مهم است.

برداشت های اول غالبا بر اساس ظاهر است. تمیز بودن و متناسب بودن از نظر پوشش، یک مهارت اساسی در زندگی است. اگر در یک مصاحبه شغلی برای یک کار اداری با کت و شلوار مرطوب حضور پیدا کنید، احتمالاً فکر می کنند دیوانه هستید. این ممکن است یک مثال بسیار افراطی باشد، اما حضور با یک لباس شخصی برای مصاحبه شغلی به همان اندازه بد است که در مصاحبه شغلی اداری با شلوار جین خز و یک تی شرت پیراهن چروکیده حاضر شوید.

آنچه شما می پوشید نشان می دهد که آیا به خودت احترام می گذارید؟ آیا به رویدادی که در آن شرکت کرده اید احترام می گذارید؟ آیا به افرادی که ملاقات می کنید احترام می گذارید؟ طرز لباس پوشیدن در کودکی باید آموزش داده شود.

۹. نحوه استفاده از ابزارها و انجام تعمیرات

وقتی فرزند شما مشتقل شود، آباید بتوانند از چکش یا ناخن گیر استفاده کنند، لامپ ها را عوض کنند و نحوه استفاده از پیچ گوشتی های مختلف را بدانند.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما بخواهد در اولین روز کلاس دانشگاهی خود حاضر شود و دکمه لباسش نباشد، قرار است چه کاری انجام دهد؟ مجرای آن را چسب بزند یا دوباره آن را بدوزد؟ اگر به آنها صحیح آموزش داده باشید، آنها باید بدانند که چگونه از سوزن و نخ برای دوختن دکمه ها استفاده کنند و تعمیرات ساده را انجام دهند.

هنگامی که این مهارت ها را در اوایل زندگی به آنها یاد می دهید، در واقع به آنها می آموزید که مسئولیت منزل خود را بپذیرند.

۱۰. مدیریت زمان

بچه ها یادگیری مدیریت زمان را از سنین پایین شروع می کنند. آیا ما به آنها آموزش می دهیم که کارهای صبح را به تعویق نیاندازند؟ آیا آموزش می دهیم که صبحانه خوردنش طول نکشد؟ مدیریت زمان در سنین کودکی به آنها می آموزد که چگونه وقت خود را برای آینده مدیریت کنند.

سر وقت خوابیدن و سر وقت بیدار شدن یکی از مهارت های اساسی مدیریت زمان است که می بایست در کودکی آموزش داده شود.

۱۱. پاسخ صحیح در مواقع اضطرار

هر کودکی باید بداند که در شرایط اضطراری چگونه پاسخ دهد تا یک فرد بالغ و مسئول باشد. آیا فرزند شما می داند چگونه با ۱۱۰ تماس بگیرد؟ این معمولاً ابتدایی ترین مهارتی است که می توانیم در مورد واکنش اضطراری به آنها بیاموزیم. مهارت دوم آموزش کمک های اولیه است.

ثبت نام آنها در کلاس های کمک های اولیه، حتی اگر یک روزه باشد، می تواند آنها را تا حد زیادی برای پاسخگویی به شرایط اضطراری آماده کند. شما هرگز نمی دانید چه اتفاقی ممکن است برای آنها در زندگی رخ دهد.

۱۲. چگونه خانه را تمیز کنیم

آموزش فرزندان نه فقط برای تمیز کردن خانه، بلکه نگهداری از خانه ی تمیز و منظم مهارت های خارق العاده ای هستند که می تواند به کودکان کمک کند تا در بزرگسالی مسئول شوند.

استفاده از شوینده های مختلف، استفاده از ابزارهای مختلف و همچنین نحوه شست و شوی مکان های مختلف خانه می تواند بخشی از این آموزش باشد.

انجام هفتگی نظافت منزل، روشی بسیار مناسب برای آموزش مسئولیت به آنها است. آنها نه تنها یاد می گیرند که چگونه تمیز کنند، بلکه یاد می گیرند که چگونه یک تیم باشند. خانواده یک تیم است، بنابراین هر فردی برای نگهداری خانه می بایست شرکت کند، که شامل داشتن خانه تمیز نیز می باشد.

۱۳. پمپ بنزین

اگر نوجوان شما گواهینامه داشته باشد، باید به آنها بیاموزید که چگونه بنزین بزنند. اینکه چگونه سوخت گیری کنند تا در میانه مسیر نمانند. همه پمپ ها یکسان نیستند. چند دقیقه وقت بگذارید و به فرزندان خود بیاموزید که پس از گرفتن گواهینامه رانندگی خود، چگونه بنزین بزنند. با آموزش نحوه پر کردن باک بنزین، به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند که در استفاده از وسیله نقلیه خود مسئول باشند.

۱۴. استفاده از حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی یا استفاده از تاکسی های اینترنتی مهارت مهمی است.

به عنوان مثال اگر روزی فرزند شما در جایی دور از خانه مسموم شود باید بداند که چگونه تاکسی بگیرد و به خانه بازگردد. قبل از اینکه در یک وضعیت بد گیر بیفتید، به او بیاموزید که چگونه از روش های حمل و نقل عمومی استفاده کند. این مسئولیت مهمی است.

نحوه استفاده از مترو و نحوه مکان یابی در مارو را به کودکان آموزش دهید. خطوط بی آر تی نیز همانند مترو باید آموزش داده شوند.

۱۵. دفاع از خود

کودکان باید یاد بگیرند که چگونه از خود دفاع کنند، این آموزش مسئولیت زندگی است. روزی فرا خواهد رسید که مادر یا پدرشان پیششان نباشند که که از آنها دفاع کنند. آنها باید در دوران کودکی دفاع کردن را یاد بگیرند و متکی به خود باشند تا بتوانند در بزرگسالی آمادگی لازم برای انجام این کار را داشته باشند.

۱۶. یک هم بازی و یاور خوب باشد

عضو خوب تیم بودن در زندگی ضروری است. همه ما برای موفقیت باید بتوانیم با دیگران خوب کار کنیم.

عضو خوب تیم بودن از خانه شروع می شود. آنها بخشی از تیم خانواده هستند. این بدان معنی است که آنها یاد می گیرند که در خانه یاور باشند و بخشی از این امر باعث می شود که خانه به خوبی اداره شود.

بازی کردن در ورزش های تیمی نیز به آنها کمک می کند تا بازیکن تیم باشند. عضو خوب تیم بودن و دانستن چگونگی کمک به دیگران برای رسیدن به مسئولیت در جامعه بسیار مهم است.

۱۷. رفتار خوب داشته باشید

آموزش رفتار خوب با خوش رفتاری امکانپذیر است. کودکی که رفتارهای خوب را آموخته است، می داند که چگونه به طور مسوولانه در افکار عمومی عمل کند. توسعه رفتارها در خانه آغاز می شود. رفتار خوب شامل احترام به دیگران و استفاده از کلمات مودبانه مانند لطفا و از شما سپاسگزارم نیز می شود.

سخن پایانی

بزرگ کردن کودکان چیزی بیش از تغذیه و پوشاک فرزندان ما و اطمینان از آموزش خوب آنها نیست. والدین شامل آموزش مهارتهای زندگی فرزندانمان است که آنها را برای بزرگسالی آماده می کند. شروع جوان بهترین کار است ، اما پس از آن ، دیگر هرگز دیر نمی شود که به این مهارت های ارزشمند زندگی به کسی آموزش دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.