خوردن هندوانه در دوران بارداری، نکات مثبت و منفی

خوردن هندوانه در دوران بارداری مفید است یا مضر؟ برای بررسی این موضوع با کودک شید همراه باشید. تغذیه بخش اساسی بارداری موفق است. زنان باردار باید به خاطر خودشان و برای کودک خود به طور مداوم مراقب آنچه که مصرف می کنند باشند. میوه ها همیشه برای زنان باردار توصیه می شود زیرا فواید بی نظیری برای زنان باردار به ارمغان می آورد. هندوانه نه تنها بی خطر است بلکه برای زنان باردار بسیار مفید است.

هندوانه را در دوران بارداری، آیا می توان خورد؟

بله، خوردت هندوانه در دوران بارداری بلامانع است و حتی توصیه می شود. هندوانه، هنگامی که در حد اعتدال مصرف شود، نه تنها بی خطر است بلکه برای یک زن باردار و نوزاد بسیار مفید است.

مصرف هندوانه در دوران بارداری

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

در زیر لیستی از مزایای منحصر به فرد هندوانه برای زنان باردار آورده شده است.

۱. رفع سوزش دل و اسید معده

بارداری باعث ایجاد تغییرات عمده هورمونی در بدن می شود. این تغییرات تا حدی ناراحتی به همراه می آورد. اسیدیته و سوزش سر دل دو علت بسیاری از ناراحتی ها در زنان در طول دوران بارداری است. هندوانه تأثیر تسکین دهنده ای بر دستگاه گوارش دارد و می تواند از اسیدیته و سوزش سر دل جلوگیری کند. حتی گاهی اوقات بلافاصله بعد از مصرف درد تسکین می یابد. بنابراین، دفعه بعد که دستگاه گوارشتان درد گرفت می توانید مستقیماً به سمت هندوانه بروید.

۲. جلوگیری از تورم

زنان باردار معمولاً باید با تورم دست و پا مقابله کنند. تورم به دلیل تجمع غیرمعمول مایعات در بافت های خاصی از بدن ایجاد می شود. مقدار زیاد آب موجود در هندوانه باعث باز شدن انسدادها و تسکین ورم می شود.

۳. موثر در برابر کم آبی

یکی دیگر از مشکلات شایع مرتبط با بارداری، کم آبی بدن است. کمبود آب بدن می تواند باعث ناراحتی جزئی شود، از خستگی و بی حالی، تا مشکلات جدی برای زنان باردار مانند زایمان زودرس. ۹۰ درصد هندوانه را معمولا آب تشکیل می دهد و به ویژه در مبارزه با کم آبی بدن موثر است.

۴. بیماری صبحگاهی

زنان باردار به ویژه در چند هفته اول بارداری از تهوع و استفراغ رنج می برند. به این حالت بیماری صبحگاهی گفته می شود، این دوره ها می توانند در هر زمان در طول روز اتفاق بیفتند. یک لیوان آب هندوانه در صبح در مبارزه با این بیماری بسیار مؤثر است. علاوه بر این که از بیماری صبحگاهی جلوگیری می کند، خوردن آب هندوانه در صبح بسیار طراوت و انرژی می بخشد.

۵. ایمنی را تقویت می کند

بدن یک زن باردار برای حفظ جان خود و کودک در حال رشد با عفونت ها و بیماری ها مبارزه می کند. این موضوع ممکن است گاهی اوقات باعث افت سطح ایمنی بدن شود. هندوانه حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام لیکوپن است که رنگ قرمز را به هندوانه منتقل می کند و به تقویت کننده سطح ایمنی بدن معروف است.

۶. سم زدایی بدن

هندوانه دارای خاصیت ادرارآور است که به بیرون راندن سموم و کاهش اسید اوریک در بدن کمک می کند. این خاصیت هندوانه به عملکرد مناسب کبد و کلیه ها در دوران بارداری کمک می کند. همچنین به افزایش SPF پوست کمک می کند.

۷. گرفتگی عضلات را تسکین می دهد

بدن یک زن باردار دائما در تلاش است تا با تغییراتی که در آن اتفاق می افتد سازگار شود. تغییرات هورمونی و افزایش سریع وزن می تواند باعث گرفتگی و درد عضلات شود و هندوانه در تسکین آن مؤثر است.

۸. از رنگ دانه های پوستی جلوگیری می کند

تغییرات هورمونی که در بدن خانم ها در دوران بارداری اتفاق می افتد، می تواند باعث لکه دار شدن پوست شود. هندوانه هضم را بهبود می بخشد و سموم را بیرون می کشد، در نتیجه منجر به داشتن پوست های درخشان و طبیعی که عاری از رنگدانه است، می شوند.

۹. یبوست را کاهش می دهد

یبوست یکی دیگر از شکایات شایع زنان در دوران بارداری است. هندوانه سرشار از فیبر است، که به شکل گیری مدفوع کمک می کند. محتوای بالای آب همچنین به حرکت لازم روده کمک می کند و به آن کمک می کند.

۱۰. استخوان های سالم نوزاد

دلیل مهم دیگر برای خانم های باردار که هندوانه را در رژیم خود قرار دهند این واقعیت است که هندوانه ها در تشکیل استخوان ها و دندان ها به کودک در حال رشد کمک می کنند. هندوانه ها به مقدار قابل توجهی کلسیم و پتاسیم دارند و این مواد معدنی برای رشد مناسب استخوان در جنین ضروری است.

مطالعه ای در ژورنال بین المللی زنان و زایمان نشان می دهد، زنانی که به طور مرتب مکمل های لیکوپن مصرف می کردند، ۵۰٪ کمتر به پره اکلامپسی مبتلا می شدند. بنابراین هندوانه میوه ای عالی برای خانم های باردار است. هندوانه همچنین دارای چندین ماده معدنی و ویتامین است که به بینایی کودک، مغز، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فواید تخمه هندوانه برای زنان باردار

بیشتر افراد هنگام مصرف هندوانه، دانه هندوانه را دور می ریزند. اما این دانه ها مملو از مواد مغذی هستند که می توانند برای مادر و کودک در حال رشد مفید باشند. دانه های هندوانه هنگام کباب شدن ترد می شوند و می توانند یک میان وعده دلچسب و سالم ایجاد کنند.

محتوای بالای ویتامین C موجود در تخم هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن جنین در حال رشد بسیار مفید است. در کنار چربی ها و پروتئین های سالم، دانه هندوانه همچنین حاوی فولات، ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است که همگی در رشد و نمو مناسب جنین نقش دارند.

آیا مصرف هندوانه عوارض جانبی دارد؟

هندوانه، اگرچه به طور کلی برای زنان باردار مفید است، اما ممکن است دارای عوارض نامطلوب خاصی باشد. مانند:

  • در صورت مصرف بیش از حد، مقدار قند موجود در هندوانه ممکن است منجر به دیابت حاملگی شود.
  • خاصیت دیورتیک هندوانه ممکن است باعث از بین رفتن مواد مغذی اساسی به همراه سموم شود.
  • توصیه می شود فقط هندوانه های تازه بریده شده مصرف کنید. هندوانه سریع فاسذ می شود و مصرف نکردن تازه آن ممکن است منجر به حالت تهوع، استفراغ و بیماری های دستگاه گوارش شود.

دستور العمل های سریع با هندوانه

در اینجا چند دستور العمل ساده با هندوانه آورده شده است که می توانید آنها را امتحان کنید.

۱. سالاد هندوانه و آووکادو

مواد

۲ آووکادو بزرگ
۴ فنجان هندوانه مکعب شده
سس سرکه بالزامیک برای طعم دادن

آماده سازی

دو آووکادو پوست کنده، چرب و خرد شده بزرگ را به یک کاسه اضافه کنید. چهار فنجان هندوانه مکعب را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. درست قبل از مصرف سس سرکه بالزامیک اضافه کنید.

سالاد هندوانه و آووکادو

۲. میلکشیک هندوانه

مواد

۴ فنجان هندوانه های مکعب و غلیظ شده
۱ فنجان شکر
نمک برای طعم دادن
۱ فنجان خامه دو نفره را سرد کنید

آماده سازی

تمام مواد به جز خامه دوتایی را درون یک کاسه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید، با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. از یخچال خارج شده و مواد را در مخلوط کن قرار دهید، خامه سرد دوتایی را اضافه کرده و مخلوط کنید.

۳. فقط آب هندوانه

مواد

۸ فنجان هندوان مکعب بدون دانه

آماده سازی

یكی از ساده ترین راه ها برای جذب مواد میوه، تهیه آن بدون مواد افزودنی مانند نمك یا شكر است. به سادگی ۸ فنجان هندوانه مکعب را بدون دانه در مخلوط کن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

هندوانه در صورتی که در دوران بارداری به صورت اعتدال مصرف می شود، بسیار مفید است. زیرا مزایایی از جمله مبارزه با اسیدیته، گرفتگی عضلات، خستگی و بسیاری از بیماری های دیگر که معمولاً در دوران بارداری با آن روبرو می شویم، را فراهم می کند. قبل از اینکه هندوانه را در رژیم خود بگنجانید، مشاوره پزشکی بخواهید. به این ترتیب، شما می توانید مزایای این میوه شگفت آور را، به دست آورید.


منبع: firstcry.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.